tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
obelix skrev:
Om det är så här, så spelar det nog ingen roll...
Jo, vad det gäller uppmärksamheten spelar det roll. Han kan rimligtvis inte sett att det blinkade vitt heller, och då borde han ha fattat att han inte såg på grund av solskenet och saktat in tills han säkert kunde se att det blinkade vitt.
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inläggRiktigt tråkigt att höra tydal :(
Ingrid, lägg inte allt på Lastbilschaffisen, misstag gör alla, även om vissa är större och vissa är mindre, han lär inte må bra just nu.
Hade en kompis som jag pratade med i måndags och han försökte övertala mig att åka hem idag. Försökte få tag på honom när jag fick reda på olyckan, som tur var hade han fått ledigt idag och åkt hem redan i onsdags.
IIngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg
Okkido skrev:
Riktigt tråkigt att höra tydal :(
Ingrid, lägg inte allt på Lastbilschaffisen, misstag gör alla, även om vissa är större och vissa är mindre, han lär inte må bra just nu.
Hade en kompis som jag pratade med i måndags och han försökte övertala mig att åka hem idag. Försökte få tag på honom när jag fick reda på olyckan, som tur var hade han fått ledigt idag och åkt hem redan i onsdags.
Jag lägger väl inte allt på lastbilschaffisen?
Eftersom syntest och uppmärksamhetstest ligger hos någon annan....Tycker jag. Ett tåg är ganska stort och tungt i jämförelse med en lastbil, och en bevakad övergång borde ha rejäla lampor som SYNS.
Bättre så?
RRodanMedlem sedan juli 20021 523 inlägg Varför händer det alltid hemska saker just den 10 och 11 september? :l :x
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggTack tydal för dina inlägg i dena tråd. Jag känner för dig och dina kollegor och funderade mycket på hur man själv skulle göra i en sådan situation.
Jag tror att vi lite till mans skall tänka i kaos (undantags) fall.
Jag har väntat på dina inlägg. Tack än en gång.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3644594.stm
Även internationellt är nyheten stor.
Se bifogad fil där det står LATEST (ganska högt upp).
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Verkar som bommarna varit ur funktion bara dagen innan...
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Jymdis skrev:
Verkar som bommarna varit ur funktion bara dagen innan...
Nej, egentligen inte. Bommarna fälldes som de skulle. Felet var bara att det inte kom något tåg. Systemet är ju fail-safe, så för att bommarna ska vara uppfällda krävs det att det garanterat inte är några tåg i närheten.
Järnvägsövergången känner inte till tågens hastighet, utan vid en viss punkt på sträckan, på ett visst avstånd från bommarna så aktiveras anläggningen och det börjar plinga och blink en stund och sedan fälls bommarna. Avståndet från punkten till övergången är ju dimensionerat efter den snabbaste tåget.
Tänk dig nu att det blir fel på ett tåg, så det automatiskt nödbromsas. Precis innan det har stannat så passerar det punkten för bomfällningen och då går ju bommarna ner. Trots att tåget står still kanske 2 kilometer därifrån.
Tåget kanske kommer igång 5-10 minuter senare, eller det kanske måste bogseras åt andra hållet och kommer aldrig till järnvägsövergången.
Hur som helst, att bommarna går ner utan att det kommer ett tåg inom överskådlig tid behöver inte betyda att det är fel på bommarna eller att de inte fungerar.
Men journalisterna på kvällstidningarna vet ju inte hur en järnvägsövergång fungerar och då kan de tyvärr skapa dessa vilseledande rubriker som får en att tro att det kanske kunde ha varit något fel på bommarna som bidrog till olyckan. Men det finns alltså inga sådana indikationer.
SStojjanMedlem sedan maj 200470 inlägg
tydal skrev:
obelix skrev:
Om det är så här, så spelar det nog ingen roll...
Jo, vad det gäller uppmärksamheten spelar det roll. Han kan rimligtvis inte sett att det blinkade vitt heller, och då borde han ha fattat att han inte såg på grund av solskenet och saktat in tills han säkert kunde se att det blinkade vitt.
Ungefär så sa jag när jag var en centimeter från att frontalkrocka med en mötande omkörande personbil när jag körde mc för några år sedan. (Vände och körde om honom och stoppade bilen) Han sa att det var så svårt att se motorcyklar... Ska man köra bil över huvud taget då kan man undra... För att nu dra en paralell till att se illa.
Hemsk olycka..
ÅåsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg Det är ganska fantastiskt... Tydligen har folk inte lärt av historien, det sker ständigt chanstagningar i järnvägskorsningen i Nosaby där olyckan hände. Se Kristianstadsbladet, http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040923/KRISTIANSTAD/109230427/1338
Vad är det som gjort att världen översvämmas av Superman wannabes, totalt utan insikt om sin förmåga och dödlighet. Det är ju liksom inte bara i Nosaby eller vid järnvägskorsningar man ser galningarna. Det svärmar av dem på vägarna varenda dag, särskilt morgnar och eftermiddagar.
När polisen tar dem brukar de yla om "hederliga skattebetalare" och gapa om att polisen borde ha annat att syssla med.
Ja jisses.
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Sinnessjukt det där. Förhoppningsvis så noterar lokförarna detta och håller lägre hastighet där. Sen kanske man ska göra en ny lösning på det aktuella stället.
Självklart är det ju billisterna och lastbilsförarna som gör fel, men man måste ju ändå se till tågresenärernas säkerhet främst.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggTrots allt kan jag förstå till en del.
Om man som jag, har bott i ett större samhälle med mycken trafik över spåren och sett att bommarna fälls och stannar nere i tid och otid så kan jag förstå att folk chansar. Ytterst är det alltså Banverket som inte sköter om sina sysslor. De korsningar som jag talar om borde vara borta för länge sedan. Båda har dessutom skymd sikt.
ÅåsaboeMedlem sedan juli 2004276 inlägg
Lasp skrev:
Trots allt kan jag förstå till en del.
Om man som jag, har bott i ett större samhälle med mycken trafik över spåren och sett att bommarna fälls och stannar nere i tid och otid så kan jag förstå att folk chansar. Ytterst är det alltså Banverket som inte sköter om sina sysslor. De korsningar som jag talar om borde vara borta för länge sedan. Båda har dessutom skymd sikt.
Det är just i förståelsen för lagbrottet problemet finns. Att det ens är tänkbart att spela rysk roulette för en (tids)vinst på några minuter. Skulle du sätta Colten mot skallen med 5 tomhylsor och en skarp och trycka av om hela vinsten var ett par minuters tidigare framkomst?
Sedan håller jag med dig om att sådana korsningar skulle byggas bort, ju fortare desto bättre. Men eftersom det kostar lär det väl dröja...
Ofta, inte minst i fallet Nosaby, finns det dessutom mycket bra alternativ. Kör en annan väg. Att så många väljer den vägen måste bero på ren slentrian.
Höll på att hända igen
De sa precis på Nyheterna att det höll på att hända en ny tågolycka i Nosaby alldeles nyss. Tydligen hade en lastbil fastnat i korsningen men tåget kunde denna gången stanna.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inläggRe: Höll på att hända igen
Kristianstad skrev:
De sa precis på Nyheterna att det höll på att hända en ny tågolycka i Nosaby alldeles nyss. Tydligen hade en lastbil fastnat i korsningen men tåget kunde denna gången stanna.
Bekräftas. Räddningen den här gången var att tåget kom från andra hållet, från Kristianstad. Då har man ännu inte hunnit få upp farten och så är det bättre sikt.
Det hände cirka klockan 06.50.