webForumDet fria alternativet

Bläckfisk?

Mat & dryck

23 svar · 2 061 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Har varit intresserad av bläckfisk som maträtt till och från och många säger att det är riktigt gott.

Någon som tycker bläckfisk är gott och isåfall, på vilket sätt ska man äta den? Hur ska den tillagas, eller vad ska den serveras tillsammans med så att säga?

Någon som har nåt bra recept som inte är allt för krångligt ocg som tar för lång tid att koka ihop.

Kan man ha bläckfisk som tilltugg en kväll framför TV'n tro, typ att man kokar den eller något liknande?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Bläckfisk brukar oftast serveras friterad, men även stekt bläckfisk är gott. Den friterade bläckfisken skulle du möjligtvis kunna servera som tilltugg, men jag vet inte... Det är ju mer mat, liksom. Lökringar är nog bättre då. :)

Bra kryddor om du ska steka fisken är t.ex. vitlök och rosmarin (Gärna tillsammans också!) vilka ger fantastisk smak till all fisk.

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Gör en riktig spansk paella, det finns ju inget godare.
Orkade inte leta recept men vi har ju den förträfflige Google ;)

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Visst har jag ätit bläckfisk flera gånger! Då har jag ätit friterade bläckfiskringar eller Calamares som det så fint heter. Det åt jag bla i Grekland.

Calamares är förstås godast på resturang där dom är friterade med riktig fritös, men man kan även köpt frysta i välsorterade mataffärer och fritera med olja i stekpanna. Till bläckfisken hade jag ris och citron att pressa över bläckfisken. Detta blir faktiskt riktigt gott!

Om jag ska beskriva Calamares som matupplevelse så säger jag:
- Sega saker
- Smakar inte sådär jättemycket så citron eller nån annan röra rekomenderas till
- Absolut inte mättande
- VÄLDIGT GOTT! :)

Är väldigt dålig på matlagning. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter i den här situationen. Jag antar jag främst är ute efter själva bläckfisken som sådan. Iofs så är det ju mer åt mathållet, detta som du säger att det kanske inte passar som tilltugg. Men är nog lite nyfiken på att testa, kanske funkar jättebra, har ingen aning.

Men är ganska dålig på matlagning egentligen. Intresse finns till viss del dock, trots att jag gillar att få maten serverad :r

Så jag undrar hur detta med fritering går till. Om jag ska försöka mig på att fritera bläckfisken alltså.

Och inte för att märka ord, men är bläckfisk en fisk eller blötdjur. Har för mig det är blötdjur.

Du friterar något genom att sänka ner det i kokande olja, vilket lättast görs i en fritös (Finns att köpa) - annars kan du koka upp oljan i en stor kastrull på spisen också, men det kan stänka och brännas. Oftast lägger man det som ska friteras i någon typ av frityrsmet, vissa använder bara mjöl. Gäller dock inte pommes frites. :h

Ok, det där lät ok Ode ... Men är all bläckfisk sädär seg som du säger. Finns det någon mörare att få tag på. Har hört att fiskarna ibland brukar slå sin fångst mot något plant underlag för att den ska bli mörare.

Vad ska man använda för olja?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Nej. Bläckfisk kan vara fruktansvärt mört. Så det ramlar sönder i munnen nästan. Mycket gott! :bire

Frityrolja ska du ha. En olja som tål lite högre temperaturer. INTE olivolja.

AndreasC skrev:

Har hört att fiskarna ibland brukar slå sin fångst mot något plant underlag för att den ska bli mörare

Det gäller med 95% säkerhet inte bläckfisk. Den kan upplevas seg, ja - men det är inte tuggummiseg vi pratar om här. :)
Det beror på bläckfisktypen.

AndreasC skrev:

Vad ska man använda för olja?

Rapsolja. Typ.

Rapsolja = Frityrolja ?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Är du bara sugen på att testa hur bläckfisk smakar så kan du ju köpa färdiga bläckfiskringar som finns i de flesta frysdiskar.
Koka dessa i olja (om du inte äger en fritös) och ha ris och en sallad till.
Dessa brukar jag köpa när jag vill ha något snabbt och enkelt att äta.

Ska nog göra så till att börja med. Har du något bra förslag på en sallad som passar till?

Ruccola-sallad är alltid gott. ;)

Ruccola är en svamp?

Haha! Nej, ruccola är en typ av sallat. Typ som isbergssallat, tricolore-sallat, romansallat, m.m. :)
Den är den godaste salladen. I med lite friska grönsaker och kanske någon frukt (Mango och äpple?), så blir det kalasgott!

Finns det sådan sallad att köpa färdig?

Jaha, ok, typ salladsblad, jag trodde det var en sallad som typ kycklingssallad. Har nog hört talas om Ruccola när jag tänker efter

Eftersom att du redan har bläckfiskringar och ris så behöver du ju ingen riktigt matig sallad, det du behöver är ju lite friskt och fräscht till maten bara. Några sallatsblad och så. :)

Precis, och så kanske lite citron på bläckfisken eller liknande :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)