webForumDet fria alternativet

Hämta paket utan kolliid/avi

Konsumentråd

15 svar · 3 187 visningar · startad av Wiberg

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg
Frågan#1

Kan man hämta ett paket utan kolliid eller avi mot legg om det är adresserat direkt till mig?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det verkar vara olika. För mig har det alltid fungerat utan problem, men jag har hört att vissa utlämningsställen inte tillåter det.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

Vissa ställen lämnar inte ens ut om man bara har kolliid utan avi... det är olika.
Ring och kolla, alt testa...

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Re: Hämta paket utan kolliid/avi

Wiberg skrev:

Kan man hämta ett paket utan kolliid eller avi mot legg om det är adresserat direkt till mig?

Det har fungerat för mig flera gånger. Det är användbart om man vet att ett paket finns på plats under fredag eftermiddag, men man vill inte vänta hela helgen på att avin ska komma fram.

Är du känd på stället du hämtar på kan jag inte tänka mig att det blir några problem.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

De flesta utlämningsställen är nog bara glada över att de blir av med paketen så fort som möjligt så det borde gå bra.
För något år sedan när jag skulle hämta ut ett ganska stort paket så ville de inte låta mig hämta det utan att jag hade någon avi men då fungerade det att säga att då kommer jag och hämtar det dagen innan det skall skickas tillbaka pga att det inte hämtats ut. Då var det helt plötsligt inga problem att få ut det. ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag har gjort det någon gång, fast jag spårade paketet och skrev ut en egen "avi" :e

Re: Re: Hämta paket utan kolliid/avi

Gislaved.net skrev:

Det har fungerat för mig flera gånger. Det är användbart om man vet att ett paket finns på plats under fredag eftermiddag, men man vill inte vänta hela helgen på att avin ska komma fram.

Det är så det ligger till. :)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Där jag hämtar ut påstår dem att de inte kan kolla om det finns något paket bara genom att kolla på namnet. "Vi har flera hundra paket att kolla igenom i så fall". Tycker det är konstigt ifall de inte kan kolla på datorn efter ens namn. :l

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

En gång fick jag inte hämta ut ett paket med en påminnesleavi. Tur att jag då hittade originalavin.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En avi är ju bara vad det heter dvs. Avisering = Besked om , därför är det inga problem att skriva ut en nya på plats och underteckna den.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

frankof skrev:

Jag har gjort det någon gång, fast jag spårade paketet och skrev ut en egen "avi" :e

ME/2

Medlem sedan feb. 2001378 inlägg

Qimen skrev:

Där jag hämtar ut påstår dem att de inte kan kolla om det finns något paket bara genom att kolla på namnet. "Vi har flera hundra paket att kolla igenom i så fall". Tycker det är konstigt ifall de inte kan kolla på datorn efter ens namn. :l

Det ligger inte namn i postdatorn utan ligger inne på kollid.

Fick avin så det löste sig... :)

kaj19 skrev:

Qimen skrev:

Det ligger inte namn i postdatorn utan ligger inne på kollid.

Såååå omodernt, tycker det borde gå att söka på namn. :l

Medlem sedan dec. 1999483 inlägg

Egentligen måste du ha avin med dig för att hämta ut paketet. Däremot finns det utlämningsställen som inte bryr sig alls om det.

En nyhet som posten kom med förra måndagen är att avsändaren kan välja om det ska skickas ut en avi eller om det ska skickas ett SMS till mottagaren när paketet kommer fram. Vet inte om det bara gäller företag eller om det även funkar för privatpersoner som skickar saker. Får man ett SMS så tar man bara med sig mobilen och ID-kort så kan man hämta ut paketet. Funkar än så länge bara på Postpaket.

Asterix skrev:

Egentligen måste du ha avin med dig för att hämta ut paketet. Däremot finns det utlämningsställen som inte bryr sig alls om det.

En nyhet som posten kom med förra måndagen är att avsändaren kan välja om det ska skickas ut en avi eller om det ska skickas ett SMS till mottagaren när paketet kommer fram. Vet inte om det bara gäller företag eller om det även funkar för privatpersoner som skickar saker. Får man ett SMS så tar man bara med sig mobilen och ID-kort så kan man hämta ut paketet. Funkar än så länge bara på Postpaket.

Nja var så förr, nu räcker det med kollinr och idkort i vissa fall. Lappen och det de skickar ut sitter ju på paketet.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)