webForumDet fria alternativet

Ny bil

Bilar & fordon

38 svar · 1 156 visningar · startad av Sico · sida 2 av 2

Frågan, av Sico

Renault Laguna eller en Peugeot 406, jag kan inte bestämma mig. Igentligen vill jag ha en Audi A4 men då måste jag gå upp lite i pris. Max 50.000kr får det kosta, gärna 45.000 eller mindre. En Volvo har jag nu och det vill jag inte köpa igen, och Saab tänker jag bojkotta iaf vid detta bilköpet. Jag får ju mina pengar vilken dag som helst och visst måste man spendera dom på momangen :q

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

UlfT skrev:

När det gäller somliga bilar håller jag med dig om detta. Det har ju dykt upp en del bilar där man inte kommer åt att göra mer än att byta spolarvätska och fylla på olja. Motorhuven kan bara öppnas på en verkstad. Dessutom kräver varje fel en dyrbar diagnosutrustning som kopplas in via en dataport. Det kanske är ok när man har en ny bil som man i alla fall lämnar in på service. Men ett stort problem för den som kommer äga en sådan bil när den är gammal, och man kanske hellre vill lösa problemen själv.

Det är ju lite humor ;) när folk kommer å frågar vad det är för fel med bilen om dom har en felkod, hur skall jag veta det? jag har inte VADIS och VCT med mig.
Det går inte att lösa problem utan rätt utrustning på dagens moderna biler.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Var det inte 406:an som fick kraftig kritik i en biltidning alldeles nyligen?

Antagligen var det ersättaren, 407, som inte riktigt levt upp till förväntningarna.

Teknikens Värld 15/01, begtest Peugeot 406 (96-)

"Även bilprovningen är välviligt inställd till 406. De anmärkningar man har rör bromsarna bak, på den punkten är 406 sämre än medelbilen. Någon enstaka handbroms som tar dåligt, strålkastarinställning som pekar fel och trasiga lampor till skyltbelysningen. Det är ungefär allt.
Peugeot 406 är alltså nästan lika bra som den är vacker. Och att franska bilar skulle vara sämre än tyska eller svenska är en fördom som inte gäller. Inte längre."

Teknikens Värld 26/97, begtest Renault Laguna (94-)

"Renault Laguna är förbluffande felfri. Modellen tycks ha klarat sig från barndomsåkommor och förefaller ha järnfysik. Samtliga verkstäder och märkesexperter Teknikens Värld varit i kontakt med är eniga."

Tre av mina vänner har Renault Laguna, och de är väldigt nöjda med kvaliteten. Enda problemet är att den är trist att köra.

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Till peddan
Det måste ha varit 407:an som du har läst om känns ganska otrloigt att pressen skulle ta upp 406:an som är runt tio år gammal nu om jag inte har helt fel tidsperspektiv :)

Har hört en del dåligt om 407:an från en del tidningar och det man klaggar på då är främst att dom tycker att den känns ostabil i högre hastigheter än 90 km/h. Men sen finns det lika många källor som hyllar deras nya avancerade upphängning och säger att den är suverän om än något tråkig att köra pga de säkra vägegenskaperna. Ny teknik tror jag gick på den dåliga linjen och top gear på bbc berömde den.

Jag hoppas dock att jag snart ska få chansen att testa den själv eftersom min mamma och pappa har beställt just en sådan, måste dock säga att det tyvär är en kombi :( men den har iaf fortfarande den där kaxiga fronten och luftintaget :)

Edit: Sico du måste posta uppföljning
Som sagt så måste du posta en summering av ditt köp när det är genomfört och redovissa för vad du tycker om din nya bil, alltid kul att läsa en recension efter en sådanhär tråd.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

K@llen skrev:

Bire skrev:

Att skruva med en fransk bil har ju varit en ren vetenskap sen 70-talet..

Jag har skruvat proffesionellt med Citroen i flera år och aldrig upplevt det svårare än andra märken jag jobbat med. Vad är det som är besvärligt med franska bilar?

Jag håller med Bire.
Exet hade en Peugeot 205 som var helt överjävlig att skruva med...
Vad man än skulle göra under huven var man tvungen att ta bort en stor luftslang som gick på tvären över hela motorblocket - en slang som satt med slangklämmor av engångstyp. :e

Det var ju naturligtvis ingen match att byta dom mot vanliga slangklämmor man skruvar dit och loss, men själva grejen med knäppa lösningar återkom överallt, vad man än skulle göra. :l

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

:stefan: skrev:

K@llen skrev:

Bire skrev:

Att skruva med en fransk bil har ju varit en ren vetenskap sen 70-talet..

Jag har skruvat proffesionellt med Citroen i flera år och aldrig upplevt det svårare än andra märken jag jobbat med. Vad är det som är besvärligt med franska bilar?

Jag håller med Bire.
Exet hade en Peugeot 205 som var helt överjävlig att skruva med...
Vad man än skulle göra under huven var man tvungen att ta bort en stor luftslang som gick på tvären över hela motorblocket - en slang som satt med slangklämmor av engångstyp. :e

Det var ju naturligtvis ingen match att byta dom mot vanliga slangklämmor man skruvar dit och loss, men själva grejen med knäppa lösningar återkom överallt, vad man än skulle göra. :l

Amatörer. :OO

K@llen skrev:

Amatörer. :OO

Deras konstruktörer? Japp. :moose

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Irrelevant, men ändå rätt åt dom otäcka franska bilarna:
http://www.wreckedexotics.com/newphotos/weird/weird424.shtml :e

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Det blev ingen av dessa bilar. Idag har jag varit och kollat på några bilar och en Audi A4 blev det. Men den blir inte min förrän om en vecka. Då ska ni få lite smakprov må ni tro ;)

Sico skrev:

Det blev ingen av dessa bilar. Idag har jag varit och kollat på några bilar och en Audi A4 blev det. Men den blir inte min förrän om en vecka. Då ska ni få lite smakprov må ni tro ;)

Låter som en bra idé. (lite svag för audi av någon konstig anledning ;) )

Sico skrev:

Herrejävlar, säg till om du ska söder om Falköping så man kan hålla sig undan... ;)

:stefan: Precis, du vill icke möta din översittare ;)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Sico skrev:

översittare, subst.
person som när tillfälle ges förtrycker andra i liten skala

Hur som helst, lycka till med Audin. Själv hade jag utan tvekan köpt japanskt.

Sico skrev:

You wish! :p
Jag är bara rädd om mig själv och min bil... ;)

Kim skrev:

Själv hade jag utan tvekan köpt japanskt.

En bil som går sönder hela tiden :q Det är vad jag lärt mig om de bilarna iaf. Eller har jag fel?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Sico skrev:

Eller har jag fel?

Det har ju hänt mer än en gång att Mazda och Toyota har toppat listan över minst antal fel i olika undersökningar.

Toyota ligger högt i topplistan med lite fel hos SBP, Mazda däremot ligger högt på listan med många fel.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Har en far som arbetar som besiktningsingenjör hos SBP. Enligt deras statistik så är Toyota bäst av samtliga märken. Även Mazda ligger bra till.

Ett bilmärke jag aldrig skulle ens ägna en tanke åt är Citroën. Märket är så långt borta att jag förmodligen inte ens skulle kunna ta mig dit i mina mardrömmar. Usch, ve och fy åt dessa skitbilar.

Har en far som arbetar som besiktningsingenjör hos SBP. Enligt deras statistik så är Toyota bäst av samtliga märken. Även Mazda ligger bra till.

Beror på vilken omfattning du har på statistiken. Mazda har en del årgångar som drar ner dem i statistiken.

Ett bilmärke jag aldrig skulle ens ägna en tanke åt är Citroën. Märket är så långt borta att jag förmodligen inte ens skulle kunna ta mig dit i mina mardrömmar. Usch, ve och fy åt dessa skitbilar.

Vad grundar du din negativa syn på. Jag har arbetat som mekaniker på 3 märkesvärkstäder: Citroen, Ford och Toytota. Jag upplever inte att Citroen har sämre kvalitet på sina bilar än något annat märke. Däremot är folk i allmänhet rädda för Citroen på grund av deras hydrauliska teknik.

K@llen skrev:

Vad grundar du din negativa syn på. Jag har arbetat som mekaniker på 3 märkesvärkstäder: Citroen, Ford och Toytota. Jag upplever inte att Citroen har sämre kvalitet på sina bilar än något annat märke. Däremot är folk i allmänhet rädda för Citroen på grund av deras hydrauliska teknik.

väl.. den negativa synen grundar sig på cittras lite egensinninga lösninge i många fall(föregångare i många fall), hur många bilmärken var du tvungen att lyfta ur motorn ut för att byta koppling på, på 70/80 talet? i dag är det "standard", och det var inte kul att behöva lossna framskärmen för att byta bromsbelägg på vissa modeller( det var bra länge sedan och jag kanske minns fel, men gämnförd med 240 var dom "svårskruvade"(detta var även innan 740ans tid) ) .
Så idag är inte cittra eller andra franska biler "svårare" än andra, men skall du ha "kvalite för pengarna" är det japanska biler som "vinner", varje gång(tyvärr). dock är dom otroligt tråkiga(min åsikt).

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)