webForumDet fria alternativet

Alkoholens effekter?

Privatekonomi

44 svar · 1 165 visningar · startad av UlfT · sida 2 av 3

Frågan, av UlfT

Docent Ted Goldberg har skrivit en intressant artikel om alkoholens (kanske förmenta) effekter, och det ansvar man rimligtvis kan ha för sina handlingar under berusning: <http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,585931,00.html> Jag tycker det var mycket intressanta slutsatser han kom fram till. Jag kan ju bara se på mig själv. Jag blir ingen galen slagskämpe av att dricka alkohol. Men än

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Men alltså, nu blir jag lite fundersam... Om alkoholen inte ger några som helst effekter på psyket som ni verkar påstå, och därmed inte alls bidrar till att "lätta upp stämningen". Då blir det ju, om möjligt, ännu mer korkat att halsa i sig något som orsakar skador på:

• Hjärnan
Minnesförluster m.m.

• Hals- och matstrupe
Sura uppstötningar/halsbränna, ökad risk för cancer i matstrupen.

• Magen
Magkatarr med smärtor och kräkningar.

• Levern
Drabbas hårdast av alkoholen, kan leda till bl.a. skrumplever och levercancer.

• Bröstet
Bröstcancer

• Benstommen
Kroppens ben går lättare sönder, samtidigt som man är extra utsatt för olyckor.

• Matstrupen
Vid leverskador kan nedre delen av matstrupen också drabbas av åderbråck, med livshotande blödningar som följd.

• Hjärtat
Skadar hjärtmuskeln med hjärtsvikt som följd.

Men fortfarande tycker jag att ni har helt fel gällande alkoholens påverkan, och jag kan berätta för er att jag har mycket nära personliga erfarenheter av detta, precis som 200 000 andra barn i Sverige, och detta får inte under några som helst omständigheter underskattas, för har man inte upplevt det själv har man ingen aning om vad det handlar om.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

SimOnline skrev:

Om alkoholen inte ger några som helst effekter på psyket som ni verkar påstå

Om vi verkar påstå detta, ber jag om ursäkt för att kanske ha formulerat mig dåligt. Jag påstår inte alls att alkoholen saknar effekt på psyket. Däremot påstår jag att effekten inte behöver bli att man blir våldsam och aggresiv.

SimOnline skrev:

och därmed inte alls bidrar till att "lätta upp stämningen".

Som sagt, lättar upp stämningen, är precis vad alkohol gör. Men effekten att bli aggressiv, vill jag helst vara utan. Och den effekten är jag också utan. Detta gäller de flesta något sånär stabila människor.

SimOnline skrev:

Då blir det ju, om möjligt, ännu mer korkat att halsa i sig något som orsakar skador på:

• Hjärnan
Minnesförluster m.m.

• Hals- och matstrupe

• Magen

• Levern

• Bröstet
Bröstcancer

• Benstommen

• Matstrupen
Vid leverskador kan nedre delen av matstrupen också drabbas av åderbråck, med livshotande blödningar som följd.

• Hjärtat

Håller man sig till en mer återhållsam konsumtion, slipper man faktiskt alla dessa biverkningar. Då behöver man bara uppleva de goda sidorna hos alkoholen. Man ska självklart låta bli att dricka för mycket. Men en överdriven konsumtion är ju alltid skadligt, oavsett vad det än handlar om.

SimOnline skrev:

Men fortfarande tycker jag att ni har helt fel gällande alkoholens påverkan, och jag kan berätta för er att jag har mycket nära personliga erfarenheter av detta, precis som 200 000 andra barn i Sverige, och detta får inte under några som helst omständigheter underskattas, för har man inte upplevt det själv har man ingen aning om vad det handlar om.

Men det är ju precis detta tråden handlar om. Problemen finns därför att vi har en kultur där det är accepterat att tappa kontrollen när man är berusad. Utan den kulturen, hade man inte alls sett samma samband mellan alkohol och våld.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

För mig är och förblir den största faran med allkohol risken att bli alkoholist.
Den skadan som kommer av detta är oerhört stor, och kan vara svårläkt för alla inblandade.

Att den sedan kanske "lockar" fram vissa sidor som man undertrycker eller inte vågar släppa fram eller visa är en annan femma.

En person kan reagera olika, beroende på humör, vad som hänt osv. när denne krökar till.

Men jag vet även i kulturer som inte har alkohol, dom blir i stort sett bara trötta och somnar av alkohol.

UlfT skrev:

SimOnline skrev:

Om alkoholen inte ger några som helst effekter på psyket som ni verkar påstå

Om vi verkar påstå detta, ber jag om ursäkt för att kanske ha formulerat mig dåligt. Jag påstår inte alls att alkoholen saknar effekt på psyket. Däremot påstår jag att effekten inte behöver bli att man blir våldsam och aggresiv.

SimOnline skrev:

och därmed inte alls bidrar till att "lätta upp stämningen".

Som sagt, lättar upp stämningen, är precis vad alkohol gör. Men effekten att bli aggressiv, vill jag helst vara utan. Och den effekten är jag också utan. Detta gäller de flesta något sånär stabila människor.

Idag är det ytterst få nykterister som påstår att alkoholen gör människor aggresiva. Men vad som däremot sker vid berusning är att man blir känsligare för yttre påverkan, och att man därför reagerar starkare på både positiva och negativa händelser i omgivningen. Om du går fram och förolämpar en berusad person är det mycket större risk att denne klappar till dig, än om personen i fråga varit nykter. Samma sak åt andra hållet. Går du fram och kramar en berusad person kommer han/hon troligtvis skina upp cäldigt ordentligt och kanske ge dig en komplimang eller liknande, medans en nykter person inte alls reagerar lika starkt, även om givetvis också denne reagerar positivt.

UlfT skrev:

SimOnline skrev:

Då blir det ju, om möjligt, ännu mer korkat att halsa i sig något som orsakar skador på:

• Hjärnan
Minnesförluster m.m.

• Hals- och matstrupe

• Magen

• Levern

• Bröstet
Bröstcancer

• Benstommen

• Matstrupen

• Hjärtat

Håller man sig till en mer återhållsam konsumtion, slipper man faktiskt alla dessa biverkningar. Då behöver man bara uppleva de goda sidorna hos alkoholen. Man ska självklart låta bli att dricka för mycket. Men en överdriven konsumtion är ju alltid skadligt, oavsett vad det än handlar om.

Visst, ett glas vin till maten är helt okej. Men de grupper som jag främst kritiserar är ju de som verkligen går ut och super, just för att supa.

UlfT skrev:

SimOnline skrev:

Men det är ju precis detta tråden handlar om. Problemen finns därför att vi har en kultur där det är accepterat att tappa kontrollen när man är berusad. Utan den kulturen, hade man inte alls sett samma samband mellan alkohol och våld.

Nu är det absolut inte våld jag pratar om, och jag kan garantera att vad jag upplevt är inte något som denna preson gjort för att denne vetat om berusningen och därmed "utnyttjat" det. Det är inte någon som "tappat kontrollen", utan påverkan sker långt innan det gått så långt att våld uppstår. Men det gör itne saken bättre, för psykiskt lidande är minst lika jobbigt som fysiskt lidande och jag förstår inte vad man kan ha för ursäkter för att försvara allt lidande, både psykiskt och fysiskt, som alkoholen skapar. Detta är den absolut största anledningen till att jag själv inte dricker. Jag skulle inte för allt smör i småland, inte för all olja i Norge eller alla pengar i Ingvar Kamprads plånbok riskera att utsätta någon för vad jag har upplevt. Inte heller vill jag riskera att bli ansvarig för något av de ca 7000 liv som varje år går åt pga. alkoholen, eller för några av alla de tusentals anhörigas sorg. Inte heller bidra till de 150 miljarder kr som alkoholen kostar samhället varje år. Det finns så otroligt många baksidor med alkoholen, att jag ärligt talat inte förstår de som dricker. Jag har aldrig någonsin varit berusad, men för en vanlig människa kan det väl ändå inte vara värt alla dessa risker?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

SimOnline skrev:

Jag skulle inte för allt smör i småland, inte för all olja i Norge eller alla pengar i Ingvar Kamprads plånbok riskera att utsätta någon för vad jag har upplevt. Inte heller vill jag riskera att bli ansvarig för något av de ca 7000 liv som varje år går åt pga. alkoholen, eller för några av alla de tusentals anhörigas sorg. Inte heller bidra till de 150 miljarder kr som alkoholen kostar samhället varje år. Det finns så otroligt många baksidor med alkoholen, att jag ärligt talat inte förstår de som dricker. Jag har aldrig någonsin varit berusad, men för en vanlig människa kan det väl ändå inte vara värt alla dessa risker?

Jag anser att jag inte tar den risken. En liten salongsberusning som gör att man känner sig lagom mysig, betyder inte att man tar en sådan risk. Men det är ju förstås individuellt. :)

UlfT skrev:

SimOnline skrev:

Jag skulle inte för allt smör i småland, inte för all olja i Norge eller alla pengar i Ingvar Kamprads plånbok riskera att utsätta någon för vad jag har upplevt. Inte heller vill jag riskera att bli ansvarig för något av de ca 7000 liv som varje år går åt pga. alkoholen, eller för några av alla de tusentals anhörigas sorg. Inte heller bidra till de 150 miljarder kr som alkoholen kostar samhället varje år. Det finns så otroligt många baksidor med alkoholen, att jag ärligt talat inte förstår de som dricker. Jag har aldrig någonsin varit berusad, men för en vanlig människa kan det väl ändå inte vara värt alla dessa risker?

Jag anser att jag inte tar den risken. En liten salongsberusning som gör att man känner sig lagom mysig, betyder inte att man tar en sådan risk. Men det är ju förstås individuellt. :)

Precis, jag håller delvis med, _egentligen_ är det inget fel på att dricka lite grand så länge man har full kontroll. Men det är inte bara riskerna att jag själv ska göra något dumt som får mig att avstå, utan jag vill inte heller "stå bakom" och stödja alkoholens baksidor och den hemska alkoholindustrin som försöker få fram en bild av att det är totalt ofarligt och fruktansvärt häftigt att dricka - det är det inte alls. Hellre lägger jag mellanskillnaden på alkoholhaltiga drycker och cola, eller vad som helst annat alkoholfritt, på något vettigt, antingen till mig själv, flickvän, välgörande ändamål eller nån annanstans där det gör mer nytta.

His Divine Shadow skrev:

Vill också påpeka att land som t.ex. Tyskland inte precis lider heller, om man skulle tro på vissa personer påstår om sverige och finland så borde det se ut som andra världskriget i Tyskland.

"Olika länder har olika kulturer. Alkoholen är ingen isolerad företeelse. Alltså är det skillnad på hur man dricker alkohol i olika delar av världen. En sak är dock viktig: Skadorna av alkoholen beror på hur mycket alkohol som dricks. Franska alkoholister dör av samma sjukdomar som svenska alkoholister. Det vanligaste måttet på alkoholskador är hur många som dör av skrumplever. Där talar statistiken sitt tydliga språk: I länder med hög alkoholkonsumtion - Som i Frankrike, Spanien och Italien – är det en högre andel som dör av skrumplever än i Sverige, Norge och Finland, där vi dricker mindre."

K@llen skrev:

Det där tror jag inte på för fem öre. Den som vill dricka alkohol kommer också över det.

"Den samlade forskningen visar att det mest effektiva verktyget mot alkoholskador är just höga priser. För höga priser gör att folk dricker mindre."

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

SimOnline skrev:

Jag har aldrig någonsin varit berusad, men för en vanlig människa kan det väl ändå inte vara värt alla dessa risker?

Bestämmer vem? individen? eller en liten fanatisk grupp helnykterister?
Andelen folk som kan hantera alkohol hyffsad är "oändligt" mycket större än gruppen "vrak".

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Phorpher skrev:

:stefan: skrev:

Nej, jag håller helt med UlfT - under alla mina år som vilt festande student har jag aldrig sett allvarliga slagsmål i studentkretsar (och då räknar jag med stora fester som drar folk från hela landet i fyra dygn). Lite gruff i garderobskön när alla vill ha sina jackor direkt kommer man aldrig undan, men vad man ser ute på stan - inte i närheten.

Det beror tyvärr på mentaliteten, hinkar man sprit är det fritt fram att göra vad som helst verkar folk tro. :l

Precis det här tänkte jag skriva innan jag läst ditt inlägg. Jag har under mina fem år, utnyttjat kåren väldigt ofta. Jag tror jag har sett två st. slagsmål under den tiden och själv blivit slagen på käften en gång (för att jag bad en kille ge fan i att klämma mina tjejkompisar på privata kroppsdelar... :OO Jag slog inte tillbaka utan gick och hämtade vakterna istället. §e )

Jag har många gånger funderat på om det finns en koppling mellan att det på kåren generellt sett befinner sig mer intelligenta människor än på stadens krogar och hur mycket slagsmål det är på de ställena. :q

Det där har vi snackat mycket om och inte kommit fram till nåt vettigt faktiskt.
Jag tror att det beror på att studentgruppen både är extremt heterogen och extremt homogen.
Dels är det en salig blandning av folk på Kåren, från alla samhällsskikt, från hela Sverige och som de flesta är extremt sociala individer som vill lära känna folk och knyta kontakter.
Dels är det lite av "vi mot dom" på de vanliga uteställena. Vi är väldigt medvetna om att Kåren är *våran*, här kommer det bara in folk med kårleg och vi ser varje kväll hur det coola innefolket vill komma in (överlag är det bra drag på studentpubarna runtom i riket, vår kår är till ytan största utestället i stan :e) men som får vända då vakterna nekar dom. Just därför brukar inte eventuella bråk hinna långt - de gånger det hettat till lite extra har vakterna inte hunnit fram på långa vägar innan andra studenter (oftast sexmästerister) hunnit emellan och avstyrt det hela.
Sen kan man nog inte helt bortse från att de flesta är där varje onsdag/fredag/lördag/vad det nu är och det är lite av att alla känner alla och då vill man inte göra bort sig. ;)

..fast egentligen är det nog för att vi är mycket intelligentare än alla andra. :birp

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

SimOnline skrev:

Olika länder har olika kulturer. Alkoholen är ingen isolerad företeelse. Alltså är det skillnad på hur man dricker alkohol i olika delar av världen. En sak är dock viktig: Skadorna av alkoholen beror på hur mycket alkohol som dricks. Franska alkoholister dör av samma sjukdomar som svenska alkoholister. Det vanligaste måttet på alkoholskador är hur många som dör av skrumplever. Där talar statistiken sitt tydliga språk: I länder med hög alkoholkonsumtion - Som i Frankrike, Spanien och Italien – är det en högre andel som dör av skrumplever än i Sverige, Norge och Finland, där vi dricker mindre."

Du kanske borde kolla lite på statistiken och se att det faktum att länder med låga priser inte är likamed hög alkoholkonsumption, tyskland faller inte alls dit och dom har låga priser.

I frankrike och spanien finns sociala och religösa faktorer, som är väldigt mycket mera inverkande på alkohol konsumptionen.

"Den samlade forskningen visar att det mest effektiva verktyget mot alkoholskador är just höga priser. För höga priser gör att folk dricker mindre."

Vet inte vad för forskning det är du citerar men siffrorna är enkelt manipulerade, vad dom flesta av sånahära forskningar gör är att inte räkna alkohol hämtat utomlands eller hembrännt, vilket är precis vad folk gjorde här, då fanns det inte lika stora orsaker längre, den lagliga vin-, öl- och ciderbryggnings försäljningen gick tillbaka 30%, såklart alko's intäkter ökade, såklart skriker vissa personer att domedagen är här då.

Dessutom är det jäkligt irriterande att en hög uppstuckna moralpredikare ska stå och säga vad vi får och inte får göra och försöker göra lag på det och ta mera av våra pengar, man vill ju svetsa ihop egen brännare för mindre.

frankof skrev:

SimOnline skrev:

Jag har aldrig någonsin varit berusad, men för en vanlig människa kan det väl ändå inte vara värt alla dessa risker?

Bestämmer vem? individen? eller en liten fanatisk grupp helnykterister?
Andelen folk som kan hantera alkohol hyffsad är "oändligt" mycket större än gruppen "vrak".

"Det är sant att alkoholen kostar samhället massor av pengar varje år. Fast det är inte gubbarna på parkbänken som kostar mest. Nationalekonomen Anders Johnson har räknat ut att alkoholen kostar samhället minst 110 miljarder kronor per år. Då återstår produktionsbortfallet för över 60 miljarder. Det vill säga att folk stannar hemma från jobbet, sjukskriver sig eller blir förtidspensionerade. Det är det som kostar de stora pengarna."

His Divine Shadow skrev:

Vet inte vad för forskning det är du citerar men siffrorna är enkelt manipulerade, vad dom flesta av sånahära forskningar gör är att inte räkna alkohol hämtat utomlands eller hembrännt, vilket är precis vad folk gjorde här, då fanns det inte lika stora orsaker längre, den lagliga vin-, öl- och ciderbryggnings försäljningen gick tillbaka 30%, såklart alko's intäkter ökade, såklart skriker vissa personer att domedagen är här då.

Dessutom är det jäkligt irriterande att en hög uppstuckna moralpredikare ska stå och säga vad vi får och inte får göra och försöker göra lag på det och ta mera av våra pengar, man vill ju svetsa ihop egen brännare för mindre.

Är inte lagstiftningar till för att skydda samhället från sådant som skadar det? Eller varför skulle man annars inte få använda andra sorters droger, tycker du att de är okej? Och det där med att "en hög uppstuckna moralpredikare" ska ta mer av dina pengar är ju ett fruktansvärt dåligt argument. Som jag nämnt tidigare har samhällets kostnader för alkoholen beräknats till mer än 150 miljarder kr(!). Och på samma 150 miljarder i kostnader får staten in ca 10 miljarder i skattepengar, hur går den budgeten ihop? Detta kan ju jämföras med att det kostar ca 60 miljarder kr att driva ALLA grundskolor i hela Sverige under ett år.

Skattehöjning och sänkta införselkvoter vore det bästa.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Det bästa? Tja om man vill öka hembränningen och illegal sprithandel så håller jag med, kan ju också hjälpa med att tappa röster i nästa val.

Och vad gäller droger så är jag av åsikten att man får göra vad man vill med sin egen kropp så länge man inte skadar andra, oavsett hur urdumt de må vara.

His Divine Shadow skrev:

Och vad gäller droger så är jag av åsikten att man får göra vad man vill med sin egen kropp så länge man inte skadar andra, oavsett hur urdumt de må vara.

Men det är ju just det som är grejen! Droger får människor att skada andra.

SimOnline skrev:

His Divine Shadow skrev:

Framförallt så skadar man sig själv.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

SimOnline skrev:

His Divine Shadow skrev:

Jaså? på vilket sätt då?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

SimOnline skrev:

His Divine Shadow skrev:

Men det är ju just det den här tråden handlar om - att alkohol inte frammanar aggressioner.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Alkoholfrågan är ingen lätt fråga. Problemet ligger i att vi i och med vårat medlemskap i EU får ta så mycket vi vill. Då priserna är lägre utomlands köper många stora mängder på en gång och man har ett stort lager hemma är det nog lätt att ta några öl eller några glas sprit mer än man gjorde innan. Om priserna inom EU låg på en någorlunda jämn nivå skulle det inte vara några problem. Dock betyder inte detta att vi ska sänka våra till EU nivå. Istället måste man lära människor att dricka lagom och det enda sättet att fixa detta på verkar vara ett högt pris. För när priset är lågt köper och dricker folk mer.

J. Rönnberg skrev:

Alkoholfrågan är ingen lätt fråga. Problemet ligger i att vi i och med vårat medlemskap i EU får ta så mycket vi vill. Då priserna är lägre utomlands köper många stora mängder på en gång och man har ett stort lager hemma är det nog lätt att ta några öl eller några glas sprit mer än man gjorde innan. Om priserna inom EU låg på en någorlunda jämn nivå skulle det inte vara några problem. Dock betyder inte detta att vi ska sänka våra till EU nivå. Istället måste man lära människor att dricka lagom och det enda sättet att fixa detta på verkar vara ett högt pris. För när priset är lågt köper och dricker folk mer.

Exakt, just vad jag vill få fram.

spango skrev:

SimOnline skrev:

His Divine Shadow skrev:

Men det är ju just det den här tråden handlar om - att alkohol inte frammanar aggressioner.

SimOnline skrev:

Idag är det ytterst få nykterister som påstår att alkoholen gör människor aggresiva. Men vad som däremot sker vid berusning är att man blir känsligare för yttre påverkan, och att man därför reagerar starkare på både positiva och negativa händelser i omgivningen. Om du går fram och förolämpar en berusad person är det mycket större risk att denne klappar till dig, än om personen i fråga varit nykter. Samma sak åt andra hållet. Går du fram och kramar en berusad person kommer han/hon troligtvis skina upp cäldigt ordentligt och kanske ge dig en komplimang eller liknande, medans en nykter person inte alls reagerar lika starkt, även om givetvis också denne reagerar positivt.

frankof skrev:

SimOnline skrev:

His Divine Shadow skrev:

Jaså? på vilket sätt då?

Det behöver nte vara fysikst våld, det kan vara psykiskt plågsamt att se en när och kär person gå ner sig, eller använda illegala droger.

305 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
161 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
164 ms — ändringar (db)