Hur ska man göra för att skilja på koppar och silver i en lösning (där det mesta har fällts ut). Man ska helst få båda i metallisk form efteråt.
Uppgiften var ursrungligen ännu krångligare men blyet och zinket (tror jag det var, något starkare reduktionsmedel i alla fall) lyckades vi avlägsna (det kvittade om de var blandade) med hjälp av saltsyra och filtrering.
Ja, men hur? Att bara stoppa ner en anod och en katod och dra på lite ström lär ju knappast lösa problemet.
Jo eller så tar du ut ström ur den elektrokemiska cellen. Eller är jag ute och cyklar?
Och för att förtydliga det skulle stå elektrolys i mitt inlägg ovan :r
Jo men problemet med att bara köra en elektrolys skulle ju vara att både kopparn och silvern skulle avsättas (om den är löst) på *hmm* en av polerna (kommer aldrig ihåg vilken det blir) och det vi vill göra är ju att skilja på dem.
Jo men problemet med att bara köra en elektrolys skulle ju vara att både kopparn och silvern skulle avsättas (om den är löst) på *hmm* en av polerna (kommer aldrig ihåg vilken det blir) och det vi vill göra är ju att skilja på dem.
Ja, det låter ju bra.
Men att bara köra ström genom lösningen räcker nog inte. Jag tror som sagt att både kopparn och silvret fäls ut då (och blandas) Jag vet att det kan hända lite olika saker om man har olika spänning men har ingen som helst koll på det eftersom vi inte har läst om sånt än.
Nej bara den ena metallen kommer att bli metall igen, du kommer att förstå genom att studera den elektrokemiska spänningsserien. (eller vad den nu heter)
Kan du iförklara varför? Som jag tänker så är det såhär: Eftersom man har positiva metalljoner av både koppar och silver i lösningen så kommer de att dras till den negativa polen (katod), även om silvret är ädlare och hellre vill vara i metallform borde inte kopparn komma efter?
även om silvret är ädlare och hellre vill vara i metallform borde inte kopparn komma efter?
Jo, det är det den gör.
Bara ett av ämnena kan vara i fast form, det andra förblir en vätska.
Alltså finns det bara en plats för metallform och den tar silvret.
Bara ett av ämnena kan vara i fast form, det andra förblir en vätska.
Visserligen inte vätska, snarare löst i vätska. Men elektrolysen kommer alltså att få endast silverjonerna att avsätta sig som metallen silver på katoden medan kopparjonerna förblir lösta. Värt att prova då. Fortfarande skulle jag uppskatta en förklaring till varför det är så. ("Det finns bara plats för en metallform", varför?)
Fortfarande skulle jag uppskatta en förklaring till varför det är så. ("Det finns bara plats för en metallform", varför?)
Därför naturen är elak.... skämt och sido så är det bara så enligt en massa lagar som jag inte kan längre. Om du kör lite elektrolys och när i princip allt silver övergått till fast form så är det väl bara att byta katod och hälla i en zink-jonlösning och elektrolysera igen :q :P
Som svar på din första fråga: Nej, jag är inte kemist, men jag läste läste två terminer kemi för ~7 år sedan.... så kunskaperna är överlagrad av annan viktigare information.