Rettigheterna reserverade, används oftast för varumärken,(registrerad varumärke)
Vad betyder ® ?
När används detta tecken?
5 svar · 498 visningar · startad av filippo
Vad betyder ® ?
När används detta tecken?
Rettigheterna reserverade, används oftast för varumärken,(registrerad varumärke)
Tackar det svaret räcker nog, jag har många gånger funderat på varför det ibland står C och R efter en del namn! Nu har jag har jag fått reda på en del... ;)
R är väl en mildare form av TM? Eller nått i den stilen.
Nej inte som jag tolkat det, jag vet att tm används innan (eller om man inte kan få (R) ) man fått igenom (R), alltså torde det vara svårare att få (R). TM kan du använda utan att registrera något, som en upplysning att du du övervakar äganderätten (ungefär), du behöver inte ens ha ansökt om ett skyddat varumärke för att få använda TM, det kan användas godtyckligt. Att få ett varumärke (R) är däremot är en lång och ofta komplicerad process.
Ett varumärke skall användas på ett ”varumärkesmässigt” sätt. Att skydda sitt varumärke genom en registrering är det säkraste sättet att erhålla ensamrätten till varumärket. För att förhindra att varumärket tappar sin särskiljningsförmåga kan det vara klokt att i marknadsföringen etc. alltid använda ®-symbolen för ett registrerat varumärke och ™-symbolen för ett kännetecken som skall skyddas genom inarbetning. Dessa symboler har formellt ingen juridisk betydelse i Sverige, till skillnad från den angloamerikanska rätten. Däremot kan det anses vilseledande enligt marknadsföringslagen att påstå att man har ett registrerat varumärke som man inte har. Ett varumärke blir inte mer skyddat för att det åtföljs av en ®-symbol i Sverige, men det kan förhindra att varumärket förlorar sin karaktär av varumärke och övergår till att bli en allmän benämning på produkten. Varumärkesinnehavaren förlorar då sin ensamrätt. Man talar om att märket har degenererat. Exempel på degenererade märken är teflon, nylon och dynamit.
Källa: http://www.bolag.org/svenska/sverige/tm/skydda_dina_varumärken.htm