webForumDet fria alternativet

Resa till Egypten?

Resor

7 svar · 411 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Jag och några polare åker snart dit. Men har hört en sån massa konstiga grejer om landet. Nån som varit där och kan bekräfta?

T.ex så ska man växla till US Dollar innan man kommer dit för man får inte föra in deras egen valuta?

Serienr på kameror och dylikt ska skrivas in i passet vid ankomst till landet, ska man handla taxfree så måste det göras inom 24 timmar och allt ska skrivas in i passet.

Stämmer det verkligen?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Det här med serienumrerna känner jag inte igen, inte heller taxfree-handeln, dock vet jag att vi växlade till US-dollar innan vi åkte dit.

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

även jag ska resa dit i januari. vore kanon om någon kunde ge lite "bra att ha" info.

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

jag har nyss läst egyptologi så är det något om historian, kungarna, eventuella platser och pyramider ni vill veta mer om eller bli tipsade om så kanske jag kan hjälpa till ;)

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Jag känner inte heller igen det här med serienumrerna eller taxfree-handeln..

Jag växlade till US-dollar innan jag reste ner. Fast väl där nere var det lika bra att växla allting till egyptiska pund eftersom få butiker tog emot dollar. Det går emellertid utmärkt att växla dollar mot pund där nere på hotellen.

Ska du bo i Hurghada eller Kario?
Jag bodde själv i Hurghada och rekommenderar varmt en resa som Detur anordnar till en ö som heter Mamaya. God mat och oslagbar snorkling :)

Vad gäller maten rekommenderar jag två restauranger, som enligt mig hade den absolut godaste maten. Fish House och Pitha Spinx (ligger bredvid Mcdonalds, kan vara lite svår att hitta).

Om ditt hotell ligger utanför centrum. Åk med de små vita mini-bussarna som går längst gatorna. Betala dock aldrig mer än 1 pund per person. Gör upp priset i förväg med chauffören.

Om du hade tänkt dricka lite öl, vin el. sprit där nere. Köp det på flygplatsen. Det finns nämligen inget ställe att köpa det på där nere, förutom på hotellet. Där det är väldigt väldigt dyrt.

Ta med snorkel! Är helt underbart att dyka där nere!

Ät inte på restauranger som har serveringar ute om du inte vill bli magsjuk!

Om du ska bo i Kario rekommenderar jag att ser "dödens dal" om du inte är känslig.
Akta dig även för försäljarna vid pyramiderna. De kommer att säga att du får något av dem gratis för att senare tigga pengar av dig. Åk ALDRIG med kamelerna vid pyramiden. De kan dra dig långt ut i öknen och kräva dig på pengar för att ta dig tillbaka.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Unconed: Åkte du med Detur? Hur var dom som arrangör?

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Ja, det gjorde jag och de var riktigt bra! Personalen var mycket kunnig om egyptens historia och berättade mer än gärna under alla resor. Har absolut inget att klaga på.

Om du har någon mer fråga så är det bara att ställa den så ska jag besvara så gott jag kan!

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag åkte också med Detur. Inget att klaga på.

Angående de små vita minibussarna. Man ska aldrig tala om vart man ska, även om de frågar. Då stiger nämnligen priset 1000% (till 10pund).

Jag var också på någon utflyckt till någon snorklingsö som Detur anordnade. Den låg en stunds båttur utanför Hurgada. Vet dock inte om ön hette Mamaya men det var underbart. Så som sagt: Ta med snorkel!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)