Örebro Universitet har distanskurser som bygger på att man via dator i hemmet, kommunicerar med lärare, elever och att man även via datorn hämtar hem föreläsningar, kompendier och undervisningsmaterial. Även tentamen sker i många fall hemifrån, direkt via datorn.
Man behöver således varken träffa lärare eller elever för att kunna ta få godkänt i den kurs man studerar. Man behöver inte heller uppsöka universitetet för att utföra tentamen.
Tycker detta är ett utmärkt sätt att studera på. Undrar nu om någon kan ge tips på annat universitet eller högskola där man kan studera enstaka distanskurser under liknande förhållanden?
Många högskolor och universitet har distanskurser som bygger på några enstaka gemensamma träffar, samt att man gör tentamen i högskolans lokaler. Dessa kurser är inte så intressanta för min del, utan jag söker högskola eller universitet där man kan studera enstaka kurser på distans, där hela kursen samt tentamen sker via datorn i hemmet.
Någon som har ett förslag på högskola/universitet, (utöver Örebro Universitet) som kan erbjuda distansutbildningar enligt ovan?
De flesta (om inte alla) lärosäten har distanskurser via PingPong eller liknande, men att överhuvudtaget inte sätta sin fot på campus lät lite ovanligt, men klart intressant. :)
Liten men ack så viktig detalj btw: elev är man i grundskolan och på gymnasiet, på en högskola eller universitet är det studenter som läser! Basta! ;)
Kan rekommendera "Programmera med .NET och C#", 10 p halvfart, som jag läser just nu på Uppsala universitet. Vad jag vet så har vi ingen tentamen, utan bara löpande inlämningsuppgifter och allt är över nätet. Något att testa nästa höst kanske? Vi använder PingPong som stefan nämnde.
Ska kika lite på Uppsala Universitet och netuniversity. Det sistnämnda hade jag aldrig hört talas om, så det ska bli spännande att se vad de har att erbjuda.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e