webForumDet fria alternativet

Skillnad mellan utskott och departement.

Politik & samhälle

4 svar · 14 726 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Vad är skillnaden mellan utskott och departement? Jag vet att utskotten tar hand om samtliga motioner/propositioner, men vad har departementen för uppgift?

Vi har t.ex ett utbildningsutskott och ett utbildningsdepartement

Är det så att utskotten bara tar hand om förslagen medan departementen verkställer dem?

Tack på förhand-

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Utskottet är riksdag. Departement är regering.

Man kan säga att utskotten är en miniriksdag. I t.ex. utbildningsutskottet sitter ett antal riksdagsledamöter och diskuterar fram förslag. De har även makt att t.ex. tillsätta en statlig utredning. Sedan klubbas det i riksdagen.

Därefter är det departementet (regeringen) som verkställer beslutet, skriver informationsblad osv.

Departementet leds av ett statsråd. I t.ex. kulturdeparementet är det Pär Nuder som är kulturminister. Under honom finns en statssekreterare.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det är så.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Kristianstad skrev:

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det är så.

Du hade helt rätt förutom en liten pyttedetalj då. Per Nuder är bara tillförordnad kulturminister. Per Nuder är samordningsminister men har hand om kulturdepartementet just för tillfället. :)

Utskotten utreder en fråga inför riksdagen. Departementen "implementerar" beslut som tagits i riksdagen på uppdrag av regeringen.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Jag tackar för ditt svar Kristianstad, och så hoppas jag att det går bra på Samhällskunskap A provet. ;)

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Lycka till! Håller tummarna. :-)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)