webForumDet fria alternativet

elallergiker

Kontorsprogram

30 svar · 1 268 visningar · startad av Rodan

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Frågan#1

Tjo

Idag på stationen funderade jag på hur det där med elallergiker funkar.

Eftersom dom känner väl av elen i luften?
Kan man då inte kunna överföra el utan en massa sladdar då?
(eller det kanske redan går)
Så hur funkar det?
:l

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Man måste skilja på fält och strömmar.

En elledning skapar ett magnetfält omkring sig. Detta kan man förstärka genom att vira ledningen runt en järnkärna, då får man elektromagnet, som orsakar ett väldigt starkt magnetfält.

Så finns det elektriska fält. Under kraftledningar bildas ett elektriskt fält (Eftersom det inte finns någon isolering runt ledningarna)
Fältet gör att det blir en spänning mellan ledningen och marken. Spänningen gör inte att det går en ström (se senare) mellan den och marken, men finns där och kan uppmätas. Man kan till och med hålla en lysrörslampa under en kraftledning, så lyser den.

En ström betyder att elektroner rör sig. Detta kan inte ske (I någon större mängd, under normala förhållanden) i luften. Fältet finns där ändå, se ovan.

till sist så finns det elektromagnetiska vågor, som kan skickas genom luften. Detta är ännu ett fenomen. elektromagnetiska vågor kan användas för att skicka energi genom luften. Det skulle odck inte vara någon vidare idé att förmedla el på eftersom det skulle läcka energi och det skulle vara svårt att samla in den. Däremot duger metoden gott och väl för att värma mat i en mikrovågsugn, men att skicka energi över långa sträckor duger det som sagt inte till.
Ett annat populärt användningsområde för elektromagnetiska vågor är i radio och TV-apparater, och mobiltelefoner.

Vilket av dessa fenomen som elöverkänsliga reager på vet jag dock inte, och kanske inte nån annan heller med säkerhet...

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Lite info (speciellt den externa länken)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Re: elallergiker

Rodan skrev:

Kan man då inte kunna överföra el utan en massa sladdar då? (eller det kanske redan går)

Ja, det görs dagligen. Fenomenet kallas för blixtnedslag. Som du säkert förstår finns det vissa nackdelar med den metoden.

Kan väl också tilläggas att människokroppen är väldigt känslig för el. Redan 0,04 ampère är dödande. Och det är inte mycket. Hemma i proppskåpet är det vanligt med säkringar på 10 ampère.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

tydal: Var har du den siffran från (0.04 A)?
Är det nåt du fått lära dig i samband med konduktörs(hur var det nu?)-utbildningen?

Jag utbildar konduktörer och lokförare. Siffran har jag mycket riktigt hört inom järnvägsvärlden. Jag googlade lite och hittade olika uppgifter, på mellan 0,03 och 0,1 A. Det går ju inte att fastställa en definitiv gräns, utan det beror ju på vilken väg strömmen går och hur länge man utsätts.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Att flytta energi trådlöst har varit min dröm i hela livet. Det förblir nog en dröm.
Micrpvågar kanske är det närmsta med kraft. Men runt allt elektrisk bildas kraftfält. Så länge vi inte vet allt, så skall vi respektera de personer som har problem med fälten.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har faktiskt hört talas om någon som bodde i närheten av Nackamasten, och utnyttjade det till att fixa gratis ström genom någon anordning som utnyttjade de fält som finns runt masten. Men det ledde tydligen till störningar i tv-mottagningen för tittarna, så han ertappades när de felsökte. Jag har ingen aning om hur han egentligen gjorde.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag kör förbi en tant som är elallergisk varannan fredag när jag jobbar - hennes hus är nybyggt långt ute på landet med bara stearinljus och fotogenlampor i fönstrena, medan det i ett uthus finns uppvärmning osv.

Snackade lite med en taxichaffis som hade kört henne (då hon har färdtjänst) och han berättade att hon måste åka Mercedes, då Volvo och Saab har fler kablar på samma ställe och därmed strålar mer på nåt sätt. Han fick slå av allt vad gps, taxidator och radio hette, men han glömde bort sin personliga mobiltelefon han hade i dörrfacket - den kände hon av direkt...

Nästan så man blir orolig - man har ju elektriska grejor omkring sig precis hela tiden, tänk om man skulle bli överkänslig... :l

:stefan: skrev:

Snackade lite med en taxichaffis som hade kört henne (då hon har färdtjänst) och han berättade att hon måste åka Mercedes, då Volvo och Saab har fler kablar på samma ställe och därmed strålar mer på nåt sätt. Han fick slå av allt vad gps, taxidator och radio hette, men han glömde bort sin personliga mobiltelefon han hade i dörrfacket - den kände hon av direkt...

Jag misstänker starkt att bilens generator har betydligt kraftigare fält än vad radio, gps eller mobiltelefonen har. Detta gör att jag har vissa svårigheter med att tro på det där med elallergi. Ok, de har säkert problem. Men är det verkligen säkert att problemen beror på elektriska fält? Det vore ju synd om man låste sig för en förklaring till problemen, och så är den verkliga orsaken i själva verket någon helt annan.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

[...] och han berättade att hon måste åka Mercedes, då Volvo och Saab har fler kablar på samma ställe [...]

Den ska jag nog också försöka på mina föräldrar, när de börjar fundera på att köpa ny bil :)

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Vill bara säga att inte långt från mig i Hölö, så finns det en koloni där det bara bor elallergiker, där finns det ett förbud att ingen får bygga mobilmaster av något slag.

Men att överföra el trådlöst, tror ni att det kan vara möjligt om 40-60 år?
För på 40-100 år har människan åkt till månen, uppfunnit bilen, glödlampan, datorn(!) och wF.

El tekniken är väl en rätt ny teknik ? den kan väl inte vara mer än 130 år gammal?.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

<-- Mycket skeptisk till elallergi, tror mer att det har att göra med rent psykologiska orsaker. Observera att jag inte nekar till att det finns människor som har fysiska problem men jag tror inte att den faktiska orsken till problemen är elektrisitet.

UlfT skrev:

Jag misstänker starkt att bilens generator har betydligt kraftigare fält än vad radio, gps eller mobiltelefonen har. Detta gör att jag har vissa svårigheter med att tro på det där med elallergi. Ok, de har säkert problem. Men är det verkligen säkert att problemen beror på elektriska fält? Det vore ju synd om man låste sig för en förklaring till problemen, och så är den verkliga orsaken i själva verket någon helt annan.

Visst är en generator rätt kraftig, men de sitter också längst fram i motorrummet, medan resten av instrumenteringen är skapligt nära kroppen.

Jag är helt övertygad om att elallergi finns (både efter att ha pratat med den tidigare skeptiske, numera övertygade, taxichauffören och ett gäng dokumentärer på tv) och att elsanering nog inte är så dumt trots allt.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

UlfT skrev:

Visst är en generator rätt kraftig, men de sitter också längst fram i motorrummet, medan resten av instrumenteringen är skapligt nära kroppen.

Jag är helt övertygad om att elallergi finns (både efter att ha pratat med den tidigare skeptiske, numera övertygade, taxichauffören och ett gäng dokumentärer på tv) och att elsanering nog inte är så dumt trots allt.

Jag har fortfarande inte hört talas om några vetenskapliga bevis för att fenomenet existerar. Dokumentärer på TV är ibland lika sakliga som Aftonbladet.

clarkbones skrev:

Jag har fortfarande inte hört talas om några vetenskapliga bevis för att fenomenet existerar. Dokumentärer på TV är ibland lika sakliga som Aftonbladet.

Varför lägga bevisbördan på mig då? Bevisa att det inte finns istället. ;)

Skämt åsido, han var alldeles fascinerad av att hon kände av hans mobil utan att hon visste att den fanns där överhuvudtaget.
Sen om det är elektriciteten i sig eller dess magnetfält som de känner av ska jag låta vara osagt, men att de känner av det och mår dåligt av det ser jag som ganska fastslaget.

Skämt åsido, han var alldeles fascinerad av att hon kände av hans mobil utan att hon visste att den fanns där överhuvudtaget.

Menar du att hon inte skulle kunna ha en aning om att han nog hade en mobil, precis som större delen av befolkningen? Det känns inte direkt som någon särskilt långsökt gissning att han hade en mobil.

men att de känner av det och mår dåligt av det ser jag som ganska fastslaget.

Det är ju just det som är problemet, att man faktiskt inte har fastslagit detta. Det finns mängder av moderna sjukdomar som folk vill tillskriva magnetfält. En del anser sig vara känsliga för strålningen från bildskärmar. Där har det senare visat sig att bromerade flamskyddsmedel inte är helt nyttiga. Det kan vara dessa som har gett upphov till symptomen. Det finns så otroligt många faktorer runt omkring, att det näppeligen går att anse något som fastslaget i den här frågan.

Är det nån mer än jag som har testat att vara nära 400000-voltsledningar? Då kan man snacka om att man känner av det elektriska fältet. Håret på kroppen reser sig, och sträcker man upp handen mot ledningen känns det som att det är en osynlig kraft som försöker dra handen högre upp. Man får kämpa lite grann för att ta ner den igen.

Ska väl tilläggas att det var ett officiellt besök och att jag var några meter ifrån, på säkert avstånd.

Men det jag vill ha sagt är i alla fall det att vi människor är ju alla olika känsliga. 400000 volt på nära håll lär väl alla kunna känna, men var sen gränsen går neråt och hur känslig var och en är, det kan jag inte uttala mig om. Men jag tycker inte det är något konstigt med att vissa kan vara känsligare än andra.

UlfT skrev:

Menar du att hon inte skulle kunna ha en aning om att han nog hade en mobil, precis som större delen av befolkningen?

Nu tror jag du har glömt att han hade glömt mobiltelefonen :-)

Så här skrev ju Stefan: "Han fick slå av allt vad gps, taxidator och radio hette, men han glömde bort sin personliga mobiltelefon han hade i dörrfacket - den kände hon av direkt..."

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

tydal skrev:

Är det nån mer än jag som har testat att vara nära 400000-voltsledningar? Då kan man snacka om att man känner av det elektriska fältet. Håret på kroppen reser sig, och sträcker man upp handen mot ledningen känns det som att det är en osynlig kraft som försöker dra handen högre upp. Man får kämpa lite grann för att ta ner den igen.

Ska väl tilläggas att det var ett officiellt besök och att jag var några meter ifrån, på säkert avstånd.

Men det jag vill ha sagt är i alla fall det att vi människor är ju alla olika känsliga. 400000 volt på nära håll lär väl alla kunna känna, men var sen gränsen går neråt och hur känslig var och en är, det kan jag inte uttala mig om. Men jag tycker inte det är något konstigt med att vissa kan vara känsligare än andra.

Var finns såna ledningar? Är det vanliga stora högspänningsledningar? Måste testa. ;)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)