webForumDet fria alternativet

Lagar kring övervakningskameror!

Juridik

7 svar · 457 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Satt och tänkte på en sak när jag åkte tunnelbana idag. Det är skyltat i vagnen. "Denna vagn är TV övervakad"
Okej, så långt fattar jag också. Men även så ser man t.ex på efterlyst från en utav vagnars kamror när en pyroman försökte antända hela vagnen. Jag menar, då är det ju Video övakad vagn? Eftersom dom spelat in det för att kunna spelat upp klippet på efterlyst.

Hur fungerar det här egentligen med övervakning?
(Gäller ej bara tunnelbanan, utan i största allmänhet)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Tja, sätter man upp en skylt är det ok att banda, iaf var reglerna så förr har jag för mig.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Det räcker inte bara att sätta upp en skylt, du måste ha tillstånd också.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Okkido skrev:

Det räcker inte bara att sätta upp en skylt, du måste ha tillstånd också.

Är det verkligen så? Har starkt för mig att en informerande skylt räcker..

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Mjo, jag vet det där om skyltning och tillstånd.
Men det finsn två olika begrepp som jag vill reda ut.

- Kameraövervakning
- Videoövervakning

Man kan tolka Kameraövervakning, som att filmen streamas i realtid. Medan video bandas och lagras.
Sen hurvida SL skyltar med Kameraövervakning, men sedan kan visa upp en film i efterhand när ett brott begåtts. I detta fall för några månader sedan en pyroman som antände en t-banevagn.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

M.Cheraghi skrev:

- Kameraövervakning
- Videoövervakning

Man kan tolka Kameraövervakning, som att filmen streamas i realtid. Medan video bandas och lagras.

Varför skulle det vara en sådan skillnad mellan begreppen? Kameror brukar normalt lagra bilden på något. Begreppet kamera behöver därför inte alls förutsätta att bilderna inte lagras.

UlfT skrev:

M.Cheraghi skrev:

- Kameraövervakning
- Videoövervakning

Varför skulle det vara en sådan skillnad mellan begreppen? Kameror brukar normalt lagra bilden på något. Begreppet kamera behöver därför inte alls förutsätta att bilderna inte lagras.

Varför fixar man inte en standard så att alla följer samma skylt :)
Jag kan säga helt personligen att jag trodde att dessa två olika skyltar skiljde sig åt. Och jag tror även att många andra tolkar det så också! Borde finnas riktlinjer tycker jag :P

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)