Flyttar in i januari men innan det tänkte jag renovera lite. Idag är en massa kablar draget längs golvlisten. Skulle vilja få dem bakom utan att utöka listen. Väggen är av putsat tegel.
Det jag tänkt göra är att ta bort listen och fräsa bort en del av den så lite kablar får plats samt hacka ut något nere vid golvet i teglet. El kablarna måste ju dras i rör så ganska mycket måste ju hackas ut.
Har en smartare lösning...
Det finns självhäftande "kabeldiken" på ex Coop Forum eller ennan välsorterad stormarknad. Vit plastränna med dubbelhäftande tejp samt hörnbitar etc som man kan klistra utanpå eller ovanför en befintlig golvlist & därmed gömma kablar inuti.
Fast snyggare innanför listen. Dessutom är det rätt mycket kabel.
Bredband, el och tele. Tror inte man får dra el i kabelkanaler utan att de antingen måste vara synliga eller i rör. Måste ju oavsett ta dit en elektriker som fixar det och då är det lika bra att dra det bakom listen.
Verkar vara lite överjobb att dra kablarna i vägen med tanke på att då blir det svårare den dagen man vill ta bort eller lägga till kabel. Utan att veta hur din lägenhet ser ut eller hur lång sträcka det rör sig rekommenderar jag någon typ av list. Använder sig en vanlig vi plastlist som ersätter golvlisten. Lätt att montera och om man vill demontera.
Har för mig att det finns vanlig träsockel med "rännor". Kolla din lokala byggmarknad/brädgård. Vet dock inte om "rännorna" är för att dra kabel eller finns där av någon annan annledning.
Det är en gamal lägenhet från tidigt 1900-tal så man vill ju så klart bevara dess charm och inte bara slänga upp nån vit slät sockel.
Okej, du är det en annan femma. Tänkt på att tegel är hårt och grundregeln är att desto rödare teglet är desto hårdare är det. Att bila in en vägg kallar man inte in en elektriker, utan det kan man göra själv eller också ringer man en byggfirma. Det man ska tänka på är bland annat om det finns ett tjock lager puts och om bärigheten i väggen kan påverkas.
...Tror inte man får dra el i kabelkanaler utan att de antingen måste vara synliga eller i rör. Måste ju oavsett ta dit en elektriker som fixar det och då är det lika bra att dra det bakom listen.
Klart man får dra el i kanaler! Dessutom ska de ju endast läggas i, inte installeras, om du tänkte på det. Att lägga i dem får du göra själv
Gör inga rännor i väggarna, som Jupiter skriver, det kan aldrig bli bra! Mycket arbete och krångligt att ändra kablarna sedan.
Det bästa vore om du (=elektrikern) drog uttag till el/tele/antenn där du ska ha dator, telefon, tv etc; dvs du får en kort anslutning till uttaget, och virar ihop kabeln och fäster den på lämpligt sätt ovanför golvet.
Har för mig att det finns vanlig träsockel med "rännor". Kolla din lokala byggmarknad/brädgård. Vet dock inte om "rännorna" är för att dra kabel eller finns där av någon annan annledning.
"Rännorna" är för att få listen att fjädra då den ska vara relativt lätt att fås till att forma sig efter väggen (som sällan är plan/rak) utan springor.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e