webForumDet fria alternativet

Bara att glömma pengarna?

Konsumentråd

4 svar · 376 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Köpte för 1-2 veckor sedan eller nåt sånt en bläckpatron på On Off. Köpte en bläckpatron i en redan öppnad förpackning (antog dock att själva patronen inte var använd utan att det vara var någon som t.ex hade visat en kund hur en bläckpatron ser ut eller något annat "korkat".
Dock visade det sig några dagar efter då jag fick tummen ur röven att skriva ut det jag skulle ha skrivit ut tidigare att bläckpatronen var näst intill tom, lyckades men väldigt knapp marginal att skriva ut en A4-sida som inte innehöll så extremt mycket text (ledighetslapp till skolan).
Naturligtvis så råkade jag slänga kvittot när jag rensade mina jackfickor (eller så har det hamnat på något smart ställe nånstans).

Frågor:
1. Har jag nån som hellst chans att kunna få en ny bläckpatron. Att lägga ut 80:- på en tom plastburk är ju inte så trevligt precis, räcker med att man får betala multum för äckligt lite bläck annars. Antar dock att jag i avsaknad av kvitto inte har en chans.
2. Vad är det för kvalitetspucko som hänger tillbaka en tom bläckpatron till försäljning?
3. Varför har jag en känsla av att jag aldrig kommer lita på en stressad försäljare från On Off igen?

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Du har nog inte mycket chans att få ut nåt av det såvida inte den försäljare du nu möter fick napp på krogen dagen innan.
Inget brott är begott om inget bevis finnes. Tråkigt men sant.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Mika3l skrev:

1. Har jag nån som hellst chans att kunna få en ny bläckpatron. Att lägga ut 80:- på en tom plastburk är ju inte så trevligt precis, räcker med att man får betala multum för äckligt lite bläck annars. Antar dock att jag i avsaknad av kvitto inte har en chans.
2. Vad är det för kvalitetspucko som hänger tillbaka en tom bläckpatron till försäljning?
3. Varför har jag en känsla av att jag aldrig kommer lita på en stressad försäljare från On Off igen?

1. Tänk dig in i butikspersonalens situation. Här kommer en kille och hävdar att den använda bläckpatronen han har med sig redan var använd när han köpte den. Skulle du gå på den enkla? Visst finns det en möjlighet att den som har hand om reklamationerna har en bra dag, men räkna inte med den. Hur som helst tycker jag att du bör gå tillbaka och förklara vad som har hänt. Det kan vara värt en bläckpatron för affären att göra en kund riktigt nöjd.

2. Bläckpatronen kan ha varit skadad så att det har läckt ut långsamt. Någon annan kan ha köpt patronen tidigare och sedan hävt köpet samtidigt som personalen inte kontrollerade att den var använd. Tillverkningsfel? En konkurrent som ville sabba? Det finns massor av konstiga orsaker. Hur som helst så har någon antagligen klantat sig. Men ... brukar inte bläckpatroner ligga i tättslutande påsar?

3. Tror du att de försökte lura dig medvetet? Det är ju ett säkert sätt att få en ilsken kund på halsen ett par dagar senare.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Gislaved skrev:

1. Tänk dig in i butikspersonalens situation. Här kommer en kille och hävdar att den använda bläckpatronen han har med sig redan var använd när han köpte den. Skulle du gå på den enkla? Visst finns det en möjlighet att den som har hand om reklamationerna har en bra dag, men räkna inte med den. Hur som helst tycker jag att du bör gå tillbaka och förklara vad som har hänt. Det kan vara värt en bläckpatron för affären att göra en kund riktigt nöjd.

Mmm. :)

Gislaved skrev:

2. Bläckpatronen kan ha varit skadad så att det har läckt ut långsamt. Någon annan kan ha köpt patronen tidigare och sedan hävt köpet samtidigt som personalen inte kontrollerade att den var använd. Tillverkningsfel? En konkurrent som ville sabba? Det finns massor av konstiga orsaker. Hur som helst så har någon antagligen klantat sig. Men ... brukar inte bläckpatroner ligga i tättslutande påsar?

Denna var tydligen öppen (vilket jag missade i affären när försäljaren stod och bollade runt med förpackningen), var farsan som skulle sätta i den.

Gislaved skrev:

3. Tror du att de försökte lura dig medvetet? Det är ju ett säkert sätt att få en ilsken kund på halsen ett par dagar senare.

Tror inte det innerst inne men det känns märkligt att en öppen förpackning, dessutom med en öppen påse kring behållaren, säljs utan att försäljaren kollar upp det nogare. Men men, behöver ju inte vara någon form av lurendrejeri utan bara ett misstag.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I princip är det bara att glömma.
Om du vill försöka, gör det som en underdog, dvs du vet att du inte har rätten, men vill gärna pratat med "din" försäljare.
Jag brukade väga patronerna för att ha koll på dom, men det hade ju inte hjälpt i ditt fall.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)