Om du kör som om dom vore sommardäck är det rätt lungt ;)
På snö är friktionsdäck(dubbfria) helt ok, på is(som det iregel är mest av på västkusten) är dubbat att föredra.
Jag hade dubbfria vinterdäck förra vintern och jag upplevde att de inte alls fungerade bra när det var is, ibland var det väldigt svårt att komma iväg ifrån rödljusen. Men det beror också på att jag har en bakhjulsdriven bil....
Jag hade dubbfria vinterdäck förra vintern och jag upplevde att de inte alls fungerade bra när det var is, ibland var det väldigt svårt att komma iväg ifrån rödljusen. Men det beror också på att jag har en bakhjulsdriven bil....
Nä, egentligen inte, fast ändå ;)
Framhjulsdrivet har mindre med saken att göra, du har dock mera vikt över drivhjulen med framhjulsdrivet, prova att släng i några sandsäckar i bagaget på dim bakhulsdrivna, du kommer att uppleva det som en "ny bil" ;)
NordFrost 2 är ju ett gammalt däck. Köp inga hockeypuckar är du snäll, kontrollera tillverkningsår och -månad. Vinterdäck är färskvara.
BS. och nog med det, du har delvis rätt, fast "härdningen" på däcken går bara några tiondels mm djupt för varje sesong, och i södra sverige vill du slita bort det härdade lagret efter några tiotal mil(>50?) och däcket vill vara utslitet innan det är gammalt.
295 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2