webForumDet fria alternativet

Antalet mil i stockholm.

Småprat

4 svar · 287 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tjingeling.

Har en uppgift i skolan nu. Men vi har stött på ett problem när vi ska göra vår budget.

Vi har ett fiktivt företag, med 3 anställda.

Det vi nu ska försöka ta reda på är hur många mil företaget kommer köra varje måndad med deras bilar.

I företaget har vi en leasing bil och när den redan är ute och kör får den andra anställda ta sin egna bil och använda.

Kontoret ligger på Kungsholmen i Stockholm och deras affärsinriktning riktar sig till Stockholms innerstad.

Det finns en tekniker som är deltidsanställd och han kommer ha hand om 50 stycken olika platser att underhålla i stockholms innerstad, räkna med att han besöker varje butik max 1 gånger i månaden, alltså 50 stycken besök per månad.

Sen är det en säljare som kommer göra kundbesök, hur många är svårt att avgöra men runt 10-20 stycken varje månad, de flesta av de här besöken håller sig inom Stockholms kommun och till största del inom Stockholms stadskärna.

Jag som kan räkna mina besök i Stockholm på en hand har svårt att göra en uppskattning på hur många mil det är från Kungsholmen till Stockholms stadskärna och tillbaka.

Men om man räknar på 70 stycken körningar, hur många mil ska jag räkna att varje körning blir? 5 km, 1 mil, 2 mil?

Kan tänka mig att det är luddigt och svårt för er att uppskatta, men nån har kanske större koll och kan komma med lite feedback på hur jag/vi ska räkna ut detta.

Vi ska alltså göra en budget och i budgeten ska det ingå kostnader för leasingbilen och milersättningen. Bilen kommer enbart användas i företaget, inget privat.

En annan fråga, är det för snålt att ge basbeloppet 16 kronor i milersättning?

En tredje fråga, om vi vill leasa en vanlig kombi, vad ska vi leasa för någon? Jag hade tänkt mig en Skoda eller någon annan bil med ett lägre pris för att hålla nera kostnaderna.

Och fjärde och sista frågan, vart vänder jag mig om jag vill leasa en bil i Stockholm, gärna Skoda eller någon annan billig bil.

Tack för era svar om ni vet något eller kan ta er tid. Det uppskattas.
Behöver ni veta mer, eller har idéer på saker som kan vara viktiga att tänka på eller som jag missat, säg till!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Antalet mil i stockholm.

Okkido skrev:

Jag som kan räkna mina besök i Stockholm på en hand har svårt att göra en uppskattning på hur många mil det är från Kungsholmen till Stockholms stadskärna och tillbaka.

Allt från några hundra meter till flera kilometer. Det beror på var på Kungsholmen ni befinner er.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag återkommer med mer information inomkort.

Men innan dess kidnappar jag min egen tråd med fler frågor.

Nu måste jag även veta hur hög telefonkostnad företaget kommer ha. (enbart fasta nätet.)

Det är säljaren som kommer ringa de flesta samtalen, teknikern kommer ringa sina flesta från sin mobil som jag redan gjort en kalkyl för och ekonomen kommer inte ringa speciellt mycket, förutom till sina medarbetare, men dem har Tre...

Nån som kan säga mig på en höftspark hur hög telefonkostnad ett företag med 3 anställda, 2 heltid och en deltid har? Jag vet, det är omöjligt att säga, men på ett ungefär, rör det sig om 1 000 kr i månaden eller 10 000?

Tack på förhand igen :)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

2500

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Okkido skrev:

Jag återkommer med mer information inomkort.

En variant är ju att du gör en egen uppskattning från t.ex. Gula Sidorna :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)