webForumDet fria alternativet

Tågolycka i Kristianstad

Småprat

36 svar · 1 387 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Precis hänt en stor tågolycka ett par kilometer därifrån jag bor med ett tåg jag brukar åka med minst 3-5 ggr i månaden. Ganska illa, verkar ganska stort med många skadade och Rapport ska sända extra...

Mina tankar går till dom som omkommit (en person hittils vad dom vet) och skadade.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Usch! :(

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Otäckt!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Usch :(

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Otäckt! :l

Det var tydligen nära här uppe utanför Ånge för några månader sedan. Då var det två tågset som höll på att frontalkrocka, varav jag hade åkt med det ena fram tills stationen innan tillbudsplatsen (ja, man får väl räkna det som ett tillbud).

Ännu närmare än vad jag trodde, är nog inte en kilometer här ifrån ens..

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

svt.se skrev:

Tågolyckan utanför Kristianstad inträffade i en korsning utrustad med bommar. Enligt vittnen till olyckan var bommarna på väg ner då en lastbil försökte hinna över järnvägsspåret.

När ska folk lära sig vad blickande signaler och bommar som är på väg ner eller som är nere betyder? Det måste vara hemskt att vara lokförare när man vet att många inte bryr sig om bommar och signaler vid övergånger. Det här är inte första gången.

Enligt uppgift är det två döda nu, troligen kommer det bli fler.

/red massa stavfel och klockan är inte ens 12.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Hum :(

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Känns jäkligt otäckt att en sådanhär sak händer i ens hematrakter och med ett tåg som man mycke väll kunde ha varit med på!

Åker inte tåg så ofta nu men ett tag åkte jag förbi just kristianstad 2 ggr per vecka. Usch får ryssningar överlat när jag tänker på hur hemskt det är.

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

svt.se skrev:

Tågolyckan utanför Kristianstad inträffade i en korsning utrustad med bommar. Enligt vittnen till olyckan var bommarna på väg ner då en lastbil försökte hinna över järnvägsspåret.

Jupiter skrev:
När ska folk lära sig vad blickande signaler och bommar som är på väg ner eller som är nere betyder? Det måste vara hemskt att vara lokförare när man vet att många inte bryr sig om bommar och signaler vid övergånger. Det här är inte första gången.

Visserligen finns det väl roulettespelare i yrkesförarnas kader också, men det verkar konstigt att någon chansar på att få över en lastbil med släp när bommarna är på väg ned. Om jag minns rätt är det 50-begränsning i korsningen, om han körde på chans måste han ha kalkylerat med att få bommarna med sig.

Kan det ha hänt någonting så att han inte kunde stanna? Om han försökt få stopp och plötsligt insett att bilen skulle bli stående på spåret kan han ha försökt rädda situationen genom att dra på, men inte hunnit.

Än så länge är det glest med uppgifter, men det kommer väl. Kristianstadsbladets hemsida är helt blockerad...

En mycket tragisk olycka.

Förhoppningsvis är det nåt mer än att han bara chansat...

Kristianstadbladets hemsida ger nu felmeddelandet, på danska.. ;)

Medlem sedan juli 2004276 inlägg

Jymdis skrev:

Förhoppningsvis är det nåt mer än att han bara chansat...

Kristianstadbladets hemsida ger nu felmeddelandet, på danska.. ;)

Hörde just på Radio Kristianstad en förklaring av polis; han blev inklämd på spåret i den tröga rusningstrafik som är på väg 118.

På morgonen är det många som skall i båda riktningarna, väg 118 genom Nosaby är något man borde undvika morgnar och kvällar. Numera är det oerhört sällan jag kommer där, men flaskhalsen mellan Nosaby och Näsby minns jag väl från mer aktiva tider.

Jepp, det stämmer, en jäkla trafik är där på morgonen!
Kan mycket väl vara så!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jymdis skrev:

Jepp, det stämmer, en jäkla trafik är där på morgonen! Kan mycket väl vara så!

Fast nu var det inte så. Lastbilschauffören har talat ut i tidningen. Solskenet gjorde att han inte såg att det blinkade rött, utan han märkte det först när bommarna började gå ner, och då körde han för fort för att hinna stanna. Han försökte väja för bommen genom att köra över på andra körbanan och lyckades. Han fick stopp precis före bommarna på andra sidan. Där blev det sen tyvärr totalt hjärnsläpp. Han gick ut för att försöka fälla upp bommarna så han skulle kunna passera. När han upptäckte att det inte gick klev han in i bilen igen och försökte köra därifrån ändå. Han var dock så stressad att han körde rakt in i den lastbil som stod på andra sidan bommarna. I samma stund kom tåget och körde in i släpet.

På det aktuella stället kör tågen i 160 km/h, dvs 45 meter per sekund. Det lutar dessutom nerför innan, så att få stopp på tåget tar ungefär 1500 meter.

Det är tragiskt att inte alla yrkeschaufförer vet hur viktigt det är att man inte får bli stående på ett järnvägsspår. Är bommarna nerfällda är det bara att köra sönder dem. Även om man kan bli ersättningsskyldig så tror jag han mycket hellre hade betalat 10 000 än detta.

Blir man stående på ett spår och inte kan ta sig därifrån och bommarna inte är på väg ner, så ska man genast ringa 112, för de vet vilket nummer ska ringa för att stoppa trafiken. Är däremot bommarna redan på väg ner så hinner du inte det. Då måste bilen bort. Snabbt. Har man en personbil så rekommenderas man att lägga i ettan och vrida på nyckeln.

För att kunna fälla upp bommarna manuellt så måste man låsa upp dem med en speciell nyckel (som sitter på min nyckelknippa). Om man gör det så går ett larm på driftledningscentralen där man styr tågtrafiken, eftersom de då inte längre kan veta om bommarna är nerfällda.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10093644

// Tydal - som förlorade en kollega i olyckan

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Fan va hemskt. :(

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Tradigt att sådant här händer. :(

Medlem sedan apr. 2002105 inlägg

Otäckt! :l

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

tydal skrev:

// Tydal - som förlorade en kollega i olyckan

Det visade sig vara två. Den andre som dog var också lokförare.

Alla passagerare klarade sig med andra ord.

Tågen är ju konstruerade så att de ska vara så säkra som möjligt för resenärerna. Tänk själv en frontalkollision i en bil i 140 km/h. Det blir inte mycket kvar av den och ingen överlever nog. Här överlevde alla. Bortsett från föraren då. Det är ju förarhytten som får ta smällen. Som förare förväntas man hinna reagera och springa därifrån.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

tråkigt när folk inte kan se sig för. Jag trodde faktiskt att ett av villkoren för körkort var just syntest och ev. uppmärksamhet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ingrid skrev:

tråkigt när folk inte kan se sig för. Jag trodde faktiskt att ett av villkoren för körkort var just syntest och ev. uppmärksamhet.

Om det är så här, så spelar det nog ingen roll...

Solskenet gjorde att han inte såg att det blinkade rött, utan han märkte det först när bommarna började gå ner

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)