oskars skrev:
Danne, men asså... om du jobbat med tryck i 30år så borde du ju förstått :) Jag går ju inte till Lidl och köper en gitarr för 500kr och tror att det är en elgitarr liksom.
Njaee... som jag skrev, så har varken du eller jag en susning om hur dom lagt upp sin produktion, eller hur? Du jämför med svenska tryckpriser. Men förr lämnade man t.ex. böcker till tryckerier i gamla östblocket eftersom dom var hälften så billiga som svenska. Jag har bott/jobbat i Asien under många år, och där trycker man för priser som ligger i nivå med vistaprint. Och med bra logistik så kunde vistaprint lika gärna trycka där. Så att jag borde inse att deras "tryck" egentligen är kopiering för att de svenska offsettryckpriserna är avsevärt högre är liksom bara dumt. Det är ju du som inte förstår att offsetpriser kan vara mycket billigare på andra håll vilket verkar ju faktiskt lite konstigt eftersom du vet att dom alltså inte trycker här, utan någon annanstans.
Dessutom missar du ju poängen att det naturligtvis inte ska krävas att man måste ha flera års erfarenhet för att fatta att "tryck" i verkligheten är kopiering. När dom skriver så är det ju både lögn i största allmänhet och sannolikt också brott mot marknadsföringslagen.
oskars skrev:
Sen att man faktiskt borde lämna iväg såna här jobb till något lokalt är en annan femma som jag inte tror många tänker på. Då tillräckligt med jobb flyttas utomlands, och allt för många företag "säljer ut sig" med orealistiska priser så är det bland dom lokala företagen man borde lägga sina jobb. Nu bor jag i Sthlm, men jag har ett tryckeri i min hemstad Lidköping som jag aldrig kommer släppa taget om. Sjukt bra service, trevlig personal och bra priser!
Exakt! Så ska det vara. Bra service, bra tryck åsså gör man lite för den svenska arbetsmarknaden istället för att skicka pengarna utomlands. :bire
oskars skrev:
Tyckte du att dina trycksaker blev dåliga från vistaprint, eller är det helhetsintrycket som sänkte allting?
Det är skillnad på färgkopiering och fyrfärgstryck, och såvitt jag vet så har man ännu inte fått fyrfärgskopiatorerna att ge lika bra resultat. Små detaljer blir inte lika distinkta, och stora färgplattor blir "flammiga". Dessutom lägger sig färgen ovanpå papperet medan färgen går in i papperet vid offsettryck vilket är en jädra skillnad. Färgen på kopierade grejer nöts nämligen bort ganska snabbt och passar inte alls på saker som sparas och används ett tag.
Trycket...förlåt, jag menar "kopieringen", blev OK, men attityden hos företaget är sådär lagom äckligt och arrogant (lögn om teknik, spam, omöjligt att avsluta konto, osv). Kundförakt, kort sagt.
oskars skrev:
Vad tycker du om dom senaste skrivarna? Skrev ut en katalog i en.... ja du, vad det nu var för maskin. Det blev faktiskt grymt. Helt klart annan känsla än offsett, men ändå helt OK.
Se svaret ovan. Inget slår offset - ännu.
oskars skrev:
Jobbar du på knappen?
Nä, jag driver ett eget litet företag (proformica). Men jag har tryckt hos Knappen (bl.a.) så länge jag minns. Om dom ibland är några spänn dyrare än andra gör mig ingenting eftersom dom är så otroligt bra att ha att göra med.
Ha det bra!