webForumDet fria alternativet

Jobba som webdesigner.

Webbutveckling

14 svar · 808 visningar · startad av aXiz

Medlem sedan mars 200484 inlägg
Frågan#1

Yo. Först och främst vill jag be om ursäkt om den här tråden hamnar på fel ställe, visste bara inte var jag skulle placera den annars. Jag sitter mest på fritiden och leker runt lite med XHTML , PHP och lite blandade saker och känner att jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba som webbdesigner när jag slutar skolan. Finns det några speciella kurser som är bra att gå och vad är det för "utbildning" man bör ha ?

Tacksam för svar :)

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Hej!

Ja konkurransen är hård på denna marknaden men gör du snygga sajter som håller en hög kvalité som även sticker ut från mängden finns möjligheten att lyckas. Vad gäller vidarutbildning inom webdesign så finns det en hel del högskolor som erbjuder sådana kurser men även privata företag som exempelvis: http://www.learningtree.com/

Oja konkurrensen är mycket hård, men annars hade det ju inte varit någon match eller hur ;) Just nu är sidorna kanske inte i så hög kvalitet i och med att jag nästan nyss börjat med det här. Men jag tycker att det är fruktansvärt roligt och tror att jag skulle ha lätt att lära mig nya saker. Och om jag inte lyckas har jag iallafall försökt =)

Medlem sedan okt. 20031 113 inlägg

Ja precis, har du någon hemsida upplagd som man kan kolla på?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Flyttas från Jobb & Tjänster (ideella).

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tyvärr är konkurensen i dagsläget väldigt hård. Om du planerar långsiktigt så kommer det inte att klara dig med enbart kunskaper i webbdesign, utan bör nog bredda dig en hel del.

Tyvärr, är det nog så att en högskoleutbildning är ett måste. Möjligen kan en utbildning likt nedanstående vara bra att ha, även om det inte är programmerare eller systemerare du tänkt arbeta som.
http://stork.oru.se/utb/program/systemweb.html

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Den glada IT-bommen är över då nästan vem som helst kunde starta en webbdesignsida. Ah, det var tider. Synd att man *precis* var för ung. En några åräldre kille jag känner startade ett företag i vevan som han fortfarande driver.

Numera är webbdesign förbi lekstadiet och är ett aktat yrke som vilket som helst, alltså krävs som sagt en utbildning.

Nja, bara en sida jag gjorde till en kompis morsas företag, och det var ca ett år sedan. Drivkraft

Men går bara 2an på gymnasiet nu så det är väl ett tag tills man kan gå någon kurs för detta.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

aXiz skrev:

Nja, bara en sida jag gjorde till en kompis morsas företag, och det var ca ett år sedan. Drivkraft

Men går bara 2an på gymnasiet nu så det är väl ett tag tills man kan gå någon kurs för detta.

Ja, den är ju hästlängder bättre än viss skit som publiceras i t.ex. forumet "Kolla min hemsida". ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

OveRRidE skrev:

Ja, den är ju hästlängder bättre än viss skit som publiceras i t.ex. forumet "Kolla min hemsida". ;)

Måst tyvärr hålla med dig ;)
sidan kan inte hittas

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

aXiz skrev:

Den är ju absolut helt ok. Men frågan är vad som skulle övertyga kunder att välja just aXiz, istället för vilken annan webdesigner som helst som också gör liknande sidor. Konkurrensen är nog stenhård.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

UlfT har en bra poäng. Förutom de tekniska kunskaperna och ett öga för vad som är snyggt bör du kunna marknadsföra dig själv. Men låt dig inte avskräckas. Vilket yrke man än väljer måste man vara duktig på en hel massa saker. Alla börjar någonstans, och om man inte försöker så kommer man ingenstans.

Vill du jobba som anställd webbdesigner eller driva något eget?

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Där var en artikel metro Skåne om just detta, han tyvärr inte läsa den så jag vet inte om det var något att ha. Gå till https://www.metro.se och ladda ner dagens tidning i pdf o läs :)

Vill du jobba som anställd webbdesigner eller driva något eget?

Vill nog jobba som anställd webbdesigner iallafall till en början så man ser vad allting handlar om. Är mycket intresserad av det och det skulle vara roligt att prova på det som sagt.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Ser att du är från Sundsvall, vad du än gör så hoppa inte på Webbdesign på Mitthögskolan bara. Den utbildningen kommer inte ge dig mycket.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)