webForumDet fria alternativet

skruvar - var finna vagnsbult samt liknande?

Program & appar

8 svar · 822 visningar · startad av solbulle

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg
Frågan#1

Söker dels vagnsbult i ca m5-storlek, minst 30 mm långa samt även en skruv liknande vagnsbult med med splines som "låsning" i stället för en fyrkant om ni förstår. Det är denna som förefaller vara svårast att komma över.

Nu har jag varit runt lite grann, men inte på några jätteavancerade butiker iofs, men de jag har hittat (av vagnsbult) har så stora skallar, ca 13mm, jag skulle helst vilja ha endast ~10mm skalle.

Någon som har något hett tips på var jag kan finna dess?
Helst i Stockholmstrakten. (alt vettiga distansköpsmöjligheter.)

(Behöver endast ca 10 av varje.)

Bifogar en liten schematisk bild.

skruvar.jpg
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Vilket material skall du skruva i?

Sifert har jag varit på, fast det var länge sen nu. Jag hittar inte det jag söker i deras katalog nu, men det är nog helt klart dags för en tripp dit, dom bord onekligen kunna peka en i rätt riktning annars.

sneeze: Det spelar väl egentligen ingen större roll eftersom detta är skruv med mutter, men skruvarna skall gå genom trä och vila på trä sen ska de hålla fast metalldetaljer på insidan.

Eftersom de är synliga vill jag gärna ha en snygg, liten skalle.

Spelar det då någon roll hur låsningen ser ut?
Det är ju trä du skall skruva i...

Splines (eller vad det heter) har man till stål etc.

sneeze: Nej det spelar ingen roll hur låsningen på baksidan ser ut om det var det du menade.

Orginalskruvarna (som är till två olika saker eg.) är som på bilden/ritningen gängade med mutterlåsning, den ena är en vanlig vagnsbult som med hjälp av en fyrkantig "axel?" låser i trät så skruven är still när man gängar på muttern.
Den andra använder sig av splines (eller vad det nu kan kallas i träsammanhang - räfflor?) på axeln som låser i trät så att skruven ej snurrar när man gängar på muttern, ganska smart lösning eftersom träet inte blir lika deformerat som med en vanlig vagnsbult. - i och med detta skulle jag föredra den varianten, men man får väl ta vad man får tag i. :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Re: skruvar - var finna vagnsbult samt liknande?

solbulle skrev:

Nu har jag varit runt lite grann, men inte på några jätteavancerade butiker iofs, men de jag har hittat (av vagnsbult) har så stora skallar, ca 13mm, jag skulle helst vilja ha endast ~10mm skalle.

Tyvärr så får du nog leva med att dessa har en skalle som är ca 13mm, skruvarna är normerade efter standardar, i det här fallet DIN603, och att hitta skruvar som ligger i det sk specialsortimentet med andra utföranden är inte lätt.

Jag har inga andra förslag på skruvar för trä med hela skallar med ca 10mm. Men det finns en del beslagsskruvar eller möbelskruvar som bygghandlare kan ha som kanske fungerar istället.

Nita istället. Blir skitsnyggt om man har rätt verktyg.

Luxman: Du har nog rätt i det. Det förklarar en hel del.

sneeze: Jo, det kan helt klart vara en variant att göra så.

Jag ska kolla vidare på det, samt spana in mina möbler o se om man kanske kan låna lite här och där. :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)