webForumDet fria alternativet

Erfarenhet av Comviq Kompis

Bredband & telefoni

5 svar · 502 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Jag fick hem El-Gigantens raklamblad igår och märkte att de hade ett flertal relativt nya telefoner som såldes (till ett bra pris) med Comviq Kompis 24 mån.

Tidningen skrev:

Erbjudandet gäller vid tecknande av 24 månaders Comviq Kompis. Prisexempel: Anslutningsavgift 200 kr (Betalas i butiken) Månadsavgift 195 kr under bindningstid därefter 135 kr. Startavgiften 50 öre tillkommer på samtliga samtal, även på de samtal som sker inom Comviq/Tele2Mobil. Samtalspriser till Comviq och Tele2Mobil 0 kr/minut alla dagar dygnet runt! Till övriga mobiloperatörer i Sverige: 2,25 kr alla dagar dygnet runt. Till alla fasta nät i Sverige 1 kr/minut alla dagar dygnet runt. SMS 1 kr till Comviq/Tele2Mobil, till övriga 1,10 kr. Alla priser inkl moms. Operatörslåst i 12 månader. Upplåsningsavgift 350 kr.

Låt oss säga att alla jag ringer till min kompis med Comviq kontant (inte Comviq Kompis). Gäller samma prisuppgifter då? Om jag pratar i 1h med honom kommer alltså räkningen ligga på 50 öre för öppningsavgiften? Efter det ringer jag hem och snackar med mamma i 20 minuter. 1kr/minut á 20 minuter alltså 20kr + 50 öre.
Antag att detta är min totala samtalstrafik under en månad. Då ska jag alltså betala 195kr för den fasta månadsavgiften + 21kr för mina samtal?

Det jag inte riktigt kopplade var det där med bindningstid. Om jag köper en av El-Gigantens telefoner samtidigt som jag tecknar ett abonnemang är jag bunden i 24 månader. Vad händer efter dessa 24 månader? I beskrivningen stod det att månadskostnaden minskade till 135;- men är jag bunden? Måste man då förlänga med ytterligare 12/24 månaders abonnering eller betalar jag 135 för varje månad tills jag tröttnar på tjänsten? Vad menas med att jag är bunden förutom det faktum att jag måste pröjsa 195 varje månad?

Nu till min fråga (jag spårade ur tidigare).
Är det någon som har Comviq Kompis och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Är det så bra som det låter? Vad är haken? Are the big bills really history?

Tack på förhand-

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Enkelt kan man väl säga att du betalar Månadsavgift 195 kr under bindningstid därefter 135 kr dvs 60:- *24 för telefonen.
dvs 1440:- plus upplåsningsavgift 350:-. Sen var det kryptiskt med 12 månader när du är bunden i 24!! Passsa dig!

Lasp skrev:

du betalar Månadsavgift 195 kr under bindningstid därefter 135 kr dvs 60:- *24 för telefonen.

Hur menar du? Efter bindningstiden har jag väl betalat för telefonen? Var får du siffran 60 från och varför multipliceras den med 24 efter bindningstiden?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

195-135=60, vilket är vad du får betala per månad för telefonen. Multiplicera det med antalet månader (24) och lägg på upplåsningskostnad så ser du vad telefonen kostar dig.

Muskot så du menar att 60kr av de 195 som betalas de två första åren betalar kostnaden för själva luren? Är det därför man minskat månadsavgiften efter 24 månader; för att man har betalat färdigt telefonen? Så 135 är den egentligen kostnaden för abonnemanget? Jag har aldrig tänkt på det på det sättet. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Lasp talar i tungor är ett talesätt. Utryckte mig inte tydligt nog men visst så menar jag Tack muskot för förklaringen.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)