:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
flumpa skrev:
Radioapparater behöver man inte betala tv-licens för.
Jo det måste man.. Tv och radio ingår i det du betalar.. Tycker det suger lite, lyssnar och ser så sällan på tv.
Nej, en radio behöver man inte betala tv-avgift för. Förvisso finansieras Sveriges Radio via tv-avgiften, men det är gratis att lyssna. :)
http://www.radiotjanst.se/Vanliga fragor/VAN_svar.htm#2.Vem ska betala tv-avgift skrev:
2.Vem ska betala tv-avgift
Alla som äger, hyr eller lånar tv-mottagare ska betala tv-avgift,
enligt 1§ lag om TV-avgift. Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:
- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inläggOm man har en TV som man inte tittar på då?
En som bara står i ett förråd, för eventuellt framtida bruk. Måste man slänga den eller kan man ställa av TV:n för att slippa betala TV-avgiften?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Mr. N. skrev:
Om man har en TV som man inte tittar på då?
En som bara står i ett förråd, för eventuellt framtida bruk. Måste man slänga den eller kan man ställa av TV:n för att slippa betala TV-avgiften?
Man kan aldrig veta, de är lite knepiga. När jag sa upp min licens för några år sedan så sa jag att jag sålt min TV. "Till vem?" varpå jag improviserat svarade att jag krängt den till min morsa. "Jaha, och vad har hon för personnummer?" blev frågan från kvinnan på Radiotjänst. :OO
FflumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Jag har för mig att de stod på någon lapp som jag fick att det räker med att ha en radio så måste man betala. Kanske minns fel..
FflumpaMedlem sedan jan. 2003247 inlägg Jag är aldrig hemma på dagen, kommer hem typ vid 24:00 någon gång så jag har aldrig fått någon på hälsning =)
Mr. N. skrev:
Om man har en TV som man inte tittar på då?
Det räcker att du äger en mottagare för att du ska vara tvungen att betala licensen. Monterar du bort mottagardelen ur TV:n och bara tittar på DVD-filmer, så kan du nog komma undan - men om du kopplar till en video eller inspelningsbar DVD, så har du en mottagare igen och måste betala...
Det är dock lite svårt för dem att få reda på att du har en TV stående om den aldrig används...
flumpa skrev:
Jag har för mig att de stod på någon lapp som jag fick att det räker med att ha en radio så måste man betala. Kanske minns fel..
Det var nog rätt länge sedan i så fall...
Radio är gratis, men som någon nämnde tidigare, så finansieras radion av TV-licensen. Skumt, men så fungerar det. Jag lyssnar aldrig på radio hemma, så jag frågade vid något tillfälle om jag kunde få reducerad TV-licens då, men det gick förstås inte... :bla