webForumDet fria alternativet

Bilkostnader?

Privatekonomi

14 svar · 506 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Jag vill så gärna skaffa bil tills dess att jag flyttar hemifrån. Men jag tror knappast att jag kommer ha råd med det eftersom jag kommer börja studera till hösten. Undrar därför om ni vet vad det ungefär skulle kosta att ha en bil, med försäkring och allt för mig som är i 19 års åldern. Säg att jag exempelvis köpt denna: http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1191995

:)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Provat att klicka på länken "Försäkring"? ;)

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

Och glöm inte bort fordonsskatten.

Nu har jag ingen aning om vad Mazdan väger men desto mindre desto billigare. ;)

Det som svider mest som ung är väl priset på försäkringen, på nolltid har man betalt mer för försäkringen än för bilen. Enkelt sätt att komma undan detta är att låta era föräldrar köpa bilen på deras namn, sedan skriver dom försäkringen på dem men tillsammans med att någon under 24 kommer att köra bilen (detta kan man informera försäkringsbolaget om). Blir dock lite dyrare självrisk så, men fortfarande billigare än om försäkringen skulle stått helt och hållet på er.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som sagt kolla kostnader själv det är du som vet var du skall bo och ditt personnummer. Gör en uppskattad beräkning på hur mycket du kommer att köra. Parkering ej att förglömma.
Kom gärna tillbaka här med lite siffror! Så en sista fråga?
Behöver du bil?

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Skatten på den bilen lär inte bli över 1600kr om året, men begagnade bilar kostar en del i drift och sen kostar det väll 350 när man ska besiktiga den.

Jag studerar själv men har råd att ha bil, detta trots en hyra på 3100 i månaden. Fördellen för mig är att bilen är från 2000 talet så den är fortfarande färsk, men fortfarande så kostar det några tussen om året att fixa saker som krånglar och går sönder... Men visst är det möjligt.

Lycka till med bilköpet och hoppas att du kommer att få roligt med bilen om de blir något av.

Provat att klicka på länken "Försäkring"?

:r :e

Lasp skrev:

Behöver du bil?

Egentligen inte. Det är däremot en bekväm lösning på resor. ;)
Vill iaf se och jämföra vilka skillnader. Känns så dumt att i huvudtaget lägga pengar till SL, när man kan lägga lite till och ha bil och vara helt fri. Men visar det sig att skillnaden blir allt för enorm så är det klart jag får fortsätta åka kommunalt. Är rädd för det. :(

Skriver jag en försäkring på mig, blir det ungefär 6000 /halvåret, skriver jag den på pappa, med tillåtelse att jag som är under 24 får köra den landar den på 1500 / halvåret... Ganska brutal skillnad. :e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Skriva den på pappa fungerar sådär, det är en risk du får ta, vissa bolag är stenhårda med "skenförsäkring".
Brukar fungera bra sålänge ni är skrivna på samma adress, sedan kan det bli bekymmer vid en ev. olycka.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Skatt & försäkring är väl småpengar!?!?!

Ok, nu till det viktiga:

Avgassystem: ca 2200:-
Generator: 600:- beg.
Startmotor: 600:- beg.
Rostlagning här & där: Ovärdeligt.
Bromsskivor: 350:-/st
Bromsbelägg: 250:-/sidan
Bärarmar bak: 1500:-/st
Strålkastare: 600:-/st beg.

Priserna är typiska exempel bara.. & ALLA gamla japanska bilar går sönder likväl som ALLA andra gamla vrak som rullar på svenska vägar, min bil inkluderad.

Mao: Bilar går sönder. Går bilar sönder kostar det pengar.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som du ser kostar det lika mycket till redan första året.
Mellan tummen och pekfingret kostar en bil 20 - 40:- /mil
Rkna med 1000 mil så är det ca 30000:- Det blir många kort och taxi samt hyrbil för dom pengarna.

Man beräknar väl ca 25-30:-/milen för en hyggligt ny bil har jag för mig, finns garanterat fakta på de siffrorna på nätet nånstans om man letar lite, helt klart är att bilens inköpspris + skatt & försäkring är en sak, vad det kostar att använda den är nått helt annat & oftast, eller nästan jämt, mycket dyrare än man tror.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Bire skrev:

Man beräknar väl ca 25-30:-/milen för en hyggligt ny bil har jag för mig, finns garanterat fakta på de siffrorna på nätet nånstans om man letar lite, helt klart är att bilens inköpspris + skatt & försäkring är en sak, vad det kostar att använda den är nått helt annat & oftast, eller nästan jämt, mycket dyrare än man tror.

Konsumentverkets bilkalkyl är bra för att räkna priset på bilägande.

SH skrev:

Bire skrev:

Konsumentverkets bilkalkyl är bra för att räkna priset på bilägande.

Kalassida!

Kalassidan skrev:

Resultat av bilkalkyl

Typ av bil: Mazda 323 / Årsmodell: 1991 / Årlig körsträcka, mil: 1 000 / Innehavstid, år: 2 / Inköpspris, kr: 12 000 / Miljöklass: 3 / Bränsleförbrukning, liter/100 km: 6,80 / Oktantal: 95 / Bränslepris, kr/liter: 10,00 / Tjänstevikt, kg: 1 080

Mazda 323  

UTGIFTER Kr/år
Värdeminskning 1 850
Skatt, besiktning 1 220
Försäkring 2 600
Bränsle 6 800
Reparationer 1 760
Service 1 080
Tvätt, rostskydd 460
Tillbehör, däck m m 1 060
Kapitalkostnad 60

Totalt kr/år 16 900       
Kr/månad 1 410       
Kr/mil 17
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

caze skrev:

Skriver jag en försäkring på mig, blir det ungefär 6000 /halvåret

Du vet väl om att du endast behöver trafikförsäkring? När det gäller en så gammal bil, är det inte så stor mening med att investera i helförsäkring.

Blir nog lokaltrafik ett par år till då. Är iaf tacksam över Stockholms lokaltrafik. Allt flyter på bra och det går relativt fort ändå.

/edit

UlfT skrev:

Du vet väl om att du endast behöver trafikförsäkring? När det gäller en så gammal bil, är det inte så stor mening med att investera i helförsäkring.

Det var en halvförsäkring det där.

Fordonsvärde upp till 30 000:- i Dalarna eller likvärdigt län = Trafikförsäkring endast om ni frågar mig. Värde 30 000 - 70 000 = Halvförsäkring, 70 000:- & dyrare: Tveklöst helförsäkring.

Mc: Skit samma med helförsäkringen, kör du åt skogen så dör du, eller så överlever du & då spelar pengar mindre roll.

Mina personliga tankar alltså...

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)