webForumDet fria alternativet

Är det så här det ska fungera?

Juridik

7 svar · 401 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Far min driver en firma och för någon vecka sedan hade dom inbrott på bakgården bakom lokalerna. Brottslingarna hade klippt upp grinden och väl inne tagit bland annat ett bilsläp för 20-25 tusen.
Häromdagen fick däremot farsans kompanjon ett glädjande telefonsamtal. Personen i luren hade hittat släpet.
Den står i nuläget (om ingen tagit det) intill en liten grusväg. Personen som hittat den hade sett den stå där ett par dagar innan han kollade upp registreringsnumret som avslöjade vem ägaren var (Sjövägens Elektriska AB) och att den var anmäld stulen. Han ringer nummerupplysningen som påstår att SE AB inte har något telefonnummer man kan ringa till (öhh?). Men som tur är så ger han inte upp utan fortsätter kolla upp mot försäkringsbolag. Länsförsäkringar kan intyga att den är anmäld stulen men att den är oförsäkrad vilket är fel. Den är föräkrad hos länsförsäkringar. Han får fortfarande inte tag i något nummer men av en händelse så läser han ett lokalblad som kommer ut. De som trycker bladet har fabrik intill SE AB och har använt farsans bil för att visa ett exempeltryck på hur en bildekal kan se ut som reklam i bladet. Han ser ju att det är SE AB och lyckas, med ett förstoringsglas, få fram telefonnumret på dekalen i "reklamannonsen". Det är verkligen roligt att höra hur folk engagerar sig och lägger ner tid på att hjälpa någon främling.

Men nu till varför jag egentligen skriver tråden. I närheten av där släpet står, och personen som hittade det bor, hade polisen trafikkontroll vid ett tillfälle. Han gick fram till poliserna och berättade att det stod ett släp längre bort som dom borde titta närmare på då det var anmält stulet. Polisen berättade att de är från Uppsala och har blivit utkommenderade av Sthlms Län för att sätta upp trafikkontroll. De gör således inte ett dugg åt det stulna släpet som står inom Sthlms län (alltså är det polisen i sthlms län som ska ta hand om släpet). Inte ens ett samtal till den instans som borde ta hand om jobbet.
Farsan har varit i kontakt med polis i Uppsala som hänvisar till Sthlms polisen. Ringer dit och får stå i evinnerliga telefonköer bara för att veta att dit han nu har ringt är fel rotel. De kan alltså inte internt sinsemellan klargöra att ett stulet gods har hittats och bör behandlas utan farsan får ringa dit själv. Och där har dom för tillfället semester och besvarar inte ens samtal. Så nu får vi alltså vänta tills nästa vecka för att ens be någon hämta släpet.
För släpet får han inte hämta själv. Det är anmält stulet och SE AB har ingen som helst rätt att plocka upp det själv. Och min kvalificerade gissning är att släpet är borta lagom till polisen har orkat ta sig ut för att kolla upp det.
Kan detta inte skötas på ett smidigare sätt?

**red/**Mindre revidering

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Jösses... men om inte polisen bryr sig om släpet, kan han inte åka och hämta det och sen ta tillbaka sin polisanmälan. Typ, "äh jag glömde att jag lånat ut det till grannen, sorry."

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

*Tar mig för pannan.*

Min tilltro till landets rättsväsen har under denna sommar fått sig ett par törnar, men man upphör aldrig att förvånas.

Vet inte exakt hur det fungerar att ta tillbaka en polisanmälan men det är iaf inget som görs över ett telefonsamtal och tar säkerligen ett par dagar.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Blir inte förvånad. Själv så ringde jag häromdagen om en (plundrad & tjuvkopplad) bil som stod nedkörd i ett dike (+ att barn hoppade runt i bilen som hotade att välta)... jag blev kopplad mellan olika instanser hos Uppsalapolisen men ingen ville ta tag i saken eftersom bilen inte stod trafikfarligt till och inte var anmälen stulen (ännu). Det enda "rådet" JAG fick var att ringa markägaren (som om denne skulle bry sig?). Man tar sig för pannan för man får inget direkt gehör när man försöker hjälpa till.

Nästa gång gör jag nog som de flesta andra och skiter i att ringa ö.h.t.

PeW skrev:

Att försöka få tag i ägaren via registreringsnumret är mer tacksamt än att försöka få dit en polis.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om det var mitt släp skulle jag åka och hämta det på egen hand i alla fall. Skulle vägra att låta det stå ute i skogen och riskera att bli stulet på nytt, bara för att polisen är handlingsförlamad.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gein skrev:

PeW skrev:

Att försöka få tag i ägaren via registreringsnumret är mer tacksamt än att försöka få dit en polis.

Jo, men genom att ringa polisen så tänker man ju att de kan ju se till att sköta den saken.. dvs ifall den inte är anmäld stulen, men uppenbarligen är stulen och upphittad så borde väl de ta tag i att kontakta ägaren?

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)