webForumDet fria alternativet

Filosofi så här på fredagen

Livsfrågor & relationer

27 svar · 725 visningar · startad av Jupiter

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg
Frågan#1

Vad är sanning? Vad är osanning? Finns det egentligen något svar på dessa frågor eller beror allt på vad man har för åsikt? I så fall kommer frågan vad en åsikt är? Kan en åsikt vara fel eller rätt? Den åsikt jag har anser jag är rätt medan en annan person anser att den är fel, vem har rätt?

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Fel dag för sånt här! :P ;)

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

caze skrev:

Säg inte det ;). Det är sådana här dagar man kan få intressanta svar.

Jupiter skrev:

caze skrev:

Säg inte det ;). Det är sådana här dagar man kan få intressanta svar.

Aha, det var därför :e

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

caze skrev:

Du anser att det är fel dag för sånt här, Jupiter anser att det är rätt dag.
Vem har rätt och vem har fel. :OO :e

Pedda skrev:

caze skrev:

Du anser att det är fel dag för sånt här, Jupiter anser att det är rätt dag.
Vem har rätt och vem har fel. :OO :e

Jag har rätt och Jupiter har rätt! :e

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Jag har förenklat det hela genom att alltid hålla mig till två grundläggande regler.

Regel 1. Jag har alltid rätt.

Regel 2. Skulle jag, Gud förbjude, av någon outgrundlig anledning ha fel, gäller regel 1.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

caze skrev:

Jag har rätt och Jupiter har rätt! :e

Isåfall kan en åsikt inte vara rätt eller fel.
Går ju att vrida och vinkla sånt här hur länge som helst utan att komma till ett svar som är rätt (eller fel). ;) :p

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det handlar om värderingar och erfarenheter, vad man har för mål och vilken väg man tror leder dit. Det är sällan man egentligen har olika åsikter, utan oftast rör det sig om att man tolkar meningarna olika på grund av att man inte har samma erfarenheter.

Som exempel antog Caze att Jupiter ville ha seriösa svar och påpekade därför att fredagskvällar inte är särskilt lämpligt för sånt.

Jupiter däremot vet att man är mer kreativ så här fram på kvällskvisten och gärna flummar ut lite mer, vilket han tycker är lämpligt för filosofiska funderingar.

Så, är det rätt eller fel dag? Ja, då måste man först definiera vad man har för mål och vad man vill få ut av frågeställningen.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

åsaboe skrev:

Regel 1. Jag har alltid rätt.

Jag brukar istället försöka utgå ifrån att jag förmodligen har fel när någon säger emot mig. Det gör att jag måste ifrågasätta mina egna idéer, och även kan se saken ur min motståndares synvinkel. Jag önskar dock att jag vore bättre på att tillämpa detta tillvägagångssätt.

Det är oftast bra att någon säger emot, särskilt om det finns en vettig tanke bakom uttalandet.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Om du tycker något för att du tycker något, då tycker du något. Men om du tycker något för att någon annan tycker något, då tycker inte du något.

LeonL skrev:

Men om du tycker något för att någon annan tycker något, då tycker inte du något.

Två korta frågor:
1. Finns det något som du tycker för att någon annan tycker det?
2. Hur många procent av svenskarna tror du svarar ja på fråga 1?

1. Finns det något som du tycker för att någon annan tycker det?

Meningen var en aning felformulerad. Om du tycker något för att någon annan tycker något annat, så tycker inte du något.

2. Hur många procent av svenskarna tror du svarar ja på fråga 1?

Beror på personligheten. Omöjligt att räkna ut det procentuellt.

Om du tycker något för att någon annan tycker något annat, så tycker inte du något.

Eftersom du tycker på det viset tycker jag att det var bra att du skrev ett inlägg här så att diskussionen fortsatte. Tycker jag ingenting då?

Gislaved.net skrev:

Om du tycker något för att någon annan tycker något annat, så tycker inte du något.

Eftersom du tycker på det viset tycker jag att det var bra att du skrev ett inlägg här så att diskussionen fortsatte. Tycker jag ingenting då?

Nej, du tycker som du tycker, vilket gör att du tycker något.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Fredagsfilosofiflum

Det finns sanningar, ja. Det finns osanningar, ja. Dock kan det finnas flera sanningar.
En sanning är någonting som inte går att ändra på. En åsikt går att ändras på. Det är en sanning att wF är ett diskussionsforum på nätet. Det är däremot ingen sanning att det är det bästa bara för att jag tycker det.
När det gäller åsikter finns det givetvis ingen som har rätt eller fel, och det tror jag nog att du förstår också (fått i dig för mycket fredagskväll? ;)). Det jag skrivit här är någonting som jag ser som en självklarhet, men det är ingen sanning, utan rätt starka åsikter, och det kommer att krävas mycket till innan dessa kan rubbas då jag anser mig själv ha jätterätt. :e

LeonL skrev:

Aha, men då kör vi på det istället. Finns det något exempel där du tycker något för att någon annan tycker något annat?

LeonL skrev:

Beror på personligheten. Omöjligt att räkna ut det procentuellt.

Ja, det begriper jag också, men det var inte det jag frågade efter. Jag frågade vad du tror. Hur många tror du svarar ja på frågan ovan? Se dig omkring bland de människor du stöter på dagligen. Tänk dig att du ställer frågan till dem, hur många svarar ja?

LeonL skrev:

Nej, du tycker som du tycker, vilket gör att du tycker något.

Då missförstod jag nog båda dina inlägg. Det var slarvigt av mig.

Finns det något exempel där du tycker något för att någon annan tycker något annat?

Har dålig fantasi. Dessutom kan jag inte komma på något eftersom jag oftast tycker som jag tycker.

Se dig omkring bland de människor du stöter på dagligen. Tänk dig att du ställer frågan till dem, hur många svarar ja?

De människor som jag stöter på dagligen skulle inte förstå frågan, men jag chansar på att minst 50% svarar ja. :OO

Usch, nu vet jag själv inte vad jag skriver. Vilken obehaglig känsla. Jag tror jag går och lägger mig nu. :p

Godnatt.

319 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
189 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)