webForumDet fria alternativet

Notarietjänst väntar - sälj din stad!

Böcker

13 svar · 959 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Ack, senast i mars skall denne juridikstuderande vara klar med sina studier och då väntar arbetslivet. Troligen kommer först 18 månader notarietjänstgöring på nån tingsrätt, hovrätt eller kanske till och med justitiedepartementet :e

Problemet är att jag vet inte vilken tingsrätt jag skall söka till. Det är där ni kommer in! Jag vill att ni säljer er stad på bästa möjliga sätt. Varför ska jag flytta just till er? Posta gärna med nån länk till information om staden, om bostäder mm, och lite om hur läget är på arbetsmarknaden för jurister i ert område.

Undrar ni vart det finns tingsrätter kan domstolsverket hjälpa er: http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Adresser/Geo. indelning.htm

För den som inte vet vad notarietjänstgöring är så är det som en sorts praodomare... typ... ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Östersund
Kompakt stad med nära till allt så länge du håller dig inom stadsgränserna. Aktiv citykärna men också ett nyöppnat miniköpcentrum i utkanten av stan. Bra fritidsmöjligheter med närhet till anläggningar som underhålls aktivt både när det är barmark och snö.

Och så jag då, bara det. :f ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Helsingborg
En fantastisk lagom stad, nära till kontingenten .
Man kan vara utomlands en gång i timmen om man turar.
Tingsrätten flyttar in i ett nytt hus till maj 05. Stora möjligheter att skapa sig en plats. Om du tar beslut skall jag introducera dig.
Kom ner på besök!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jönköping!

Tja, vi har ju Domstolsverket i stan. ;)
Både tingrätt, länsrätt, kammarrätt och hovrätt finns i stan - bara det! :e

Världens vackraste motorväg (E4 längs med Vättern, hur maffigt som helst) leder ner till tvillingstäderna Jönköping-Huskvarna (även om de borta i Huskvarna är lite efter ;)) som är riktigt naturskönt beläget vid Vätterns södra spets, omgivet av diverse berg som ger gott om utsiktsplatser. Ståplats på Stadsparksvallen har en utsikt ingen arena eller grusplan slår...

Arbetsmarknaden för jurister har jag absolut noll koll på, bostäder finns även om Högskolan har gjort att det blivit lite knivigare på senare år - dock byggs det nya bostäder precis överallt i stan. De har till och med fyllt ut en inte oansenlig del av Munksjön för att bygga på i vår.
Centrum finns på både Öster och Väster plus ett av Sveriges största köpcentrum i form av A6-center.

Allt snack om kyrkor kan du lämna därhän, de håller sig på sin kant och de är faktiskt mer framträdande i gatulivet i Stockholm än här. Däremot finns det gott om krogar och pizzerior finns det fanimej i varenda gathörn... Jönköpingskebaben är berömd... :)

Tar man sig fram med cykel brukar man uppskatta att stan är i princip helt platt - såvida man inte ska för långt bort, då väntar en rejäl uppförsbacke! :e ..men varför ska man ge sig iväg från centrum? :OO

Sen är läget suveränt. 30 mil till Stockholm, 13 till Göteborg, 20 typ till Skaune, nära till halva Sverige. :)

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg

:stefan: skrev:

Jönköping!

Grymt trevlig stad :)

Medlem sedan nov. 200410 inlägg

Rumours has it att Östersund är en bra stad att sitta i, en del rattfylla/hustrumisshandel men det är samma lika oavsett.
Men det ligger ju illa till...
:)

Liten redigering:
Jönköping är också bra enligt vad jag har hört - det ligger ju dessutom mitti allting.
Som människa tror jag nog dock att man tjänar att byta miljö helt och hållet ett tag.
Har du möjlighet så kör praktik på stockholmsbyrå ett tag, sen ting sen är du välkommen överalt :)
Flera av de jag känner har hoppat av byrå-världen och gått till myndigheter & dylikt pga av pressen - antingen passar du lr så inte.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Växjö.

Därför. ;)

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Växjö, Värnamo och Jönköping är trevliga ställen allihop. Det är relativt enkelt att ordna bostad i Växjö och Värnamo, det kan vara lite knivigare i Jönköping.

wF-servrarna står för övrigt mitt i Växjö. Bara en sån sak gör det värt att flytta dit. :e

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Gislaved.net skrev:

Växjö, Värnamo och Jönköping är trevliga ställen allihop.

Ja, men Värnamo tingsrätt ska läggas ned.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Gislaved.net skrev:

wF-servrarna står för övrigt mitt i Växjö. Bara en sån sak gör det värt att flytta dit. :e

Då kan man ju ha diverse ceremonier där knäböjning ingår vid wF-servrarna.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag har sett en griffelpansarvagn i Växjö! :D

Jovars. Linköping är en rätt trevlig stad iallafall, men Jönköping var fint det med tyckte jag. Mjölby har lagt ner sin tingsrätt, så dit kanske du kan flytta? :D

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Jag har varit i serverhallen där WFs servrar står :D

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Dryden skrev:

Östersund
Kompakt stad med nära till allt så länge du håller dig inom stadsgränserna. Aktiv citykärna men också ett nyöppnat miniköpcentrum i utkanten av stan. Bra fritidsmöjligheter med närhet till anläggningar som underhålls aktivt både när det är barmark och snö.

Detta stämmer men:
De senaste åren har Östersunds kommun fått bygga om flera idrottsanläggningar för att de inte håller måtten.
- 400m bana byggdes om för att den var 2 meter för kort.
- Skidskyttebanorna byggdes om från 27 till 30 banor som är standard för WC
- En inomhushall utanför Östersund ska vara 200m men är bara 197m
Detta är några exempel på hur de inte kollas ordentligt när man bygger idrottsanläggningar. Okunnig kommun helt enklet! :l

En anledning till för att du ska välja Östersund: Vi är efter nyår tre från Brålanda och en från Frändefors i Östersund :e

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Linköping ska du iallafall INTE flytta till. Nu vet du det.

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
148 ms — ändringar (db)