webForumDet fria alternativet

Invandrare

Politik & samhälle

18 svar · 646 visningar · startad av UnConed

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg
Frågan#1

Hej, jag håller på att skriva en rapport i skolan som speglar hur invandrare bemöts i skolan. Därför skulle jag behöva lite statistik om hur många invandrare det finns i Sverige just nu.

Är det någon som vet vart man kan hitta någon sådan?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Statistiska centralbyrån

http://www.scb.se/
08-506 948 01 (växel)

Fråga oss
http://www.scb.se/templates/Form____37464.asp

Befolkningsstatistik handläggare
019 - 17 60 10

Befolkningsstatistik telefonsvarare
019 - 17 69 00

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Invandrare

UnConed skrev:

Hej, jag håller på att skriva en rapport i skolan som speglar hur invandrare bemöts i skolan. Därför skulle jag behöva lite statistik om hur många invandrare det finns i Sverige just nu.

Kommer med ett litet tips till din rapport om det är ok?

Tycker även att du ska ta med gruppen "personer med invandrarbakgrund" i din rapport om bemötande i skolan.
De flesta personer med invandrarbakgrund i skolan, är inte invandrare, utan svenskar med invandrarbakgrund. Andra generationens invandrare.

Om du inte väljer att de med denna grupp i din rapport, tycker jag att du bör vara noga med att i rapporten tydliggöra begreppet invandrare och vilka personer som räknas som invandrare och ej.

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

jo de ska vara med också :) uttryckte mig bara som hastigast när jag skrev tråden..

Jag hittade emellertid inte riktigt vad jag sökte (fast det kanske bara är jag som är dålig på att söka :) )
Jag vill ha information om svenskar med invandrarbakgrund också. Finns det någonstans på sidan?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Glöm dock inte att vara objektiv i faktadelen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag har hört en siffra som sa 1.8 miljoner personer, men jag vågar inte styrka den. Du bör inte använda den som fakta utan att kolla upp det, men jag ville bara gissa och se om jag hade hört rätt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tidigare hade vi väl en uppfattning om 10% men jag har också hört siffran 1.8 - 1.9 milj.
Det måste då vara med invandrarbakgrund antar jag dvs en av föräldrarna är födda utomlands.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag har hört en siffra som sa 1.8 miljoner personer, men jag vågar inte styrka den. Du bör inte använda den som fakta utan att kolla upp det, men jag ville bara gissa och se om jag hade hört rätt.

Oh my fucki.... :o

Vad? :q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

Man får tänka på att en hel del av dessa förmodligen är finnar. Då låter siffran rimligare. Jag tror det kan stämma.

Medlem sedan okt. 2002142 inlägg

Ja, jag har i alla fall arslet fullt! :r

Unkdor skrev:

UlfT skrev:

Man får tänka på att en hel del av dessa förmodligen är finnar. Då låter siffran rimligare. Jag tror det kan stämma.

Ja, jag har i alla fall arslet fullt!

Full av vad? Det måste vara hjärnsubstans isåfall, för den verkar du ju inte ha i knoppen som sitter på dina axlar iallafall.

OveRRidE skrev:

Unkdor skrev:

UlfT skrev:

Ja, jag har i alla fall arslet fullt!

Full av vad? Det måste vara hjärnsubstans isåfall, för den verkar du ju inte ha i knoppen som sitter på dina axlar iallafall.

Nä, och inte är du nedlusad med humor heller.

Unkdor skrev:

Nä, och inte är du nedlusad med humor heller.

Detta är inte Caféet, nej.

Mitt upprörande inlägg, vilket jag ändå tycker är lite lustigt, var ett lite tillspetsat sätt att uppmärksamma det faktum att våra grannar i öst själva vill bli kallade för finländare och inte finnar. Att detta dessutom gav Override tillfälle att samla lite vuxenpoäng får snarast ses som en bonus.

Ok. Nu har du uppmärksammat detta på ditt sätt och jag har tjänat lite vuxenpoäng. Är vi färdiga?

/red. Jag tycker förövrigt att det är beundransvärt av en person att inför så många människor berätta om sina rektum-relaterade acne-problem.

Jag är färdig. Hoppas att du kan förlåta mig.

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

OveRRidE skrev:

/red. Jag tycker förövrigt att det är beundransvärt av en person att inför så många människor berätta om sina rektum-relaterade acne-problem.

*LOL* :e (humor)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

OveRRidE skrev:

Vad? :q

Jag blev häpen över siffran. 1,8 miljoner och det kan gå veckor utan att jag ser någon som (om man går efter hudfärg) är av utländsk härkomst. Å andra sidan förstår man ju varför storstäderna är så överbefolkade av dom...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)