Jag hoppas att hela får ett slut nu.
Det är konstaterat att han är sjuk, jag hoppas dom kan bestämma sig hur pass sjuk han är denna gången, utan att hamna i en sandlåda.
Undrar vem eller vilka som ska utreda honom denna gången?
Vad änklingen tycker och tänker är irrelevant.
Vad tror ni?
Hamnar han i fängelse eller kommer han tillbaka till vården?
Jag tycker det är viktigt att detta mål tas upp i HD så alla domstolar i landet får reda på hur man ska döma i liknade mål. Det är det som är HDs uppgift. Personligen tycker jag ha ska dömas till vård om han i lagens mening anses sjuk och skyldig. Om han inte var sjuk i lagens mening vid tiden för mordet och anses skyldig ska ha dömas till livstid.
Jag tycker det är viktigt att detta mål tas upp i HD så alla domstolar i landet får reda på hur man ska döma i liknade mål. Det är det som är HDs uppgift. Personligen tycker jag ha ska dömas till vård om han i lagens mening anses sjuk och skyldig. Om han inte var sjuk i lagens mening vid tiden för mordet och anses skyldig ska ha dömas till livstid.
Enligt proffesorer i processrätt finns det underlag för hur sådana här mål ska dömas. Diecen medverkade på nyheterna, han var mycket förvånad att HD tar upp fallet, framförallt försvarets begäran.
Enligt proffesorer i processrätt finns det underlag för hur sådana här mål ska dömas. Diecen medverkade på nyheterna, han var mycket förvånad att HD tar upp fallet, framförallt försvarets begäran.
HD är av en annan uppfattning och det är nog inte så svårt att hitta en professor som har samma uppfattning som HD.
HD är av en annan uppfattning och det är nog inte så svårt att hitta en professor som har samma uppfattning som HD.
Visst är det så eftersom det handlar om tolkningar och inte sanningar.
Tycker det är märkligt att Anna Lindhs man Bo (tror han heter så) hela tiden ska få utrymme i media för uttrycka sig om förövarens tillstånd, och hur felaktig domen var.
Vad har Bo för kompetens om att bedöma en persons psykiska hälsa, och det juridiska beslutet? Tycker det är tråkigt att han får uttrycka sina känslor (och bitterhet) i media, på ett sådant sätt att det ger ett visst uttryck för att vara sanningen.
För min del tycker jag vård låter som ett bättre alternativ än fängelse. Men det är min personliga bedömning.
246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849