Nexus, jag har försökt se det ur hennes synvinkel och därigenom svara på din fråga.
Till att börja med, jag kan förstå att din flickvän reagerar. Det är sannerligen inget att skryta med att ha en alkoholiserad mamma. Det finns säkert personer som kan börja titta snett på familjen av det skälet. Så när du för ut denna "hemlighet", då blottar du något som säkert känns jättejobbigt för din flickvän. Vilket också innebär att du inte sätter din flickväns känslor i första (eller ens andra) rummet. Du generar henne (indirekt) inför dina kompisar. Även om det inte var med flit och även om du ångrade dig direkt, så är den signal du har sänt till henne att hon inte betyder mer för dig än att du mycket väl kan såra henne inför dina kompisar. Du är inte en person hon kan lita på (ur hennes perspektiv, just nu).
Hur vet du detta om hennes mamma?
* Har du träffat henne och märkt det själv?
* Har du träffat henne, börjat undra och din flickvän har bekräftat det?
* Eller är det något du först fick reda på i förtroende av din flickvän?
Det är inte helt oväsentligt...
------
Om det är ett förtroende inblandat, så har du inte bara generat henne, du har visat att du inte är att lita på. Hur ska hon våga berätta något mer för dig då? Ur hennes perspektiv kan det ju föras vidare nästa gång du tar en öl med kompisarna... Och hur länge kan ett förhållande överleva utan att man litar på varann? I så fall kan jag aldrig tänka mig att du kan komma ur det så lättvindigt som att låtsas som det inte hänt. Du blir tvungen att börja om från noll (eller ännu lägre) för att bygga upp hennes möjligheter att lita på dig igen. Och huruvida det går eller ej, beror väl mycket på vad ni har gemensamt, hur bra ni hade det, hur fast er relation var före detta... Men jag tror att om du vet detta om hennes mamma via din flickvän, då måste du inse att det tar tid att komma tillbaka till den förtrolighet ni hade och du måste vara beredd att låta det ta tid.
Be om ursäkt, säg att du förstår att du generat henne och svikit hennes förtroende, att det inte ska hända igen, och att du förstår att hon inte kan lita på dig igen i en handvändning. Pressa henne inte att komma med nya förtroligheter, vänta tills de kommer självmant. Och om du lyckas med det så hänger ert förhållande säkert på att du faktiskt aldrig mer gör en sådan här tabbe. Något du måste hålla i minnet för tid och evighet. Även om det här förhållandet spricker är det troligtvis sant även för nästa...
---
Om du har märkt det helt själv, är du väl i en bättre situation dock. Dels har du inte svikit ett förtroende, dels är situationen så pass grav att vem-som-helst borde känna till den, vare sig du berättar det eller ej. Dock har du ju fortfarande råkat genera henne inför dina kompisar, så att bara låtsas som om inget hänt tror jag inte funkar.
Be om ursäkt, säg att du förstår att du generat henne, att det inte ska hända igen, att du är hemskt ledsen och insåg sekunden efteråt att du sagt något väldigt dumt. Att du skulle tagit tillbaks det om du kunnat och att du förstår att hon känner sig besviken på dig... (Precis vad du säger till oss med andra ord.)
obelix skrev:
.... Vad man kan göra för att få det bättre...
Tror det bästa är att inte nämna det för andra igen, sedan vänta och se.
Ge henne tid att komma över det, hon behöver tid att komma på vad det är om har hänt, och hur pass skamligt hon tycker att det är.
Hjälp och stötta henne så gott du kan.
Om du vill prata om det som har hänt, presa henne inte till att prata om det, var tålmodig...
Kloka ord tror jag.
red: Läste inte ordentligt.