Gis skrev:
Att behandla ett sådant ämne och samtidigt uppmana till att avsiktligen utelämna den moraliska aspekten kommer sannolikt rendera en respons bestående av ett antal helt intetsägande kommentarer.
Den sorts moral jag vill undvika var Man ska inte säga svarting. Alla är lika värda. Det finns inget som heter rasfördelning. Fördomar är dåligt. Moral var ett för omfattande ord; jag ber om ursäkt för missvisningen. :)
SPiN skrev:
om ni betér er som folk så kommer folk troligtvis inte att titta konstigt på er.
Missförstå mig inte, när jag menar ropa och håna så är det inte så att vi stör på något sätt. Allt hålls mellan oss.
Troligtvis, det kan man använda ofta men inte alltid. Om man inte kan sätta sig in i en viss roll så kan man ej heller avgöra hur denna person tas emot i av samhället. Du ser allt från din synvinkel; när jag går och pratar persiska med ett par kompisar så är inte det samma sak som när två svenskar pratar.
Även här vet jag inte, men jag vill inte komma fram till något speciellt utan jag vill höra era åsikter om vilken livsstil jag ska välja och om min omgivnings tycke ska kunna påverka hur jag vill spendera min tid.
Gis skrev:
Vad ger dig mest?
Egentligen så är tupp-konceptet det som ger mig mest. Att vara ensam och ta hand om mina studier. Det övriga är antingen bara onödigt tidsfördriv eller tomma skratt.
Gis skrev:
Apropå hånandet: de flesta människor blir misstänksamma om de hör att folk pratar på ett hånfullt sätt, och kastar sneda blickar på folk som hånskrattande pratar på ett språk som de inte förstår.
Självklart är det så. Folk kan ju ta åt sig, men problemet (som i och för sig inte är det problem som rör ämnet), är att om jag går nära en äldre dam så ser jag direkt att hon tar sin handväska i ett hårdare grepp eller att hon vrider den så hon har den mot midjan. När jag går förbi en äldre man så märker man att han går snabbare för att han tror att jag ska ta hans mobiltelefon eller bara råna honom. Kalla mig paranoid men jag tror inte att det är slumpen eller att de reagerar så oavsett ursprung.
Nu kom jag av mig, men jag hoppas du förstår hur jag resonerar.
Gis skrev:
Du kan försöka styra ditt liv dit du vill istället för att hänga på vad andra tycker.
Been there, done that känns det först, men sen när man tänker efter är det snarare me against the world[i/]. Det är inte lätt att påverka det som till synes är orubbligt. Jag märker redan att jag blivit påverkat negativt. Min, på gränsen till perfekt svenska, har blivit förstörd. Ord som wallah och aboo har integrerats alltmer och har blivit lika vanliga som vilka svenska ord som helst. Jag har även fått höra att jag tuggar orden som araber gör. Tummen upp, eller? :OO
Clarkbones skrev:
Precis som det finns svenskar som betraktar alla invandrare som högljudda och stökiga, verkar du betrakta alla svenskar som tråkiga och träiga. Om du inte trivs med att diskutera hårdvara finns det många svenskar och invandrare med intressen som säkert passar dig.
Visserligen är jag fördomsfull men jag har av erfarenhet märkt att man inte ska ge folk tid att visa sina andra sidor. Jag håller hårt på mitt "filter" och ser jag minsta misstanke på att en relation inte ger mig något väsentligt så ryker det direkt.
Var tycker du att jag ska hitta dessa personer (föredrar att inte kategorisera) som delar mina intressen? Oftast går detta automatiskt när man börjar en ny skola eller på en ny arbetsplats men det har inte gått i lås för min del.
:stud