webForumDet fria alternativet

Fjärrstyrning till centrallås

Bilar & fordon

15 svar · 2 809 visningar · startad av Gislaved

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
Frågan#1

Låset till förardörren på min Toyota Corolla från 93 börjar bli utslitet. Jag får ofta gå in genom passagerardörren. Istället för att byta ut låset funderar jag på att installera ett fjärrlås till centrallåset.

Hur fungerar det? Bör jag anlita verkstad, eller går det att fixa själv relativt enkelt? Vilken kostnad bör jag räkna med?

Jag hittade en del på Micro, men det fanns inte så värst mycket info där.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är inte så svårt, men det är ugnefär samma jobb som att flytta passagerarlåset till förardörren, och mycket billigare.
Iregel behöver du ett nytt c-låst till förardörren eftersom det iregel inte är någon motor i förardörren, utöver det behöver du antagligen en fjärrsändare och en mottagare, vilket antagligen ingår i "satsen".
Vad är det du har problem med? nycklen fungerar inte? eller handtaget?

Edit: Nytt "nic"?

frankof skrev:

Vad är det du har problem med? nycklen fungerar inte? eller handtaget?

Handtaget fungerar fint. Dessutom finns det en knapp inne i bilen som sköter centrallåset. Om jag trycker på den öppnas samtliga dörrar utan problem. Jag har provat med två nycklar, så det är förmodligen inte nyckeln det är fel på, utan själva låset som är utslitet.

frankof skrev:

Edit: Nytt "nic"?

Det var observant. :)

Ännu en fråga: är det väldigt skiftande kvalitet på olika fjärrstyrningar, så att det lönar sig att köpa de dyrare varianterna på en gång? Man vill ju inte stå där med en fjärrstyrning som inte fungerar.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gislaved, jag tycker det är en bättre idé att följa Frankofs tips om att byta plats för låsen mellan vänster och höger dörr. Det är en relativt enkel operation. Jag har gjort det själv på en citroën efter ett inbrott. Enligt Haynes-boken skulle jag inte ha kunnat klara det, eftersom låsen skulle vara specialgjorda för vänster respektive höger. Men efter att ha studerat låsen, såg jag att man enkelt kunde konvertera dem. Det finns alltså goda chanser att man kan göra mer än vad som sägs, om man bara tänker efter lite.

Det låter krångligt att montera en ny fjärrstyrning.

Tack för tipsen. Jag kommer förmodligen inte att genomföra operationen själv, oavsett vilken lösning jag väljer.

frankof skrev:

Det är inte så svårt, men det är ugnefär samma jobb som att flytta passagerarlåset till förardörren, och mycket billigare.

Jag missförstod nog din kommentar först. Jag uppfattade det som att det skulle vara billigare med fjärrstyrningen, men med UlfT:s kommentarer förstår jag att det var tvärtom. Naturligtvis.

Gislaved skrev:

Tack för tipsen. Jag kommer förmodligen inte att genomföra operationen själv, oavsett vilken lösning jag väljer.

frankof skrev:

Jag missförstod nog din kommentar först. Jag uppfattade det som att det skulle vara billigare med fjärrstyrningen, men med UlfT:s kommentarer förstår jag att det var tvärtom. Naturligtvis.

Självklart var det så jag menade, fast även jag missförstog vad jag menade när jag läste det i dag :r :e
Det kan vara lite bökigt att flytta låcylindre pga vissa stöldskydd, vi(volvo) har vissa marknader som har nitade "lock" över mekanismen för att försvåra manipulering av mekanismen och dom bilerna är inga favoriter att byta lås i :x
Hur det ser ut på din bil vet jag inte, men jag hade en camry för några år sedan och där var det "busenkelt" att byta.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Sök 'keyless entry' på ebay.co.uk, hittade mkt där.

frankof skrev:

Iregel behöver du ett nytt c-låst till förardörren eftersom det iregel inte är någon motor i förardörren, utöver det behöver du antagligen en fjärrsändare och en mottagare, vilket antagligen ingår i "satsen".

Ny motor? Om man redan har ett fungerande centrallås system är väl det enda som krävs av fjärrsystemet att det kan koppla/bryta kretsen som får c-låset att öppna och stänga?

Kan inte se det skulle vara mycket mera än elektriskt arbete, alltså koppla sladdarna från c-låset till sladdarna som styr c-låset.

His Divine Shadow skrev:

Sök 'keyless entry' på ebay.co.uk, hittade mkt där.

Tack för tipset.

Jag ska även fara iväg en sväng till skroten, som enligt uppgift ska ha en hel del kompletta system liggandes.

His Divine Shadow skrev:

Ny motor? Om man redan har ett fungerande centrallås system är väl det enda som krävs av fjärrsystemet att det kan koppla/bryta kretsen som får c-låset att öppna och stänga?

Nja, det fungerar inte riktigt på det sättet.
Har du redan ett fjärrmanövrerad c-lås så har alla dörrar en motor.
Har du manuellt c-lås har i regel förardörren bara en swich och ingen motor, mao, det behövs en motor till förardörren.

Men ... jag har en knapp jag kan trycka på inne i bilen. På den står det "Door lock" eller något liknande. Om jag trycker på den låses respektive upplåses samtliga dörrar. Då borde det väl gå att få samma funktion som den knappen har, fast via en fjärrkontroll?

Eller är även den knappen kopplad till switchen?

Då har du högst sansynligt en motor i varje dörr, ja.
Har du tagigt kontakt med Toyota och kollat hur långt bilen är "preppad" för fjärrlås?
Det kanske bara är "dosan" som saknas.
Eller kolla på ett larm med fjärrmanövrering, kanske inte så mycket dyrare än en fjärrstyrningssats.

Japp. Bilen är inlämnad på Toyotaverkstad just nu, de skulle kolla på lösningar och ringa mig under morgondagen för olika alternativa lösningar och priser. Vi får väl se hur det slutar.

frankof skrev:

Nja, det fungerar inte riktigt på det sättet.
Har du redan ett fjärrmanövrerad c-lås så har alla dörrar en motor.
Har du manuellt c-lås har i regel förardörren bara en swich och ingen motor, mao, det behövs en motor till förardörren.

Du menar att C-låset är mekaniskt och själva kraften hämtas från rörelsen man gör när man trycker ner låset eller vrider om nyckeln?

Hmm, aldrig tänkt på att c-lås kan vara så också...

På min bil så är c-låset skillt från dörrnyckeln, det är två knappar på varje dörr(har bara två dörrar också) som det står lock och un-lock på, definitivt motorstyrda eftersom knapptryckningen inte kan ge tillräckligt mekanisk kraft för att öppna låsen, dessutom känns det definitivt att en motor ger kraften.

GM design ;)

His Divine Shadow skrev:

Du menar att C-låset är mekaniskt och själva kraften hämtas från rörelsen man gör när man trycker ner låset eller vrider om nyckeln?

Njä, inte kraften, men nycklen låser upp förardörren och påverkar en swich som aktiverar dom andra motorena.
Detta varierar självklart från bil till bil, alla har inte samma lösning.
Fast det blir väl vanligare med motor i alla dörrar.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)