webForumDet fria alternativet

Veckans recept: Robbans ädelostspotatis

Mat & dryck

9 svar · 437 visningar · startad av MartinNr5

Medlem sedan sep. 200285 inlägg
Frågan#1

Ok, då tar vi ett mycket enklare recept den här gången. Ingen omröstning heller då det kanske var det som skrämde bort folk? Tyck till i tråden i stället.

Detta är något som fungerar absolut bäst på grillen. Iofs så är grillsäsongen snart över men förhoppningsvis så kommer det ett par tillfällen till innan vi behöver ta på oss sydvästen bara för att kunna vistas utomhus.

Jag kallar detta Robbans ädelostspotatis på grund av att min kollega Robert lärde mig det, jag är övertygad om att han i sin tur inte hittat på det men han berättade dock inte var han fick det från.

Ingredienser
- Färskpotatis
- Kvibille ädelost, gärna smaksatt
- Flingsalt

Tillagning
- Skrubba och koka färskpotatisen, dock inte så att de blir helt klara
- Skiva potatisen i 3 mm tjocka sidor
- Lägg potatisen på ett ark aluminiumfolie
- Strö flingsalt ovanpå
- Skär ädelost i tunna skivor och lägg ovanpå potatisen, ta så det nästan täcker, det är upp till tycke och smak
- Vik ihop aluminiumfolien till ett knyte
- Lägg på grillen i 10-20 minuter beroende på hur varm grillen är

Funkar kanonbra med grillspett, köttbitar, kyckling, lax, o.s.v.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Låter som en höjdare! :bire

Medlem sedan jan. 2004308 inlägg

Det bara måste testas! Ädelostälskare som man är! :)

Det bästa med detta recept är att jag älskar det, fastän jag inte är förtjust i ädelost. Samma sak gäller för en av mina bröder samt en kompis som provsmakat detta.

Alla* vinner med andra ord. Yay!

* Utom terroristerna då såklart.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Som nog många redan listat ut så e jag inte dirket någon matexpert och därför så måste jag fråga två frågor?

- Vad e Flingsalt?
Ere typ salt men ser ut som flingor? och kan man köpa det i vilken affär som hellst? (Kanske inte nere på 7Eleven, men typ Ica, Konsum?)

Sen måste jag fråga ifall Kvibille e en speciell sorts ädelost eller ifall det heter Kvibille ädelost och isåfall kan man välja vilken ädelost sorts man vill?

Kanske ska göra ett nytt försök ihelgen, Eftersom mitt senaste försök misslyckades totalt, Fiskburgare med bröd och pommes och marja´s resep på Vit chokladmousse...

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Esen skrev:

- Vad e Flingsalt?
Ere typ salt men ser ut som flingor? och kan man köpa det i vilken affär som hellst? (Kanske inte nere på 7Eleven, men typ Ica, Konsum?)

Typ.. Det är salt som är flingor. Om du kollar på något matlagningsprogram så ser du vad det är, för de andvänder det ofta.. ;)

Esen skrev:

Sen måste jag fråga ifall Kvibille e en speciell sorts ädelost eller ifall det heter Kvibille ädelost och isåfall kan man välja vilken ädelost sorts man vill?

Välj vilken du vill, Kvibille är märket som jag använder för det är den de har på min lokala ICA. 8) Plus att de har smaksatta ostar med t.ex. calvados eller whiskey som gör det hela lite mer spännande.

Det går dessutom att köra med vanligt salt men för att lyxa till det lite så kör vi med flingsalt. Impar dessutom på brudarna om du slänger dig med gourmetråvaror. 9)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

MartinNr5 skrev:

Esen skrev:

Välj vilken du vill, Kvibille är märket som jag använder för det är den de har på min lokala ICA. 8) Plus att de har smaksatta ostar med t.ex. calvados eller whiskey som gör det hela lite mer spännande.

Det går dessutom att köra med vanligt salt men för att lyxa till det lite så kör vi med flingsalt. Impar dessutom på brudarna om du slänger dig med gourmetråvaror. 9)

Tack för svaren...

Såklar man måste köra med gourmetråvarorna när man ska laga till den här maträtten ;)
Så springer nog ner och fixar lite flingsalt.. (Antar att det står flingsalt på förpackningen?)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Flingsalt är väl ungefär havssalt? :q

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Flingsalt är väl ungefär havssalt? :q

Nix, havssalt brukar vanligt grovkornigt salt kallas ganska ofta. Flingsalt brukar heta just det eller möjligen gourmetsalt.

Ett litet tips:
En skiva gott bröd, lite smör, philadelphiaost, en skiva god rökt skinka och ett par skivor solmogna tomatskivor. Toppa med lite nymalen svartpeppar och lite flingsalt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)