Jag kommer eventuellt att hyra ut mig själv till ett företag unter 2-3 månaders tid. Håller på att fundera på vad jag skall ha med i beräkningarna när jag räkanar ut ett timpris.
Det jag har tänkt på är: Lön, egenavgifter, semesterersättning, sjuklön (buffert om jag blir sjuk och inte kan debitera).
Du bör också tänka på "icke debiterbar tid". Du kanske behöver läsa på om något, typ lagar, regler, gammal högskole-matte eller nåt. Du kanske sitter hemma nån kväll ibland och dokumenterar saker. Eller sitter en helg och skapar flyers. Helt enkelt: Du lägger ner några timmar då och då på saker som du normalt sett inte kan debitera, eller känner att du inte kan ta upp på fakturan. Men du vill inte kasta bort den där tiden för ingenting. Lägg då på lite extra dollars på din vanliga timpris.
Mycket beror på beläggning av din tid. Du bör tänka på att om det händer något har du väl mindre rätt till A-Kassa och sådant.
Om du räknar med 100% dvs ca 40 h /v är 2-3 månader liten tid för att vara konsult. Vad har du sedan?
Mycket beror på beläggning av din tid. Du bör tänka på att om det händer något har du väl mindre rätt till A-Kassa och sådant.
Om du räknar med 100% dvs ca 40 h /v är 2-3 månader liten tid för att vara konsult. Vad har du sedan?
Man har tyvärr inte rätt till a-kassa om man har eget företag, man kan dock få dispens en gång om man kan påvisa att ens eget företag är "nerlagt/inte utnyttjas". Men som sagt det får endast ske en gång.
Man har tyvärr inte rätt till a-kassa om man har eget företag, man kan dock få dispens en gång om man kan påvisa att ens eget företag är "nerlagt/inte utnyttjas". Men som sagt det får endast ske en gång.
http://www.smakassa.se/
Fast det funkar nog inte ifall man bara har firman igång i några månader.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2