webForumDet fria alternativet

Målsman

Studier & utbildning

13 svar · 536 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag fick ett brev från CSN i dag. Mitt CSN-kort har kommit. På brevet stod det: Till målsman för Daniel Silfver. Farsan och jag bråkade lite om vem som skulle öppna det. Jag var bergsäker på att jag själv skulle få göra det, då jag numer är 18 år. Men icke. "Du kan ju inte vara din egna målsman! Mitt brev." osv...

Vad är rätt och vad är fel? Vad betyder egentligen målsman? Visst borde inte min farsa ha något med brevet att göra?

Mvh,
silfver

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Är du 18 år (och inte omyndigförklarad) har du inte någon målsman.
Det kan inte vara så att brevet skrevs innan du fyllt 18 år?

Web-Tor skrev:

Är du 18 år (och inte omyndigförklarad) har du inte någon målsman.
Det kan inte vara så att brevet skrevs innan du fyllt 18 år?

Tack för det. :e Jag fyllde den 9:onde, så jag vet inte om brevet legat så länge. Men visst, kanske kan det vara så. Men min far har alltså ingen rätt att öppna brev som är adresserade till min målsman, mig då alltså?

Och nej, jag är inte omyndigförklarad.

susning.nu skrev:

En förmyndare är en person som företräder ett barn under 18 år i frågor som gäller barnets egendom. Normalt är det en eller båda föräldrarna tillsammans som är barnets förmyndare.

Så, mina föräldrar är inte längre något mer än mina föräldrar? :)

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

silfver skrev:

susning.nu skrev:

En förmyndare är en person som företräder ett barn under 18 år i frågor som gäller barnets egendom. Normalt är det en eller båda föräldrarna tillsammans som är barnets förmyndare.

Jo, dom som ger dig mat och pengar när du behöver det. :P
Om du nu inte köper din egen mat och har ett jobb där du tjänar över 1000 kr.

För det vi studenter får räcker inte ens till 2 Jeans :OO

Rodan skrev:

silfver skrev:

Jo, dom som ger dig mat och pengar när du behöver det. :P
Om du nu inte köper din egen mat och har ett jobb där du tjänar över 1000 kr.

Jag menar juridiskt sett. :e

Tor, har du någon källa för den informationen du just delade med dig av? En pålitlig sådan. Så jag kan visa farsan. ;)

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

kobranturre skrev:

http://www.susning.nu/M�lsman

Inte särskilt bra fakta ju. :bla

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

:i Slå upp det i NE eller liknande lexikon.

aasah skrev:

:i Slå upp det i NE eller liknande lexikon.

Tror inte vi har nåt sådant. Men jag ska kolla. :)

r/ Surfade in på skolans nät och sökte på NE.

ne.se skrev:

målsman, äldre benämning på person med rätt och skyldighet att företräda annan i olika rättsliga angelägenheter. Sådan rätt och skyldighet har vårdnadshavare, förmyndare, god man och förvaltare. Enligt äldre rätt stod hustru under äkta mans målsmanskap.

Det säger ju inte så mycket. Tor menar ju på att det där med målsman bara gäller till man är 18, jag hittar inga belägg för det någonstans...

Förutom i min ordbok där det står: Talesman för minderårig. Allting är så ytligt. :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

I brist på andra källor än min egen allmänbildning, kan jag bara konstatera att Tor har helt rätt. Du har ingen målsman, just därför att du är myndig. Det faktum att du blev myndig så sent som 9/9, är förmodligen orsaken till att brevet vänder sig till en målsman. De har helt enkelt skrivit brevet innan det datumet. Och ja, det är faktiskt fullt tänkbart att brevet har legat hos CSN så länge innan det skickades.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om det är ett ekonomiskt dokument så kan det kanske vara så att din Måslsman har skrivit under något innan du fyllde arton år.
Det kanske inte vore så dumt att klara upp detta gemensamt!
Det låter lite som om du tar strid. Tids nog står du där själv med besluten.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Talesman för minderårig.

Då är ju saken biff. Är du minderårig eller omyndig? Nix. Alltså har du ingen målsman.

Du kan ju alltid ringa till CSN och fråga vad de menade. Eller ... nej, förresten. Gör inte det. Försök inte ens. Du hinner förmodligen bli målsman själv innan du får svar. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Som förälder är du ansvarig för ditt barn så länge det går i gymnasiet. Iom det så kan man väl säga att man är målsman.

Källla: Kvällens föräldrarmöte.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)