Vill testa lite nytt och goa maträtter nu i helgen, får lite besök också så skulle vara skoj o lyckas svepa ihop lite gott då med :) Själv har man hjärnstillestånd och surfat runt lite för lite inspiration, men inte fastnat för något..
Kom med lite tips, spelar ingen roll om de är fisk, kött etc. Sitter du på nån goding till recept så släng fram! :e
Om du har råd så kommer här ett hett festtips som jag lagat varje gång jag fått besök och det har bara varit uppskattat!
Du behöver:
kyckligfilé eller fläskfilé, ca 130 g/pers
1 burk soltorkade tomater i örtmarinad
1 burk vitlöksklyftor i örtmarinad
Creme Fraiche naturell OBS! inte den magra! (stor burk för fler än 2 pers)
Bryn filén i mindre bitar och peppra lite i stekpanna.
Under tiden gör du såsen i en kastrull brevid; Skär tomaterna i mindre bitar och rör ner detta och vitlöksklyftorna tillsammans med creme fraichen. Ta gärna med lite av marinaden från de olika burkarna. Var noga med att hela tiden smaka av så att smaken blir lagom stabil.
Sist slänger du i filé-bitarna i kastrullen och låter allt puttra ett tag.
Serveras med ris och en god sallad.
Mycket enkel att göra och perfekt till lite festligare tillfällen.
Jag tycker personligen att kyckligfilé är bäst. Det är enligt mig både godare och billigare...
Gör man det ordentligt (tillskillnad från mig som misslyckades rätt rejält första och hittills enda gången) så kan jag rekommendera ICA:s recept Lasagne i grönt. Lär passa de flesta, oavsett man är vegetarian eller ej (nej, jag är inte veggo).
Du har säkert redan hittat Tasteline.com, om inte så är det ett hett tips.
Ett annat trevligt tips är att göra egen pizza. Köp pizzadegspulver (från Kungsörnen) och släng på egna tillbehör, eller låt gästerna ha möjlighet att välja "pålägget" själva. Har blivit lyckat de två gångerna vi har testat det hemma. :)
Kimsan: Nog ska jag testa receptet alltid, låter jättegott!! Tack för receptet :)
Dryden: Jo Tasteline har jag surfat runt lite på, finns ju så mycket så blir svårt att bestämma sig istället! Pizza lät inte helt dumt heller, jättebra idé!! Tack!
Om du har råd så kommer här ett hett festtips som jag lagat varje gång jag fått besök och det har bara varit uppskattat!
Du behöver:
Under tiden gör du såsen i en kastrull brevid; Skär tomaterna i mindre bitar och rör ner detta och vitlöksklyftorna tillsammans med creme fraichen. Ta gärna med lite av marinaden från de olika burkarna. Var noga med att hela tiden smaka av så att smaken blir lagom stabil.
Jag tycker personligen att kyckligfilé är bäst. Det är enligt mig både godare och billigare...
Ha det bra!
Testade det idag, var helt ok. Jag använde dock klyftpotatis istället och det fungerade bra, lite dåligt klös med vitlöken dock ;)
1 burk skalade hela tomater
1 purjolök
1/2 lök
fetaost
skalade räkor (15-20 st kanske..)
matlagningsgrädde
Hacka purjolöken och löken och bryn i en kastrull (till det blir lagom mjukt). Häll i tomaten och ca 1 dl matlagningsgrädde. Eventuellt behövs lite salt och peppar. Försök dela upp de hela tomaterna i några mindre bitar. Låt det bli varmt och tillsätt sedan fetaost som du skurit i "kuber" samt räkor. Klart att servera! Äts med fördel till färsk pasta.
Du behöver:
Ha det bra!
Testade det idag, var helt ok. Jag använde dock klyftpotatis istället och det fungerade bra, lite dåligt klös med vitlöken dock ;)
Jag brukar göra den här maträtten rätt ofta. Jag brukar dock ha både cremé fraiche och grädde i för att få mer sås. Cremé fraiche enbart brukar bli lite för krämigt tycker jag.
Vill du ha mer drag i det så köper du chillimarinerade vitlöksklyftor istället.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849