Skriv något i stil med "Don't touch my mailbox, punk!"
Du kanske missar lite annan post, men en räkning eller två färre per månad skulle ju inte skada :)
33 svar · 1 335 visningar · startad av Axel
Tjo!
Efter att ha burit tidningsinsamlingen under diskbänken till tidningsinsamlaren på gården konstaterade jag att det inte skulle behöva göras lika ofta om inte all denna skit dunsade ner i brevlådan varje dag. (Eller snarare kilades fast, eftersom det är såna mängder)
Jag tänkte sätta upp en liten handskriven "Ingen reklam, tack!"-skylt, men det känns lite tråkigt. Finns det ingen lite småkul variant man kan ha på dörren? Har letat runt lite, men hittar inget bra. Jag vill ju ha en snygg dörr.. :)
Så, finns det något humoristiskt man kan skriva på dörren för att slipppa reklam? Eller finns det fina skyltar i plåt eller liknande som man kan köpa? Är det nån som har nåt speciellt på sin brevlåda?
Skriv något i stil med "Don't touch my mailbox, punk!"
Du kanske missar lite annan post, men en räkning eller två färre per månad skulle ju inte skada :)
"Ingen reklam, jag har en hagelbössa!" ?
"Ingen reklam, jag har redan allt jag behöver"
"Ingen reklam, jag har sålt kaminen"
"Ingen reklam, geten har flyttat"
Själv tycker jag "Ingen reklam, tack!" fungerar utmärkt.
Hör av dig till Posten och meddela att du inte önskar reklam. Då stryks ditt hushåll från sorteringen inne hos Posten.
Om du bara sätter upp en skylt så tvingas brevbäraren släpa runt "din" reklam till ingen nytta.
När jag jobbade som brevbärare så gav jag blanka fan i folk som satt upp sina egna skyltar. I mitt distrikt (runt 400 hushåll) var det runt 50 som gjort egna skyltar. Ibland satt en skylt där, ibland inte. Var lite halvkul att cykla omkring med massa reklam i onödan...
Visst, en "humoristisk" skylt kanske kan funka gentemot de som bara delar reklam - vad vet jag. Jag är dock tveksam till att den skulle roa brevbäraren.
Mvh bitter f.d. brevbärare
Min kompis satte upp en skylt med texten:
"Dubbelt så mycket reklam, tack!"
Han tröttnade dock efter ett tag och tog bort skylten ;)
Google hittade bland annat detta:
http://www.mellmine.se/art/tradgard/reklam.htm
http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp?sku=2577&categoryid=naturprylar
Jag kör med:
Ingen reklam tack!
Ge dubbelt till grannen istället.
Utskrivet på en vanlig laserskrivare och fastklistrad med bred tejp. Fungerar alldeles utmärkt. Har dock inte hört av grannen än.
Freestyler skrev:
Hör av dig till Posten och meddela att du inte önskar reklam. Då stryks ditt hushåll från sorteringen inne hos Posten.
Om du bara sätter upp en skylt så tvingas brevbäraren släpa runt "din" reklam till ingen nytta.
Jag har aldrig tidigare hört talas om att man kan höra av sig till Posten om den saken. Därför har jag naturligtvis förlitat mig på att det räcker med en skylt, då det ju är det gamla etablerade sättet. Har posten någon hemsida där man omedelbart kan anmäla att man inte vill ha reklam?
Är det inte SPAR man ska kontakta för att slippa reklamutskick?
http://www.infodata.se/spar/
Det finns två typer av reklam och båda är lika avskyvärde. De kallas oadresserad och adresserad reklam. Med ingen reklam-skylten slipper man den oadresserade. Menar Freestyler att man kan slippa all den adresserade reklamen genom att skriva till Posten? Det vore ju guld värt.
Viss adresserad reklam kan man slippa genom att anmäla sig till t.ex. SPAR. NIX finns för telefonreklam.
Förklara gärna för mig hur man kan VILJA ha reklam. Vill jag ha konsumentinformation söker jag på nätet istället.
Web-Tor skrev:
Är det inte SPAR man ska kontakta för att slippa reklamutskick?
http://www.infodata.se/spar/
Det gäller bara adresserad reklam.
Freestyler skrev:
När jag jobbade hade vi små klister-blippar på varje hushåll som inte ville ha reklam. Satte nån upp en lapp på sin dörr satte vi upp en blipp på kammen (jo, det heter så!).
UlfT skrev:
Jag har aldrig tidigare hört talas om att man kan höra av sig till Posten om den saken. Därför har jag naturligtvis förlitat mig på att det räcker med en skylt, då det ju är det gamla etablerade sättet. Har posten någon hemsida där man omedelbart kan anmäla att man inte vill ha reklam?
För att förtydliga: jag vara bara vikarie så jag har inte 100% koll på Postens verksamhet, dessutom var det 5 år sedan jag slutade.
Hursomhelst så hade vissa hushåll i listorna över varje gata en markering som betydde att de anmält till Posten att de inte ville ha reklam. Dessa hade ringt och meddelat. Därefter så uppdaterade den personen med det ansvarsområdet (inte jag) listorna och distribuerade ut dom till respektive brevbärare.
Jag tror Posten har en hemsida på www.posten.se.
Förstår att det kan vara superjobbans om det inte går att anmäla online och behöva ringa men det är ingenting mot att släpa runt den där j-a reklamen. ;)
Förvisso så slutade jag på Posten pga oliktänkade när det gällde min lön.... så egentligen har jag inget emot om ni sätter upp en sån skylt, se till att använda ett svårläsligt typsnitt också. *grrrrrr*
celia skrev:
Jo, men det är ju den adresserad reklam som slinker igenom trots en "Reklam, nej tack"-skylt. :i
En anmälan till SPAR och en "Reklam, nej tack"-skylt borde alltså eliminera all post-reklam. :)
Web-Tor skrev:
celia skrev:
Jo, men det är ju den adresserad reklam som slinker igenom trots en "Reklam, nej tack"-skylt. :i
Japp, för i Postens värld räknas det som en vanlig försändelse.
Web-Tor skrev:
celia skrev:
En anmälan till SPAR och en "Reklam, nej tack"-skylt borde alltså eliminera all post-reklam. :)
Nja, när jag jobbade fanns det oadresserad reklam som skulle till alla hushåll vare sig de ville ha den eller inte.
Freestyler skrev:
Jag tror Posten har en hemsida på www.posten.se.
Antagligen får man väl använda sig av något av de telefonnummer eller adresser som finns där. Men det framgår inte om någon av dem leder fram till någon typ av tjänst som kan stänga av reklamutskick till en. Då får posten skylla sig själva om de drabbas av att släpa med sig reklam i onödan.
Freestyler skrev:
Förstår att det kan vara superjobbans om det inte går att anmäla online och behöva ringa men det är ingenting mot att släpa runt den där j-a reklamen. ;)
Framförallt är det svårt att veta att det går, när det inte står någonstans att det går. Men annars hade ju Celia en bra lösning som lättar på brevbärarens börda. Varför används inte den lösningen överallt?
celia skrev:
Nja, när jag jobbade fanns det oadresserad reklam som skulle till alla hushåll vare sig de ville ha den eller inte.
Jaha, så det är ditt fel! :o ;)
Rikard skrev:
celia skrev:
Jaha, så det är ditt fel! :o ;)
Inte nu längre :birp
"Ingen reklam tack FFS!"