webForumDet fria alternativet

Arvsproblem

Juridik

9 svar · 421 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

I våras dog min älsklingsfarbror. Eftersom han inte hade haft någon egen familj och det inte fanns något testamente så skall hans egendom delas upp på hans syskon, och då min pappa är död så ärver jag och mina systrar pappas andel.
Det tråkiga är att eftersom det blir så många som skall vara med och dela (9 syskon) så lär det inte gå att lösa på annat sätt än att fastigheten plus alla marker till säljs och man delar på pengarna. Kåken lär då rivas för det är långt ifrån modern standard. Väldigt tråkigt tycker jag för det var min pappas barndomshem, och det är som ett andra barndomshem för mig för jag sprang där och lekte jämt när jag var liten. Det skär lite i hjärtat att den kommer att rivas, och att en fastighet som funnits i släktens ägor i över 150 år skall säljas ut.

Nu har jag fått höra att min farbror i flera år innan han dog pratat om att skriva testamente och lämna fastigheten och markerna till mig och mina systrar eftersom vi var de som stod honom närmast i släkten efter att min pappa gått bort. Det var tydligen inget han funderade på utan han hade bestämt sig.....men eftersom han aldrig fick tummen ur finns det alltså inte på papper. :(
Är det någon som vet om det finns någon chans att med hjälp av vittne försöka få hans uttalande klassat som testamente? Vittnet är hans egen bror, en av mina andra farbröder alltså, och det är han som tagit upp detta med oss.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag kollade lite på https://www.notisum.se , men hittade inget. Jag tror man kan hitta mer om man registrerar sig där, vilket är kostnadsfritt. Är du registrerad, kan du även få ta del av en del rättsfall. Det är alltså en site som ger tillgång till lagstiftningen.

Angående testamenten, tror jag att de måste vara bevittnade av två personer. Därför känns det otillräckligt att en utsaga från ett enda vittne, som dessutom är släkt med er, skulle kunna räcka. Men det kanske finns något rättsfall om den saken som kan ge besked.

Jag kan säga direkt att ni måste vara försiktiga med hur ni går vidare. Arvstvister ligger bakom åtskilliga splittringar av släkter. Speciellt när det är stora värden som står på spel, kan man se sidor hos tjocka släkten som man aldrig hade kunnat ana.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Re: Arvsproblem

Utan att vara jurist tror jag att jag vågar säga att det blir väldigt svårt.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Jag tror också att det kommer att bli svårt. Men det skadar ju inte att göra ett försök iallafall. Men räkna inte på det.

Annars är mitt tips att du och dina syskon går ihop och planerar att köpa loss stället. Om det ändå skulle säljas kan det lika gärna vara ni som köper, eller hur? Eftersom ni ändå kommer att "få er andel av försäljningssumman" som ert arv blir det ju lite billigare iallafall.

r/
Mitt tips är att du tar kontakt med en advokat/lagkunnig i vilket fall som helst

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Börja med att prata med din farbror som sa det.

Prata sedan med släktens "överhuvud" om den har en sådan, se till att han är med.

Sedan fortsätter du med dom andra syskonen och kolalr om dom kände till det hela.

Utan en majoritet av syskonen så tror jag inte att man kan komma långt.

Vittnet är förvisso släkt med oss, men han vittnar ju mot sina egna intressen eftersom han i nuläget också är arvinge. Men jag tror inte heller att det räcker. Dels är han nära släkt, och dels är det bara ett vittne där det behövs två. Det är möjligt att han uttalat sin önskan till fler personer, men det är inget jag har vetskap om i dagsläget.

Tyvärr tror jag inte heller att det finns någon lösning på detta. Jag/vi hade nöjt oss med att få huset plus tomten och skulle mycket väl kunna låta de andra få ta resten av markerna, men tyvärr går det inte att stycka av marker på det sättet. Jag är mest ute efter att bevara huset och att det inte skall säljas till någon som bara tänker riva det, vilket en utomstående köpare garanterat skulle göra då det förutom att det finns el och telefon är 1800-tals standard och i stort behov av upprustning.
Tror de flesta av farbröderna/fastrarna inte skulle ha något emot att vi fick stycka av huset och tomten och att resten såldes och pengarna delades på alla.....men det går som sagt inte lantmäteriet med på.

Bendro skrev:

Tror de flesta av farbröderna/fastrarna inte skulle ha något emot att vi fick stycka av huset och tomten och att resten såldes och pengarna delades på alla.....men det går som sagt inte lantmäteriet med på.

Det lagstadgade kravet som finns för en avstyckning av fastigheten, är att de nybildade fastigheterna ska kunna vara brukbara. Det kan lösas exempelvis genom att utfärda servitut på fastigheterna, alltså, om en fastighet bildas på "insidan" av huvudfastigheten, så att huvudfastigheten ligger mellan den nya och vägen, kan den nybildade fastigheten få ett vägservitut på huvudfastigheten. Då har den nya fastigheten rätt att ha en väg över huvudfastigheten, för att man ska kunna ta sig fram till den. Så det finns möjligheter att lösa en del sådana krav.

Ok. Det var nytt för mig. När jag ringde lantmäteriet och kollade om det skulle vara möjligt att stycka av just tomten och huset för att vi skulle kunna köpa loss det fick jag höra att en avstyckning inte fick resultera i att det som blev över var en obebygd fastighet = bara mark. Marken är i dagsläget åker- och skogsmark.

Du kan studera vad lagen säger om saken, på Notisum givetvis: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700988.HTM
Kolla tredje kapitlet på den sidan.

1 § Fastighetsbildning skall ske så, att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir med hänsyn till belägenhet, omfång och övriga förutsättningar varaktigt lämpad för sitt ändamål. Härvid skall särskilt beaktas att fastigheten får en lämplig utformning och tillgång till behövliga vägar utanför sitt område. Om fastigheten skall användas för bebyggelse skall den vidare kunna få godtagbara anordningar för vatten och avlopp.

Det behöver inte finnas någon byggnad i nuläget. Däremot ska man se till att en framtida byggnad kan få vatten och avlopp.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Angående testamenten:
- Formkrav finns -> skriftligt + två vittnen

Undantag: muntligt inför två vittnen eller skriftlig utan vittnen. Detta undag gäller endast vid sjukdom eller nödfall. I ett NJA-fall som jag glömt numret på säger domstolen att ett sådant holografiskt testamente gäller tills nödsituationen är över...

Att din farbror flera år innan han gick bort pratade om att skriva testamente kan sålunda inte på något sätt tolkas som att vara ett testamente, endast ett uttryck för hans vilja, som dock ej har juridiska konsekvenser om inte alla dödsbodelägarna går med på det.

(se 10 kap ärvdabalken för lagtext)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)