webForumDet fria alternativet

Försvarsspray i Estland?

Konsumentråd

17 svar · 1 042 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Jag drar iväg en snabbis till Tallin i Januari men undrar lite över hur lagen om försvarsvapen ser ut.
Är det lika lätt som i t.ex. Tyskland att köpa pepparspray i "vanliga" affärer eller är det totalförbjudet?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det är totalförbjudet att importera, äga och använda pepparspray i Sverige. Så tänk inte ens tanken...

Jodå, jag är fullt införstådd i lagen om försvarsvapen här, men funderade över hur det ligger till i Tallin.
Anledningen till min undran är att jag jobbar extra inom ett yrke där man lite för ofta hamnar i "trubbel".

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Min rekommendation är att byta jobb, byta ansvarsområde eller bli skyddsombud på din arbetsplats istället för att försöka ägna dig åt olagligheter!

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Även om du har ett riskfyllt arbete så rättfärdigar det dig inte att smuggla in pepparspray till Sverige.
Eller du kanske menar att du ska hamna i trubbel i Estland?

Mjaää, svårt det då jag kör taxi på helgkvällar. En del fyllskallar kan vara hemskt våldsamma. Har haft tur hittills och "bara" råkat ut för klenskitar men en vacker natt blir det väl nån bjässe som får ett frispel och då har jag ingen lust att bli mosad.

Och jobbyte är inte att tänka på. Det är ju inte så man får jobben slängda efter sig ;-)

Brantis; Nej det rättfärdigar inte mig att bryta mot lagen. Men vad ska jag göra då om en kund som är fysiskt starkare än mig får ett utbrott? Senast häromveckan fick en kollega en rejäl omgång av nån skummis och jag har ingen lust att tillhöra den statistiken.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har kört taxi i många år och aldrig kommit i bråk sa att jag behövt använda tårgas eller liknande. Det går alltid att snacka så att man inte kommer i bråk.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

reka1 skrev:

...och jag har ingen lust att tillhöra den statistiken.

Men då har du ju inga andra val än att byta jobb. Är du rädd för att bli överfallen och ska lösa detta med en burk pepparspray / tåsgas, så lär du ändå inte ha något jobb kvar efter att du använt denna.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det finns ju andra saker man kan använda för att försvara sig. T.ex. självförsvarsspray eller alarm.
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=570002

Medlem sedan aug. 200426 inlägg

Jasså är pepparspray förbjudet i Sverige. Det var ju inge bra när det skyddar en mot attacker m.m =/

Skaffa dig ett överfallsalarm =P du vet ett sånt som piper uta h*lv*t* inte för att jag tror att det skulle hjälpa men det är då inte olagligt.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Marcus E skrev:

Det finns ju andra saker man kan använda för att försvara sig. T.ex. självförsvarsspray eller alarm.

Du kan gärna berätta vad man ska göra med ett alarm när man har splitter från näsbenet i skallen.

Misshandel är också olagligt, men jag tror inte någon skulle tveka med att kavla upp armarna och knocka någon i självförsvarssyfte.

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

PersianBulldog skrev:

Marcus E skrev:

Du kan gärna berätta vad man ska göra med ett alarm när man har splitter från näsbenet i skallen.

Självförsvarssprayen han länkar till verkar ha samma effekt (på eett ungefär) som pepparspray + att den är laglig. Verkar som ett bättre alternativ än att smuggla in pepparspray.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Använder inte de svenska poliserna pepparspray? Eller har det bara vart på tal att dom ska göra det? Om inte annat så kanske det är nåt man kan söka licens på? :)

Hmm, fann efter lite googlande detta
http://www.skunkspray.nu/
Tydligen ska 8 av 10 ha tappat fightviljan helt efter en dusch rätt i plytet.

Sprayen som teknikmagasinet har jag hört ska vara i samma effekt som hårspray, inte alltför utslagande mao.
Tårgas, som jag däremot kan få tag på, är absolut inget alternativ, man slår ut hela bilkupén :-(

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

reka1 skrev:

Tårgas, som jag däremot kan få tag på, är absolut inget alternativ, man slår ut hela bilkupén :-(

Jo, har erfarenhet av det med, ingen höjdare, spec. inte om man sköljer med vatten efteråt ;)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Har inte sett någon spray i affären då jag varit i tallin... har iofs inte kollat explicit efter det men har som sagt inte sprungit på det. Det finns däremot i st petersburg men det är vad jag förstår inte "sanktionerat" att sälja, köpa eller inneha där heller... om du inte är polis, vilka är de man ska vara rädd för där.

Tackar för allas synpunkter och kommentarer :-) Det blir så jag beställer en burk skunkspray och ber till högre makter att den aldrig kommer att nyttjas :-)

Ang S:t Petersburg kan en kompis verkligen intyga att polisen där inte är speciellt schyssta :-D

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

hårspray + tändare?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)