webForumDet fria alternativet

Matematik C

Matematik

8 svar · 647 visningar · startad av Duva

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg
Frågan#1

Vad innehåller den kursen för sorts matematik?
Vore bra om jag kunde få några exempel.

Har fått en blankett om valbara kurser och jag undrar om jag kommer ha nytta av den kursen. :)

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Matte C behandlar talserier, logaritmer och derivator (vad jag kan komma ihåg). Logaritmer tillåter en att lösa ekvationer av formen a^x = b. Derivata är ett mått på ändringshastigheten av en funktion vid en viss punkt (alltså, ta en funktion, och välj en punkt på den. Rita tangenten till funktionen i denna punkt, vad är tangentens lutning?). Den har flertalet tillämpningar inom fysiken (acceleration är derivatan av hastigheten, o.s.v). Det är en bra kurs att läsa, och gissar på att praktiskt taget alla tekniska högskoleutbildningar kräver den.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Vill du plugga vidare är det en fördel om du har den, inte minst på ekonomilinjerna.

Kursen i sig innehåller mycket derivata, och deriveringsregler, talföljder och summor, algebra och funktioner, logaritmer, förändringshastigheter etc...

Okej, tack för svaren.
Kommer förmodligen att läsa det i trean då (om det inte blir så att jag läser det denna termin.) :)

Tänker läsa vidare inom ekonomi, dock förhoppningsvis inte i Sverige.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Okej. Många höskolor ger ju eleverna chansen att studera en del av sin utbildning utomlands, det kanske vore något isåfall? För då har man ändå basen i Sverige liksom. :)

Medlem sedan sep. 2004215 inlägg

Duva skrev:

Okej, tack för svaren.
Kommer förmodligen att läsa det i trean då (om det inte blir så att jag läser det denna termin.) :)

Tänker läsa vidare inom ekonomi, dock förhoppningsvis inte i Sverige.

Lär du inte behöva Matte D också?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Matte D behövs normalt inte för att läsa ekonomi, nej.

caze skrev:

Okej. Många höskolor ger ju eleverna chansen att studera en del av sin utbildning utomlands, det kanske vore något isåfall? För då har man ändå basen i Sverige liksom. :)

Nope, vill inte ha någon bas i Sverige. :)

spango skrev:

Matte D behövs normalt inte för att läsa ekonomi, nej.

Okej, bra. :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)