webForumDet fria alternativet

bilnr

Bilar & fordon

9 svar · 810 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Vad är ett bilnr? Jag har ställt av en bil och om jag inte vill ha försäkring på den under avställningstiden ska jag skicka in ett papper med namnteckning + bilnr. Aldrig hört talas om bilnr, och vart ska det stå?
Dom menar väl inte registreringsnumret eller?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jo, det är förmodligen registreringsnumret de avser.

Nä nä nä lilla fröken. Det är inget "förmodligen" jag söker efter här ;)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Sico skrev:

Nä nä nä lilla fröken. Det är inget "förmodligen" jag söker efter här ;)

Det enda sättet att med säkerhet veta vad som avses är att kontakta försäkringsbolaget.

Ordet bilnummer används ofta i vardagligt tal istället för registreringsnummer. Ställer du dig lika frågande om någon ropar:
- Det är en tjuv i bilen! Kolla bilnumret!

Till och med Vägverket har använt ordet bilnummer på vissa delar av sin webbplats. Gör en sökning på deras webbplats så får du se. Dock är de flesta förekomster av detta ord numer utbytta mot det mer korrekta alternativet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Semantik är väldigt viktigt!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Bilnr skulle mycket väl kunna vara registreringsnumret, men även, numera, den sifferkod som står på den gula delen av det numera 2-delade registreringspapperet på bilen.

Alltså den säkerhetskod som man behöver för att ställa av/på en bil, göra ägarbyte, avregistrera samt exportera en bil. Det numret som gör ditt nya 2-delade registreringspapper till en värdehandling & inget skräp man slänger i handskfacket som förr.

Tyvärr har Vägverket varit mycket sparsamma med information om hur viktigt det är att betrakta det papperet som värdehandling då jag skulle kunna ta över en bil enbart med hjälp av det.

Jag kan dessutom skrota den bara genom att ha den koden, jag kan dessutom inte längre skrota en bil i tjänsten utan den koden som återigen finns på den gula delen & kallas "kontrollnummer" om jag inte minns fel.

Men men, mest troligt är det registreringsnumret som dom efterfrågar, trots den något korkade benämningen!

EOF (End Of Fakta)

Säkerhetskoden har jag angett vid ett annat tillfälle så den borde det inte vara. Får väl fylla i registreringsnumret då. Världen är inte så lätt att ta över som man tror...

Obs att det inte är den 4-siffriga koden på det gamla reg-beviset jag menar utan den nuvarande ca 10-siffriga koden.

Raden där bilnr skall ifyllas är för kort för 10 siffror så det måste vara registreringsnumret.
Bire, vill du åka med mig i min nya bil nån gång?

Nä, jag har en egen.. Tack ändå.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)