webForumDet fria alternativet

Demolition Man

Film & TV

6 svar · 338 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Ser just nu på Demolition Man på ZZZtv. Översättaren envisas med att översätta Pizza Hut (som är den franchisen som är den enda som är kvar) med Taco Bell... Kan nån förklara detta för mig? Jag menar, man kan inte höra fel så grovt väl? Finns det nåt underliggande? Nån som vet?

Medlem sedan apr. 2003112 inlägg

Denna miss fanns på Avigsidan.com nyligen. Här är förklaringen: Produktplacering.

"For some non-American releases, references to Taco Bell were changed to Pizza Hut. This includes dubbing, plus changing the logos during post-production. Taco Bell remains in the closing credits."

Men ändå underligt att det inte korrigerats när det är så uppenbart...

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Verkar som dom har något samarbete enligt tacobells hemsida.

Tacobell.com skrev:

Brands is the worldwide leader in multibranding, which offers consumers more choice and convenience at one restaurant location from a combination of A&W, KFC, Long John Silvers, Pizza Hut, and Taco Bell brands.

Och om man även söker så kommer deras företagsnamn i diverse sammanhang.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Pizza+Hut+Taco+Bell&btnG=Google-sökning&meta=

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Hm, där ser man. Tackar för svaren!

Finns förresten nån taco bell eller pizza hut i sverige?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Pizza Hut vet jag i alla fall finns. Taco bell har jag aldrig sett till någon.

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Pizza hut finns bla i Järfälla, där jag brukar jag äta ibland. Och på deras hemsida skriver dom att dom har restauranger fördelat så här Stockholm (6), Göteborg (1), Malmö (1) samt Västerås (1).

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

I den amerikanska (orginal?) versionen så var Taco Bell med men när dom skulle lansera filmen utan för staterna så var det någon som kom på att Taco Bell endast har butiker i staterna därför ändrades alla referencer från Taco Bell till Pizza Hut, tyvärr så verkar det som att översättaren inte såg den "europeiska" versionen utan den amerikanska.

521 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
384 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
384 ms — ändringar (db)