webForumDet fria alternativet

Djur som far illa! Var vänder man sig?

Natur & djur

20 svar · 849 visningar · startad av Lollipop

Medlem sedan aug. 200487 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Tänkte höra om det är någon som vet var man ska vända sig
eventuellt anmäla om man märker att ett djur far illa???
Jag är inte riktigt säker på vad det heter, vet bara att polisen
inte tar emot några sådanna anmälningar...

Tacksam för svar!

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Enligt Djurskyddet Sverige (tidigare Djurskyddsföreningen) anmäler man djurplågeri till polisen eller kommunens miljökontor. Det går även att göra en anonym anmälan.

Läs vad de skriver här:Djurskyddet

Hejsan!

Tack så jätte mycket för det... Men jag trodde inte att polisen längre tog hand om sånna fall eftersom jag ringde polisen en gång och fick svaret: Vi gör tyvärr inget åt det, i första hand får du vända dig till djurskyddsverket eller vad det nu hette och sen går ärendet vidare till oss via dom på djurskyddsverket om det är allvarligt... ??? :-/

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Skulle vara kul att veta vad du ska anmäla?

nä det var bara en fundering jag hade efter som jag är en stor djurvän och mår så dåligt av att djur plågas...

Lollipop skrev:

nä det var bara en fundering jag hade efter som jag är en stor djurvän och mår så dåligt av att djur plågas...

Okey...

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Esen skrev:

Hur skulle det kunna vara kul, då anmälningar oftast gäller tråkiga saker. :l

Josef skrev:

Esen skrev:

Ansåg att det var bättre att skriva kul istället för:

Det skulle vara tråkit att veta vad du ska anmäla?

Sen att det kanske var fel ordval kan jag hålla med om nu när jag ser det, Skulle kanske passa bättre med Intressant eller något likanden...

Sen att jag skrev kul så har det inget med att jag anser att djurplågeri e kul, Tror inte att det e speciellt många som anser det vara kul med djurplågeri...

exempelvis så hade jag besök av en stor hund i vintras, antagligen en blandrashund... Han stod på min gård och blängde mig rakt i nacken när jag gick när jag skulle gå ut med min egna hund... han vad stor och illaluktande, ovårdad rufsig päls full av jord, bajs med mera... han såg verkligen ledsen ut, han var mager och klorna var alldeles för långa... han kunde inte gå i isen utan halkade och haltade... hade fula sår med mera... Ja det var verkligen en hemsk syn... jag vet vem ägaren är och han har inte allt för fint på gården, värsta bilskroten och krossat glas, förfallet hus och det går rykten om att har drog och alkoholmissbruk med mera... men det är anmält och hunden är omhändertagen men nu har jag en misstanke om att ett litet mindre djur far illa... har både hört, sätt och upplevt...

Josef skrev:

Esen skrev:

jajaja... inte kul men det vore bra att veta...

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Esen skrev:

Ansåg att det var bättre att skriva kul istället för:

Det skulle vara tråkit att veta vad du ska anmäla?

Sen att det kanske var fel ordval kan jag hålla med om nu när jag ser det, Skulle kanske passa bättre med Intressant eller något likanden...

Sen att jag skrev kul så har det inget med att jag anser att djurplågeri e kul, Tror inte att det e speciellt många som anser det vara kul med djurplågeri...

*noterat* :)

ja djurplågeri är en av dom värsta sakerna som finns... x( förstår inte hur man kan behandla djur så illa, dom förstår ju inte ens varför man behandlar dom så fel... :x

kolla in den här sidan som jag hittade...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,518970,00.html

hur J*Ä*V*L*A grym får man bli... läste för några år sedan om en gubbe som hade kedjat fast sin häst bakom en traktor och släpat hästen efter... hästen var helt hjälplös... jag hatar verkligen alla djurplågare...

Lollipop skrev:

ja djurplågeri är en av dom värsta sakerna som finns... x( förstår inte hur man kan behandla djur så illa, dom förstår ju inte ens varför man behandlar dom så fel... :x

Lite nyfiken och intresserad över ifall du kanske e med i någon Grupp? Typ Djurensvänner (Vet ej ifall det finns, Men du förstår förhoppningsviss vad jag menar)

Lollipop skrev:

hur J*Ä*V*L*A grym får man bli... läste för några år sedan om en gubbe som hade kedjat fast sin häst bakom en traktor och släpat hästen efter... hästen var helt hjälplös... jag hatar verkligen alla djurplågare...

Det framgår ju försig inte att föraren gjorde detta med flit, Men grymt måste det ha varit för hunden iallafall...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Lollipop skrev:

Det kan vara en olyckshändelse.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

Lollipop skrev:

Fullt möjligt. Men klarar man inte av att hålla reda på hunden, borde man inte ha någon.

UlfT skrev:

obelix skrev:

Lollipop skrev:

Fullt möjligt. Men klarar man inte av att hålla reda på hunden, borde man inte ha någon.

Kanske det, Men ingen människa e felfri och alla gör vi misstag...
Synd bara att det behövde drabba någon levande varelse som får lida för detta misstag...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

UlfT skrev:

obelix skrev:

Lollipop skrev:

Så länge man inte får veta omständigheterna så håller jag mig lugn.

Men jag håller med om man ska tänka en smula generellt... :o

(Sorry UlfT, lovar att det inte ska bli en vana att hålla med, det var därför jag skrev det jag skrev först? ;) §jr

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Om du ser en hund/katt som sitter i en varm bil i solen med rutorna stängda så tror jag att du har rättigheten och slå in rutan och plocka ut djuret och svalka ner den med en glass eller spruta kallvatten.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)