webForumDet fria alternativet

Namnsdagar

Språk

4 svar · 404 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hur ofta uppadateras namnsdagarna?
Har en databas med namnsdagarna men de stämmer inte alltid. Någon som har en uppdaterad lista?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är väldigt sällan de uppdateras. Såvitt jag vet, är det bara när man har bestämt sig för att somliga namn aldrig används. Och då har dessa namn i praktiken varit inaktuella i flera år. Dessutom byter man inte ut alla namn på en gång. Det är bara vissa namn som stryks och byts ut. Såvitt jag minns, pågick det en sådan uppdatering för några år sedan. Du hittar några listor på namnsdagar här: http://www.stjarnhimlen.se/ndag/namnsdag.html

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Mellan åren 1901 - 1987 bytte vi inte namnsdagar vid något tillfälle.
Mellan åren 1987 - 2001 har vi bytt namnsdagar vid fyra tillfällen.

Tycker det är synd att vi inte håller på traditionerna och behåller namnsdagarna. De namn som är ute ena generationen kommer igen nästa generation, vilket ger en jämn fördelning av namnsdagabarnen och namnens popularitet.

Däremot har jag inget emot att man byter ut namn som Virginia, Tiburtius, Ragnhild m.m, då dess namn inte är särskilt svenska.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Blårand skrev:

Däremot har jag inget emot att man byter ut namn som Virginia, Tiburtius, Ragnhild m.m, då dess namn inte är särskilt svenska.

Men Ragnhild... :( Är du alldeles säker?

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

fiddler skrev:

Men Ragnhild... :( Är du alldeles säker?

Faktasida på nätet skrev:

Av barnen födda år 2002 var det 12 stycken flickor som fick namnet och av dessa fick ingen det som tilltalsnamn

Namnet härstammar från Norge(?) och de senaste åren har inget flickebarn döpts till Ragnhild i förnamn. Tycker således inte att det är motiverad att ha namnet kvar i kalendern. I den svenska namnsdagskalendern ska det vara svenska namn enligt min mening.

Nu blir jag enlig sedvanligt bruk säkerligen klassad som främlingsfientlig, men jag tycker ändå att den svenska namnsdagskalendern ska innehålla svenska namn.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)