webForumDet fria alternativet

Hur var det nu, var vi bäst eller sämst?

Småprat

14 svar · 660 visningar · startad av Marcus E

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg
Frågan#1

Jag finner stor anledning att fråga om svenskar är bäst eller sämst på geografi.

Unga svenskar är bäst: http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_3525968.asp
Vi är bland de sämsta: http://www.idg.se/ArticlePages/200412/03/20041203144939_CS/20041203144939_CS.dbp.asp

Kom ihåg: Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Även om det finns skillnader i undersökningarna, så är det ändå mycket konstigt att vi kan hamna först och bland de sista i liknande undersökningar.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Kanske svenskar är sämst på statistik :q

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Hur var det nu, var vi bäst eller sämst?

Marcus E skrev:

Unga svenskar är bäst: http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_3525968.asp

Av de nio länder som ingår i studien.

Marcus E skrev:

Vi är bland de sämsta: http://www.idg.se/ArticlePages/200412/03/20041203144939_CS/20041203144939_CS.dbp.asp

Det går nog inte att komma ifrån - det är svårare att placera länder på kartan när man får namn på länder på engelska. När "Cote d'Ivoire" dök upp så tog trots allt ett par sekunder för mig att komma på vilket land som menas tack vare att jag vet att Elfenbenskustens invånare heter ivorianer. Men "Nauru"?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Re: Hur var det nu, var vi bäst eller sämst?

Rikard skrev:

Marcus E skrev:

Det går nog inte att komma ifrån - det är svårare att placera länder på kartan när man får namn på länder på engelska. När "Cote d'Ivoire" dök upp så tog trots allt ett par sekunder för mig att komma på vilket land som menas tack vare att jag vet att Elfenbenskustens invånare heter ivorianer. Men "Nauru"?

Men då är det ju imponerande att engelsktalande klarade det. "Cote d'Ivoire" är nämligen franska. På engelska heter det landet "Ivory Coast". Elfenbenskusten är för övrigt bara en direktöversättning av det ordet. Men det är kanske inte så lätt att veta om man inte känner till vad elfenben heter på engelska respektive franska.

Även om det bara var nio länder, så var de unga svenskarna bäst av dem. Sverige var bätte än t.ex. USA, Norge och Finland, som hamnar en bra bit före Sverige på topplistan i den andra tävlingen http://www.geographyolympics.com/leaderboard.php

Visserligen är det engelska, men det är som UlfT skriver - lika för alla. Om man inte känner till namnet kan man ganska snabbt slå upp det i en elektronisk ordbok, t.ex. Lexin. Det är ganska få länder som har mycket olika namn på svenska och engelska.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Inte jämförbara studier. Jag tyckte att det var svårt och lite osäkert att plocla länderna. Jag tror mer på National Gheography .

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Quizen i "Geography Olympics" var snuskigt svår. Dessa tio skulle jag placera:

Myanmar
Sydafrika
Ryssland
Algeriet
Bahrain
Marshallöarna
Vitryssland
Monaco
El Salvador
Turkmenistan

Jag är duktig på geografi, och lyckades få till fyra rätt. :l

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

På fjärde försöket fick jag åtta rätt. :)

Nåja, jag tror faktiskt att det första alternativet ligger närmare sanningen, om vi verkligen är bäst i världen är jag dock tveksam till.

r) Nu står rätt ord i fetstil (se UlfT's inlägg nedan :e), dessutom vill jag bara skryta med att jag lyckades få till nio rätt. :D

altack skrev:

Nåja, jag tror faktiskt att det första alternativet ligger närmare sanningen, om vi verkligen är bäst i världen är jag dock tveksam till.

Vi är säkert bäst i Sverige.

Varför är inte undersökningarna jämförbara? För att den andra fokuserar mer på afrikanska och okända stater? Förklara då för mig varför folk från andra länder är så mycket bättre på dem än svenskarna. Fusk förekommer nog lika mycket i alla länder.

Jag tycker den andra undersökningen var svår, men säkert rättvisande rent genomsnittligt. Alla kan ha tur eller otur med vilka länder de ska placera. Men genomsnittligt borde villkoren för de tävlande vara likartade. Alltså ser jag ingen som helst anledning att betvivla amerikanernas resultat. Att man har hört talas om så många undersökningar där amerikaner är sämre än svenskar, skulle eventuellt kunna ha att göra med en selektiv nyhetsrapportering. Vi har förfasat oss över hur propagandistiska de är på nyhetskanalen Fox. Men är verkligen våra egna nyhetsmedier så hemskt mycket bättre?

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

UlfT skrev:

Jag tycker den andra undersökningen var svår, men säkert rättvisande rent genomsnittligt. Alla kan ha tur eller otur med vilka länder de ska placera. Men genomsnittligt borde villkoren för de tävlande vara likartade. Alltså ser jag ingen som helst anledning att betvivla amerikanernas resultat. Att man har hört talas om så många undersökningar där amerikaner är sämre än svenskar, skulle eventuellt kunna ha att göra med en selektiv nyhetsrapportering. Vi har förfasat oss över hur propagandistiska de är på nyhetskanalen Fox. Men är verkligen våra egna nyhetsmedier så hemskt mycket bättre?

Statistik som man grundar på att folk själva får söka upp "formulären" blir aldrig bra.
Jag tror att den andra undersökningens resultat är väldigt missvisande, även om det är roligt att testa sina kunskaper.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Sverige. Jag ber om ursäkt. Jag lyckades sänka vårt allmänna kunnande genom att bara kunna 4 av 10 länder på det där testet. Eftersom medelvärdet sjönk med 0,001 procentenheter så betyder det att jag visade Sverige mindre kunnande genom mitt deltagande för alla som ser på sidan. :)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Gah, är jävligt bra på kartor men jag fick fyra rätt. Länder som t.ex Bahamas vet man ju oftast bara på ett ungefär vart dom ligger, hade haft några till rätt annars.

RED: 5 rätt på andra försöket.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ingen fara cyprys, jag höjde oss med 0,004. (8 rätt)

Jag tror nog att båda undersökningarna har fel. Kontrollerat urval är A och O i statistik.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)