Först vill jag bara säga att jag sökte på fobier och hittade två trådar... Tänkta skriva där men dom var från 2002 och tänkte att det kanske e lika bra att skriva en ny tråd istället för att dra upp någon tråd som startades för över 2 år sen, Men slå ihop dom ifall ni anser att det inte bör finnas någon mer...
Eftersom det redan finns två trådar om fobier som e över 2 år gamla så kanske min första fråga blir:
Någon som skrev i dom andra trådaren som har märkt av någon mer fobi eller som har blivit av med någon fobi som han/hon hade förut?
Andra frågan e såklart:
Ifall det finns några här på wF som har någon extrem fobi?
Eftersom jag skrev tråden kanske det e bäst att börja :)
Extrem fobi: att bli stoppad i ett rör som lutar nedåt, och som blir smalare och smalare (samtidigt som det fylls med vatten).
Det där har jag aldrig hört talas om, men det skulle vara ett hemskt scenario.
Jag har en extrem fobi för spindlar, fästingar - kryp i allmänhet. Jag har även höjdskräck, men den har avtagit under de senaste åren. Sedan är jag också lite, lite konflikträdd men det har väl inte med saken och göra. ;)
Gillar inte spindlar, mörkt djupt vatten (typ som när man åker båt under natten eller nåt), små trånga rum (specielt mörka), äckliga skogar på sena kvällar/nätter. :p
Jag har en fobi som är lite jobbig. Sitter någon nära ett fönster eller räcke, och vi befinner oss högt upp i exempelvis ett hus, då får jag panik om denne inte flyttar sig. Jag kan bli helt hysterisk på detta. Även när jag går på en bro eller dylikt vill jag titta ner, fast ändå inte, jag tittar alltid ner och då mår jag riktigt dåligt efteråt.
Mycket märkligt, jag har väll någon rädsla för självmord eller liknande, vad vet jag :)
Jag hade spindelfobi, men efter att ha fotograferat och fascinerats över dem de senaste åren har det helt försvunnit. Jag har inga fobier som jag känner till just nu.
Har fobi för alla småkryp typ :x
Dock övervinner jag mer å mer, hade svårt å sätta t.ex. krok i mask förrut, det går prima nu..
Jobbigt att ha fobier, så försöker övervinna de :)
jodu fobier finns det gott om hos mig... trots att jag är 191cm lång å cirkus 120kg så finns det inget som får mig att springa så fort som när det kommer en liten sketen spindel lr en äcklig geting...
Så länge det är mindre än min hand så är jag tamefan rädd för det :e
Min getingfobi började nog när jag trampade i ett jordgetingbo å lyckades få mig 17 stick för 10 år sen.... sen dess e jag rädd för allt som flyger, kryper....
Jag är livrädd för sopbilar, färjor, flygplansmotorer och höga höjder. Jag har dock aldrig haft några problem med att flyga, vilket kanske förefaller sig lite konstigt.
Annars har jag väl bara de vanliga fobierna mot djurgårdare, Jehovas Vittnen och personer med New Rock-skor.
Fobi är ju ett starkt ord, och så farligt är ingen av mina problem, men jag har ett par saker jag har klara problem med.
1. Getingar. Jag får verkligen klara ångestsymptom när de är nära mig.
2. Höga höjder, inte så mycket kanske på ett berg som om jag sitter i ett pariserhjul. Tror det är kombinationen av att inte kunna påverka vad som händer som gör det obehagligt.
3. Spindlar, men jag har kommit över det mesta på den punkten.