Web-Tor skrev:
Tror att du redan vet svaret på den frågan. ;)
Ja. ;)
Min fråga var lika dum som din helt enkelt.
87 svar · 2 344 visningar · startad av His Divine Shadow · sida 4 av 5
Vad tror du skulle hända om sveriges regering gjorde så att varje man och kvinna (ingen åldersgräns för användning, bara när det gäller handla vapen) hadde rätten att bära vapen, alltså ungefär som dom har det i USA? Alltså tänk att lagen blev så att man kunde köpa hagelbössor och jaktvapen på Konsum om man ville eller köpa en pistol utan större problem i en vapenaffär, 3 dagars väntetid och likn
Läs frågan i sin helhet →Web-Tor skrev:
Ja. ;)
Min fråga var lika dum som din helt enkelt.
Web-Tor skrev:
Brantis skrev:
Web-Tor. Tycker du att man ska få samla knivar hemma? Köksknivar till exempel.
Det beror ju på om Brantis vill göra en slippery slope. ;)
His Divine Shadow skrev:
Har vi inte just gått igenom att lagen kräver(eller borde kräva) att vapnen ska hållas inlåsta och ammunitionen skillt från vapnet?
Då missuppfattade jag dig när du skrev följande. Trodde att du menade att detta var negativt:
His Divine Shadow skrev:
…om vapnen och ammunitionen är inlåsta och hålls skillda krävs det mycket planering och motiv för att ta fram vapnet och skjuta inbrottstjuven om han hotar en, vilket tyvärr gör det svårt att utnyttja nödvärnslagen
His Divine Shadow skrev:
Du måste kunna se vad som är fel i ditt resonemang här, "folk får ha vapen = folk får ha kärnvapen?"
Jag omformulerar frågan; tycker du att man ska få samla på kulsprutor, granatkastare och pansarskott?
Jag köper inte resonemanget. Jag tror inte problematik relaterat till vapen kommer att minska bara för att fler invånare i landet lär sig hur man hanterar eldhandvapen. Varför skulle det göra det?
Jag ser fortfarande inga bra argument för att införa (tabort?) denna typ av regler.
Web-Tor skrev:
His Divine Shadow skrev:
Du måste kunna se vad som är fel i ditt resonemang här, "folk får ha vapen = folk får ha kärnvapen?"
Jag omformulerar frågan; tycker du att man ska få samla på kulsprutor, granatkastare och pansarskott?
If we pass laws against fully-automatic weapons, then it won't be long before we pass laws on all weapons, and then we will begin to restrict other rights, and finally we will end up living in a communist state. Thus, we should not ban fully-automatic weapons.
UlfT >>
Är det även din åsikt eller citera du bara texten från en webbsida?
Web-Tor
Det är inte min åsikt. Gissa vilken websida jag citerade. En ledtråd är att jag redan har länkat till den sidan.
Tja kulsprutor har ingen använding för kriminella syften, dom behöver pistoler eller annat smått, dom kan inte gå omkring med större saker så den aspekten ur vägen så är det nog endast samlar entusiaster har nån använding för sådana, därav nämde jag en skilld klass för just sådana vapen, D-klassen.
Om du menade tyngre kulsprutor, som M-60 och liknande?
Granatkastare, jo men inte ammunition till dom.
Pansarskott? Menar du ammunitionen till pansarvagnar?
UlfT skrev:
Det är inte min åsikt. Gissa vilken websida jag citerade. En ledtråd är att jag redan har länkat till den sidan.
Jo, jag vet vilken sida du citerade. Jag var bara nyfiken på om du var av samma åsikt. :)
Varför ska man inte få ha ammunition?
Web-Tor skrev:
Varför ska man inte få ha ammunition?
Gränsen måste väl dras nånstans, visst? Jag kan se samlare med dessa vapen men jag tror knappast dom vill avfyra dom.
HDS skrev:
Tja kulsprutor har ingen använding för kriminella syften, dom behöver pistoler eller annat smått, dom kan inte gå omkring med större saker så den aspekten ur vägen så är det nog endast samlar entusiaster har nån använding för sådana, därav nämde jag en skilld klass för just sådana vapen, D-klassen.
Nu vet ju inte jag vad du klassar som kulspruta, men för mig så är en kulspruta nära besläktad med t.ex. en Uzi eller liknande vapen med kraftig eldhastighet. Vi har redan sett t.ex. bankrånare och värdetransportrånare som har beväpnat sig med militära vapen som t.ex. helautomatiska karbiner och lättare och mindre kulsprutor. Personligen tycker jag inte att det är någon skillnad på vilket av dem man har, de fyller liksom inget annat syfte än att ha ihjäl folk eller t.ex. fordon med. Sen om det är en Ingram med eldhastighet som en skållad bäver eller en tolv-pipig lavettmonterad gatling, det spelar mindre roll.
Om jag hade fått välja att råna en bank med valfri arsenal, så inte fan hade jag valt någon fjuttig pistol att ta med mig. Jag hade valt någon slags grovkalibrig karbin med hög eldhastighet för att se till att kunna hålla t.ex. en insatsstyrka på avstånd. Det är extremfall kanske, men fortfarande, professionella grupper jobbar inte med enbart småvapen. Det är ett faktum.
Det är inte bara små ungar från hooden som vill ha en pistol som är brottslingar. Snackar vi tyngre kriminalitet så bör nog inte dessa vapen utelämnas ur diskussionen.
Och sen fick jag väl inget svar på det här?
Jag skrev:
Jag köper inte resonemanget. Jag tror inte problematik relaterat till vapen kommer att minska bara för att fler invånare i landet lär sig hur man hanterar eldhandvapen. Varför skulle det göra det?
Nej du har rätt, jag svarade aldrig på den då den inte verkade specifikt addresserad till mig, tänkte inte liksom svara på varenda post i denna tråd, men eftersom du syftade på mig.
Ja du har rätt, problemen med kriminella och vapen är inte nått som direkt relaterat till detta system, systemets primära funktion att öka säkerheten och kompetensen bland lagliga vapen, att låsa in vapen i skåp och sånt som vi diskuterat är ju ett sätt att minska stulna vapen, men det lämnar ju fortfarande problemet med insmugglade vapen och liknande, och att lagen inte är tillräckligt hård på dom som åtappas med ett illegalt vapen.
Om jag hade fått välja att råna en bank med valfri arsenal, så inte fan hade jag valt någon fjuttig pistol att ta med mig. Jag hade valt någon slags grovkalibrig karbin med hög eldhastighet för att se till att kunna hålla t.ex. en insatsstyrka på avstånd. Det är extremfall kanske, men fortfarande, professionella grupper jobbar inte med enbart småvapen. Det är ett faktum.
Jag hadde valt nått litet, som två Colt .45:or eller Glock's, möjligen en MP5:a istället, dom kan döljas under en rock. Om en insatsstyrka är där så är man i skiten hur det än går.
His Divine Shadow skrev:
Ja du har rätt, problemen med kriminella och vapen är inte nått som direkt relaterat till detta system, systemets primära funktion att öka säkerheten och kompetensen bland lagliga vapen, att låsa in vapen i skåp och sånt som vi diskuterat är ju ett sätt att minska stulna vapen, men det lämnar ju fortfarande problemet med insmugglade vapen och liknande, och att lagen inte är tillräckligt hård på dom som åtappas med ett illegalt vapen.
Så du tycker att kunskapen och säkerheten om vapen i Sverige är dålig? För att överhuvudtaget köpa ett jaktvapen så behöver man en licens som man enbart får om man har ett behov av vapnet. Och ja, jägare har i regel rätt bra koll på vapen...
Detsamma gäller för t.ex. samlare. För att bli klassad som en seriös samlare så måste du ha god kunskap om vapnen och du måste ha en licens för varje vapen du har i din samling. För att få skjuta med dem krävs ytterligare en licens utöver samlarlicensen.
Det här tillsammans med att vapen måste förvaras i vapenskåp med frånskilt slutstycke är väl i allra högsta grad en hög säkerhet?
Jag tycker det nuvarande systemet är dåligt för att nu antar vi ju bara att jägaren har bra vapenkunskaper, allt du behöver göra är att gå med i jaktföreningen för att köpa en bössa, och det antas att man har kunskaperna.
Och hur verifieras samlarens kunskaper? Testas han?
Dessutom kunde ju allt detta kunde ju läggas under en licens-typ likt då man skaffar körkort och förenkla processen.
Tycker helt enkelt det jag föreslår är enklare och säkrare och mindre restriktivt då man väl har licensen.
His Divine Shadow skrev:
Jag hadde valt nått litet, som två Colt .45:or eller Glock's, möjligen en MP5:a istället, dom kan döljas under en rock. Om en insatsstyrka är där så är man i skiten hur det än går.
Automatkarbiner används faktiskt i en del rån.
-> OveRRidE
Jag tror HDS avser enbart stora, tunga automatvapen med stativ, när han skriver om kulsprutor. Om vi ser till beteckningarna i försvaret, kallas vapen som AK4 och AK5 för automatkarbiner. Uzi-liknande vapen kallas för k-pist. Kulsprutor väger oftast mer än 10 kg, och har ett påmonterat stativ för att man ska kunna klara av att sikta med dem.
UlfT skrev:
Kulsprutor väger oftast mer än 10 kg, och har ett påmonterat stativ för att man ska kunna klara av att sikta med dem.
Jag håller med dig, fast det finns även relativt små och lätta kulsprutor, typ ksp90 som anvnänds i det Svenska försvaret:
http://www.mil.se/int/images/local/a9_17jan_vapen2.jpg
Web-Tor skrev:
UlfT skrev:
Kulsprutor väger oftast mer än 10 kg, och har ett påmonterat stativ för att man ska kunna klara av att sikta med dem.
Jag håller med dig, fast det finns även relativt små och lätta kulsprutor, typ ksp90 som anvnänds i det Svenska försvaret:
http://www.mil.se/int/images/local/a9_17jan_vapen2.jpg
Najs, den ska jag definitivt använda i mitt nästa bankrån :D
Annars...
http://home.hiwaay.net/~sickler/opforstuff/valmetstuff/RK95-223.GIF
Kan vikas ihop ;)
Nä helt allvarligt, så fort jag får pengar över som jag inte slösas på nått annat ska jag se till att införskaffa en M1911-A1 .45ACP
http://www.wa-gunnet.co.jp/gallery/colt/img/Scw1911A1.jpg
His Divine Shadow skrev:
Jag tycker det nuvarande systemet är dåligt för att nu antar vi ju bara att jägaren har bra vapenkunskaper, allt du behöver göra är att gå med i jaktföreningen för att köpa en bössa, och det antas att man har kunskaperna.
Och hur verifieras samlarens kunskaper? Testas han?
Dessutom kunde ju allt detta kunde ju läggas under en licens-typ likt då man skaffar körkort och förenkla processen.Tycker helt enkelt det jag föreslår är enklare och säkrare och mindre restriktivt då man väl har licensen.
Jag trodde du ville förenkla vapeninehav, men samtliga resonemang ger ett försvårat vapenägande.
Det är redan i dag rätt enkelt att skaffa handeldvapen, gå med i en skytteförrening, skjut "regelbundet" i ett halvår med en .22, uppnå ett vist(hyfsad) resultat, köp dig en 9mm semi.
Jaktvapen är om möjligt ännu enklare, jägarexamen + tillgång till jaktmark = vapenlicens.
Samlare kan lösa handlarlicens och samla "försäljningsobjet" så mycket dom önskar.
Samtliga påstående kan ha förfalligt, det var minst 10 år sedan jag kollade upp detta, orkar inte kolla en gång till för en diskution här.
Jag vet inte, tror det blir enklare i längden, det är ju bara en gång man tar licensen, sen får man köpa dom vapen man vill, man behöver inte gå och fylla i blanketter och ange orsaker och behov osv. varje gång man handlar ett vapen utan man handlar vapnet som ens licens tillåter och vapnet registreras i ens namn i nån databas osv. och det är det, du får köpa så många vapen du vill för den klass du har licens för.
Svårt en gång, lätt alla andra gånger.
Och då är denna licens mycket mera vidsträckande, den är inte en specifik licens för att jaga t.ex., utan en licens för att inhandla och använda vapen, vilket går lika bra att ha till jakten som till samling eller prickskjutnings hobby.