Jag lider verkligen med en ny gäst i vårt bostadsområde. Det är en förrymd papegoja som flyger omkring bland träden.
Den blir jagad av skatorna och måste vara chockad över hur brutal världen utanför buren är...massa andra fåglar som vill döda den...regn och kall blåst...och slagsmål om maten.
Jag och sambon har försökt locka den till oss men den flyger bara iväg till nästa träd. Hade hoppats att den var någotsånär tam, men så verkar inte vara fallet..eller så är den bara så chockad och förvirrad.
Tyvärr lär den inte klara sig speciellt länge när frosten väl kommer. :(
Upptäckte den första gången i lördags och nu senast i morse. Har ringt polisen, mailat Djurens vänner och kontaktat lokalradion, vet inte vad jag kan göra mer förutom att fortsätta försöka få den att komma till mig. Usch..sånt här mår jag dåligt av. När husdjur som inte är utrustade för att klara sig själva råkar illa ut på det här viset.
Om den är van vid fågelburar så kanske man kunde sätta ut en bur med öppen burdörr och fågelmat och grejs däri? Kanske den flyger in där om man har tur...
Exakt för vad det är för sort är svårt att se eftersom jag bara sett den genom grenverk och löv på 3-4 meters håll och nedifrån.....men den ser ut att vara stor som en Amazonpapegoja ungefär....röd med lite blått i fjäderdräkten.
Att sätta ut en bur är ju en lösning.....men tyvärr skulle det nog bara resultera i att den blir stulen om jag inte kan sitta och bevaka den hela tiden.
Är det en färgglad papegoja som syns tydligt, så ska de större fåglarna angripa papegojan relativt omgående. En färgglad papegoja ska ha små möjligheter att gömma sig, och ha små möjligheter att överleva någon längre tid i det fria. (Åtminstone vad jag lärt mig.)
Vad du än hittar på för lösningar, så bör du nog dessvärre agera relativt omgående. Att en papegoja klarar sig i det fria så länge som en vecka, låter märkligt, och tiden rinner nog dessvärre iväg.
Den är ganska mörkt röd med lite blått i teckningen. Och den blir jagad ganska konstant av skatorna på området även om den inte verkar ha blivit angripen än.
Nej den lär inte överleva länge ute....särskilt inte när det blir kallare. Men att en papegoja kan överleva en vecka är väl inte så ovanligt om det bara inte är för kallt och det finns mat. Än så länge är det ju inte frost här och det finns ju fortfarande rätt mycket mat att hitta, men det kommer snart att ändras.
Vet tyvärr inte vad jag kan göra mer. Hittade den högt upp i ett träd när jag kom hem i eftermidags och spenderade en timme under diverse träd med att försöka få kontakt med den. Det visade inget som helst intresse av att vilja ta kontakt med mig utan tittade surt på mig, skällde lite på mig med sitt tjattrande, tröttnade efter ett tag och flög till nästa träd.
Tycker också det är konstigt att ägaren inte har hört av sig till vare sig polisen, djursjukhuset eller Djurens vänner och efterlyst sin fågel.
Det visade inget som helst intresse av att vilja ta kontakt med mig utan tittade surt på mig, skällde lite på mig med sitt tjattrande, tröttnade efter ett tag och flög till nästa träd.
Faktum är dock att en fågels rätta miljö är i det fria och inte i en bur. Därav det möjliga ointresset att komma tillbaka?
Hur som helst så har den hamnat lite fel, och vi får hoppas att det hela löser sig på något vis.
Om den nu inte överlever, kan man dock försöka vända något negativt till något positivt. Den fick trots allt en vecka i frihet. Mångt mycket mer än vad andra burfåglar får. (Kanske inte det bästa av argument, men dock ett tappert försök att se något positivt i det hela.)
Har inte BT så jag vet inte. Men det är väl mycket möjligt...
Försökte i alla fall att ställa ut en bur med frukt och mat i....vilket bara resulterade i att någon hade sparkat sönder buren när jag gick ut för att kolla den.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e