Du väljer mellan pest eller kolera..
En Fransk bil kommer aldrig in i mitt garage, tyvärr kan jag inte råda dig till vilken av dom två du ska välja.
38 svar · 1 156 visningar · startad av Sico
Renault Laguna eller en Peugeot 406, jag kan inte bestämma mig. Igentligen vill jag ha en Audi A4 men då måste jag gå upp lite i pris. Max 50.000kr får det kosta, gärna 45.000 eller mindre. En Volvo har jag nu och det vill jag inte köpa igen, och Saab tänker jag bojkotta iaf vid detta bilköpet. Jag får ju mina pengar vilken dag som helst och visst måste man spendera dom på momangen :q
Du väljer mellan pest eller kolera..
En Fransk bil kommer aldrig in i mitt garage, tyvärr kan jag inte råda dig till vilken av dom två du ska välja.
Inget fel på franska bilar. Kvalitetsbilar. Av de du väljer skulle jag valt Peugeot 406, främst för att jag känner till bilen eftersom den har samma motor, växellåda mm som Citroen. Vilken årsmodell har du tänkt dig?
Har kört peugeot 406 ganska mycket under tiden som jag tog körkort eftersom det var bilen som minna föräldrar hade och jag kan inte säga att jag hittade något fel på den bilen.
Detta var dock en disel med den största motorn så det var ganska go kräm i den.
Måste säga att om man väljer bort en bil bara pga vilket land tillverkaren kommer från så är man ganska okunnig eftersom det inte säger något om bilen, men det verkar som om vissa fortfarande tror att det som stämde på 80 talet är fakta även nu.
Jag skulle satsa på peugeoten eftersom jag har bara bra erfarenheter av detta märket och dom baseras på en 406:a en 206:a och en 307:a och alla har fungerat utan problem förrutom 206:an som hade underdimensionerade ventiller, men som peugeot fixade free of charge utan att gnälla.
Edit
Det är ingen slump att peugeot nummera är sveriges näst bäst säljande märke!
Jag har haft två Peugeoter tidigare:
205 » årsmodell -88
Fungerade bra. Fick dock alltid byta nån 1000-kronors-grej vid den årliga servicen men det får man väl räkna med om bilden är över tio år. Fick aldrig stopp med bilen och den startade alltid. Ingen rost.
206 » årsmodell -02
Underbar bil som knappt kostar något att äga och köra. Med tanke på att 206 har Sveriges högsta andrahandsvärde var det även trevligt att sälja bilen. Inget att klaga på.
Även min nästa bil kommer bli en Peugeot. ;)
Servicetiderna hos Peugeot kan ibland vara väldigt långa med tanke på att de sålt så många bilar de senaste åren.
Renault Lagunan vet jag inte så mycket om hur slittålig den är osv. Men jag har läst och hört mycket bra om Peugeot'en. Dock tycker jag att Lagunan är lite snyggare.
Flyttar tråden från caféet.
Peugot har fått riktigt bra "sväng" på sina bilar dom senare åren, så om du skall välja mellan "pest och kolera" får det bli peugot.
Efter en renalutchefs uttalande i norsk press ang. förväntad livslängd på en då ny småbil för några år sedan är mitt förtroende inte stort, på en direkt fråga från en journalist blev svaret 3år!!
Hittade en lite artikel med en brittisk undersökning i en norsk tidning ;)
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=209997
frankof skrev:
Efter en renalutchefs uttalande i norsk press ang. förväntad livslängd på en då ny småbil för några år sedan är mitt förtroende inte stort, på en direkt fråga från en journalist blev svaret 3år!!
Han måste väl ha menat modellens livslängd som en bilmodell som fortfarande tillverkas. Efter tre år ersätts den med en ny modell. Det kan ju inte vara så att bilarna rasar ihop efter bara tre år.
UlfT skrev:
frankof skrev:
Han måste väl ha menat modellens livslängd som en bilmodell som fortfarande tillverkas. Efter tre år ersätts den med en ny modell. Det kan ju inte vara så att bilarna rasar ihop efter bara tre år.
Det kan det ha varit, men jag fattade det inte så. Livslängden blir ju inte bättre med åren, "dom" börjar bli ruggigt bra på att beräkna livslängd på ingående komponenter (inte bättre än nödvändigt), det är slut på att ta till lite "extra" för att det skall "hålla", inget som är speciellt för franska biler.
Jag hittar massor av fina a4:or för runt 50 k
frankof skrev:
Livslängden blir ju inte bättre med åren
Det lär väl visa sig med åren, men personligen tvivlar jag på att du verkligen har rätt. Min första bil (en Toyota) köpte jag -95. Den var från -79 och hade gått 15000 mil. Eftersom jag var lite nyfiken på bilarna som gjordes under de åren, kollade jag några nummer av Teknikens Värld från den tiden. I ett nummer från -79, hittade jag en insändare från en gubbe som mycket tvärsäkert förklarade att dagens (-79 års) japanska bilar bara var skräp som skulle falla ihop på nolltid. Han själv hade minsann en SAAB 99 från -69 som hade gått hela 10000 mil. Så långt och länge skulle aldrig någon skräpbil från Japan hålla. Det visste han helt säkert. Det var onekligen lustigt att läsa detta när jag satt där med facit i hand, och därmed visste hur otroligt fel han faktiskt hade.
UlfT skrev:
Det lär väl visa sig med åren, men personligen tvivlar jag på att du verkligen har rätt. Min första bil (en Toyota) köpte jag -95. Den var från -79 och hade gått 15000 mil. Eftersom jag var lite nyfiken på bilarna som gjordes under de åren, kollade jag några nummer av Teknikens Värld från den tiden. I ett nummer från -79, hittade jag en insändare från en gubbe som mycket tvärsäkert förklarade att dagens (-79 års) japanska bilar bara var skräp som skulle falla ihop på nolltid. Han själv hade minsann en SAAB 99 från -69 som hade gått hela 10000 mil. Så långt och länge skulle aldrig någon skräpbil från Japan hålla. Det visste han helt säkert. Det var onekligen lustigt att läsa detta när jag satt där med facit i hand, och därmed visste hur otroligt fel han faktiskt hade.
79 är ju ett tag sedan ;) det har händt rätt mycket på dom åren.
Det med tre års förväntad livstid betyder ju inte att hela bilen löses upp i atomer på treårsdagen, med det är då grejer börjar ge med sig och behöver bytas.
Jag ser inte fram mot den dagen man är "tvungen" att köpa en 2005a som tio år gammal bil(med tanke på den "billiga skiten" som byggs in)
Jag är ganska säker på att Renault killen menade tre års livslängd på en modell. Hur skulle vagnparken se ut annars. Nästan hemskt att det går så här mycket troll och tyckande i en enkel fråga. Säger han som just släppt ifrån sig den stora bilen efter 15 år och 10 varv runt jorden.
Lasp skrev:
Jag är ganska säker på att Renault killen menade tre års livslängd på en modell. Hur skulle vagnparken se ut annars. Nästan hemskt att det går så här mycket troll och tyckande i en enkel fråga. Säger han som just släppt ifrån sig den stora bilen efter 15 år och 10 varv runt jorden.
glöm inte hur mycket "skit" jag ser varje dag, jobbar ju trots allt med det ;)
Både 406 och Laguna är trevliga bilar, med helt OK kvalitet. Lagunan är dock ingen höjdare på vägen.
Var det inte 406:an som fick kraftig kritik i en biltidning alldeles nyligen?
Jag är inte helt säker på att det var så, men jag har för mig det.
frankof skrev:
Jag ser inte fram mot den dagen man är "tvungen" att köpa en 2005a som tio år gammal bil(med tanke på den "billiga skiten" som byggs in)
När det gäller somliga bilar håller jag med dig om detta. Det har ju dykt upp en del bilar där man inte kommer åt att göra mer än att byta spolarvätska och fylla på olja. Motorhuven kan bara öppnas på en verkstad. Dessutom kräver varje fel en dyrbar diagnosutrustning som kopplas in via en dataport. Det kanske är ok när man har en ny bil som man i alla fall lämnar in på service. Men ett stort problem för den som kommer äga en sådan bil när den är gammal, och man kanske hellre vill lösa problemen själv.
Att skruva med en fransk bil har ju varit en ren vetenskap sen 70-talet..
Bire skrev:
Att skruva med en fransk bil har ju varit en ren vetenskap sen 70-talet..
Jag har skruvat proffesionellt med Citroen i flera år och aldrig upplevt det svårare än andra märken jag jobbat med. Vad är det som är besvärligt med franska bilar?