Är det någon som vet vem man vänder sig till om man vill få hjälp med att ta bort gasledningarna från köket eller plugga igen dem?
Bor i Stockholm och det är en bostadsrätt. Ringde till kommunen men de verkade inte riktigt veta.
Jag har fått tillstånd och allt ifrån styrelsen och göra det.
Tja. Jag har aldrig pysslat med gasledningar (inom VVS-yrket). Men visst skulle man kunna det rent praktiskt sett. Fast jag tror att det krävs en certifiering för att meka med gasledningar så det bör rimligtvis finnas den kompetensen nånstans i stan. Antagligen nån rörfirma som även har sådant på sin meny.
Jo det är rörmokaren. Brorsan är rörmokare och har certifiering för att arbeta med gas. Har för mig att arbetet också sen skall besiktigas någon (kommer inte ihåg exakt vilka som gör det).
Det finns ju värmepannor som går på gas med "gasbrännare".
Dessa som arbetar med dem bör kunna fixa detta.
Antagligen nån rörfirma som även har sådant på sin meny.
Ibland kommer svaren före frågan ;)
Snowblade skrev:
Det finns ju värmepannor som går på gas med "gasbrännare".
Dessa som arbetar med dem bör kunna fixa detta.
Jag är inte lika säker på det. Om det är en fast installerad gasledning i flerbostadshus inom stadsgränsen är det troligen andra krav och certifieringar som det hänvisas till (från kommunen sett), även om arbetet i sig är lika.
Gasledningen går först genom en sån där automat som man tidigare stoppade polleter i. Sedan är den ombyggd för mätare. Den är dessutom plomberad så den ska man nog inte röra om man inte har tillstånd.
Ringde kommunen och frågade men de visste inte riktigt. Blev kopplad till någon som kanske skulle veta men han var på semester.
Har även sökt på länsstyrelsens webbplats men inte hittat någon information.
Är det igen som gjort detta? Måste ju ändå vara rätt så vanligt att man tar bort gasledningar.
Brorsan arbetar på en av dessa firmor så hör av dig om du vill, fall jag skall slussa dig vidare till dem.
Annars så kolla vilken firma som har fastghetsskötsel/jour på fastigheten och se fall dom finns med på listrona hos gasverket eller gasföreningen.
Gör de det så bör de "kunna" fastigheten och har då också säkert nycklar fall det skulle behövas komma in någonstans för att stänga av vid arbete men det brukar kunna stängas av i varje lägenhet.
290 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e