webForumDet fria alternativet

Dagens låt-tips!

Musik

99 svar · 3 663 visningar · startad av mikul

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg
Frågan#1

Vem är inte ute efter att hitta lite nya låtar att lyssna på på dagarna? Så jag tänkte att vi skulle starta en låt-tips tråd.

Regler:
§1) Inget trams
§2) Inget trams
§3) Inget trams

§4) Försök skriva nått om låten, exempelvis musikstil, kommentar osv. Försök även få med vilket album låten kommer ifrån om ni har koll på det.

Lyssna & njut!

Slipknot - vermilion, pt. 2

En riktigt skön hårdrocks balad av de tunga grabbarna. Kommer från den nya skivan Slipknot-Vol_3-(The_Subliminal_Verses).

Lyssna & njut!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bon Jovi - Born to be my baby (Live at the China Club, NY)
Från Rare Tracks Vol I And II Bootleg, 2CD. Osäker på årtal för just det här spåret men det kan vara 2002.
Riktigt skön liveversion av en redan från början bra låt. Energin verkar sprudla kring både bandet och publiken! Tummen upp! :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag börjar med att tipsa om musikforumet då §e

Tråden flyttas från cafét.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Artist: Poison
Låt: Stupid, Stoned & Dumb
Album: Hollyweird
År: 2002
Genre: Rock (hårdrock?)
Kommentar: Bara för att den är... lite annorlunda. :) Dessutom är refrängen skön.

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=328260

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Artist: Jason Mraz
Låt: The Remedy (I Won't Worry)
Album: Waiting For My Rocket To Come
År: 2004
Genre : Pop/Funk

Hur skön låt som helts, så enkelt är det.

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=197280

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Artist: My Favorite
Låt: Burning hearts (direktlänk till video)
EP: The kids are all wrong
År: 2002
Genre:: Kan väl beskrivas ungefär som en blandning mellan the Smiths, New Order och Joy Division - för att nämna några mer kända referenser. Fast kom i håg att helheten är större än summan av delarna.
Kommentar: En ruskigt bra låt spelad av världens kanske bästa band. Eller som jag läste någonstans: "My favorite är inte en grupp att antingen hata eller älska, det är en grupp man antingen älskar eller inte har lyssnat tillräckligt noga på."

Hoppas bara att någon tar åt sig av tipsen och lämnar feedback, känns onödigt om detta blir ännu en namedrop-tråd (även om jag själv, som den hycklare jag är, inte tänker göra det för något av de tips som inkommit hittills). Förhoppningsvis gör min direktlänk det lättare för andra att komma med åsikter!

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

OGC - If you feel like I feel
Tung, skön och lugn hiphop! Kommer från skivan M-Pire Shrikez Back som släpptes 1999 :)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Bone Thugs-N-Harmony - Friends
LYSSNA! :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Artist: The Mist and the Morning Dew
Låtar: Dusk, Come, to think of it, Child of April's sun, Repentance (om wF har en policy om djuplänkning, varsågod att ta bort länkarna om så önskas, kära moderator :) )
Skiva: Ingen (de är osignade)
Genre: Doom metal, påstår vissa. Ruskigt finstämd metal, säger jag.
Kommentar: Bland det finaste jag hört på mycket länge. Tyvärr är vokalisten alldeles för nedtonad i mixningen, hon förtjänar mer utrymme, men det är bra ändå. Tanka ner låtarna och ge dem ett försök, det är bra ljudkvalitet (192 kbit).

Idag blir det hiphop :)

Artist: puff dady, the notorious b.i.g, busta rhymes
Låt victory
Album: Puff Daddy - No Way Out-1997
Kommentar: Ganska skön, halvtung låt med vissa härligt agressiva inslag från busta rhymes. Busta rhymes höjer värkligen låten.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Slipknot - I am hated.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Hiphop för hela slanten! ;)

Camp Lo - Luchini AKA This Is It - grymt skön oldschool låt, från plattan Uptown Saturday Night (1999). :)

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Får väl ta favoriten från nya skivan:

Artist: Steve Vai
Låt: The Crying Machine
Album: Fire Garden
Kommentar: Soloartist som han är så blir ju låten helt klart lite annorlunda jämfört med "vanlig" hårdrock som jag är van vid den. Att Vai är sjuhelsike bra på gitarr undgår ingen som lyssnar på denna låt. Att han dessutom blandar många olika typer av spelande gör det ännu bättre.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Själv har man gått och blivit lite mjukis, kan inte sluta lyssna på The Callings nya album Two. :r

Vet inte om jag kan rekommendera någon skild låt, de sju-åtta första spåren är helt klart alla väldigt bra i kategorin pop/rock eller amerikansk rock om man så vill. One by One, Things Will Go My Way, If Only för att nämna tre.

oohh! idag hittade jag en gammal goding som va med på en av de första skivorna jag ägde!

Artist & Album: No Fun At All-Master Celebrations-2002 (låten är dock äldre än så ;))
Låten: In a rhyme
Kommentar: ganska härlig skatepunklåt från ett band som jag inte har sett så mycket från sen mina gammla skivor som jag fick av min morbror när jag säkerligen gick i 3an eller nått sånt :e Men det är riktigt kul att höra igen. Den här gången har man lite lättare att hänga med i texterna ;)

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Okej, här är en till:

Artist: Queen
Låt: Somebody to love
Album: A day at the races
År: 1976
Genre: Rock!
Kommentar: Det finns många låtar som bevisar att Freddie Mercury var ett musikaliskt geni. Den här är en av dem.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Band: Cold
Album: Year of the spider (1), Thirteen ways to bleed on stage
Låtar: Black sunday (1), Rain song (1), Suffocate (1), No one (2), End of the world (2)
Stil: Lugn metalrock, mycket tragik

Band: In Flames
Album: Soundtrack to your escapte
Låtar: Borders and shading, My sweet shadow
Stil: Metal, deathmetal

Band: Ill Niño
Album: Confession
Låtar: How can i live, Lifeless, Cleansing.. m.fl.
Stil: Neometal (urk, jag hatar uttrycket men vad kallas det annars?)

Band: Mudvayne
Album: L.D.50
Låtar: Alla..?
Stil: Rock

Band: Fuel
Album: Natural selection (1), Something Like Human (2)
Låtar: Million Miles (1), These things (!) (1), Innocent (2)
Stil: Neometal-rock

Band: A perfect circle
Album: Thirteenth step
Låter: Weak and powerless, Pet, Lullaby
Stil: Rock (typ Tool)

Medlem sedan apr. 2003112 inlägg

Artist: Martin Gordon
Album: "Baboon in the basement"
Låt: "It's like it's like"
År: 2003
Genre: Det är ingen komplicerad musik utan smart, ren pop i stil med Cheap Trick och tidiga Sparks med oerhört infallsrika texter. Titeln på en del låtar säger allt: "Oh no what shall we do (Daddy lost his head in a coup)" eller "Her daddy was a dalek (her mommy was a non-stick frying pan)"...

Kommentar: En sanslöst förbisedd artist. Han är basist och var med och spelade bas och skrev de flesta arrangemangen på Sparks största album "Kimono my house". Han har lirat med alla möjliga storheter och haft ytterligare ett par egna band som Jet och Radio Stars.

Förra året släppte han sitt debutalbum efter 30 år som musiker... Svenske Pelle Almgren (nej, inte AlmQVIST i Hives...) sjunger. "Baboon in the basement" är en kanonplatta och den senaste, "Joy of more Hogwash" verkar också vara det, men skivorna är lite knepiga att hitta.

Kolla in mer och lyssna på klipp på hans (något röriga) hemsida. Där finns ett gäng sanslösa anekdoter från hans musikerliv...

Artist: Refused
Album: Songs To Fan The Flames Of Discontent
Låtar: "hook, line and sinker", "rather be dead", "return to the closet" mfl.

Kommentar: Ja vad skall man säga, det är ju refused! Enligt mig ett av de bästa svenska hardcore/punk banden genom svensk musikhistoria :moose Grymt synd att dom splittrades, men deras musik lever kvar i mitt hjärta! Som tur va fick jag i alla fall se & träffa dom en gång innan de la ner. Lyssna o njut säger jag bara!

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)